کد خبر : 1579811 | 08 دی 1397 ساعت 22:47 | 90.1K بازدید | 0 دیدگاه

ابوالفضلی: برخورد رونالدو- پورعلی‌گنجی اخراج نداشت؛

اختلاف فاحش در سیستم VAR ایران و فیفا

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران معتقد است تفاوت زیادی بین تکنولوژی کمک داور ویدئویی تست شده ایران و فیفا وجود دارد.

اختلاف فاحش در سیستم VAR ایران و فیفا

به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا ابوالفضلی که برای قضاوت در دیدارهای تدارکاتی در دوحه قطر حضور دارد، پیرامون استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: قرار است این تکنولوژی از مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا سیستم VAR استفاده شود ولی قبل از آن، دو کمک داور پشت دروازه‌ها حضور خواهند داشت.

 

او درباره تفاوت سیستم VAR فیفا با تکنولوژی کمک داور ویدئویی که در ایران تست شده است، گفت: سیستم ویدئویی که در فیفا استفاده می‌شود را به طور کامل ندیدم ولی آن چیزی که در کلاس‌های آموزشی ۲۰ روز قبل به ما داوران نشان دادند، با سیستم VAR که قرار است در ایران استفاده شود، از نظر کیفیت فنی فوق‌العاده اختلاف فاحشی دارد.

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران اضافه کرد: دوربین‌های مسابقات فوتبال ایران با آن چیزی که فیفا در دستور کار دارد، خیلی متفاوت است؛ در بازی‌های بین المللی که تکنولوژی VAR استفاده می‌شود، حداقل ۸ دوربین مجزا علاوه بر دوربین‌های صدا و سیما در ورزشگاه‌ها نیاز است و حتی در برخی استادیوم‌ها ۳۲ دوربین به کار گرفته می‌شود؛ از سوی دیگر دوربین‌هایی که ما در ایران دیدیم، فاقد تکنولوژی‌ای است که توسط فیفا استفاده می‌شود.

 

ابوالفضلی یادآور شد: استفاده از سیستم VAR آموزش می‌خواهد و همینطور نیست که بگوییم ۸ دوربین در زمین چمن می‌گذاریم و در دور تا دور محوطه جریمه، خط آفساید و ... به کار می‌گیریم تا کار داوران راحت شود؛ آموزش این کار آسان نیست و ۴ کمک داوری که در اتاق ویدئو هستند، وظایف مشخصی دارند؛ ما در کلیپ‌ها این مسائل را دیدیم ولی به ما اجازه فیلمبرداری ندادند.

 

او به کلاس داوری‌ای که چندی پیش در آن شرکت کرده بود، اشاره داشت و افزود: دو صحنه از مسابقات ایران- اسپانیا و ایران- پرتغال را در کلاس داوری به ما نشان دادند؛ ابتدا تصاویر گل به صورت عادی نشان داده شد و بعد، از اتاق VAR که فیلمبرداری شده بود، برای ما به نمایش گذاشتند تا به محض اینکه اتفاقی می‌افتاد، تمام داورانی که در اتاق نشسته بودند، سریع می‌گفتند که داور بازی را نگه دارد؛ اگر بازیکن در آفساید بود، کمک داور اتاق VAR و اگر خطا اتفاق می‌افتاد، سه کمک داور ویدئویی دیگر مورد را به داور منتقل می‌کردند.

 

1367820

 

این کمک داور درباره بررسی صحنه برخورد کریستیانو رونالدو و مرتضی پورعلی‌گنجی در جریان بازی ایران و پرتغال در جام جهانی اظهار کرد: ما این صحنه را در کلاس داوری دیدیم؛ خطای رونالدو روی پورعلی‌گنجی شدت لازم را نداشت و نیاز به اخراج نبود.

ابوالفضلی در پایان عنوان کرد: در سیستم کمک داور ویدئویی ایرانی، بالاخره برخی از صحنه‌ها که می‌تواند شبهه داشته باشد که یک آفسایدهای خاص با دوربین‌های صدا و سیما را تشخیص می‌دهد، می‌توان اعلام کرد؛ حداقل‌اش این است که ما داوران پس از بازی‌های لیگ برتر عذاب وجدان نمی‌گیریم.

دیدگاه‌ها