کد خبر : 1623497 | 22 تیر 1398 ساعت 12:13 | 2.4K بازدید | 0 دیدگاه

با برایتون به امید فصل تازه

دوئل علیرضا با جهانبخش؛ ستاره بیست بیست!

لیگ برتر انگلیس، لیگی که آمیخته از جذابیت، جنگندگی، هواداران پرشور و مدعیان بزرگ بوده تا بازیکنان مطرح و مستعد در سرتاسر دنیا را مجاب کند، در سرزمینِ معروف به آنسوی آبها پا بگذارند.

دوئل علیرضا با جهانبخش؛ ستاره بیست بیست!

به گزارش "ورزش سه" از اوایل دهه 90 میلادی که لیگ انگلیس با نام و ساختار جدید شکل گرفت، آمار نشان داده، لیگ جزیره بیشترین تعداد حضور بازیکنان در ادوار اخیر جام جهانی را دارا بوده است. به طور مثال، در دوره گذشته جام جهانی ، نزدیک به 18 درصد از کل بازیکنان حاضر در این تورنمنت، شاغل لیگ برتر انگلیس بوده اند که بیشتر از هر لیگی دیگری بوده. تجمع انبوهی از ستارگان و استعداد از سرتاسر دنیا برای دستیابی به رویاها، جایی که البته موفقیت در این لیگ را دشوار تر می کند. سال گذشته خبر انتقال 17 میلیون پوندی علیرضا جهانبخش آقای گل لیگ هلند به تیم برایتون آلبیون، فوتبال ما را بار دیگر صاحب نماینده در لیگ برتر انگلستان کرد.

 

1419034

 

تاریخچه حضور بازیکنان ایرانی در لیگ برتر

 

فوتبال ایران در گذشته با لیگ برتر انگلیس نامانوس نبوده، حضور کوتاه مدت کریم باقری در لیگ برتر و انتقالش از النصر امارات به چارلتون اتلتیک زیرنظر آلن کربیشلی و بازی چند دقیقه ای او مقابل ایپسویچ تاون تنها دستاورد فوتبال ما در ابتدای این مسیر بود. در ادامه حضور آندرانیک تیموریان در بولتون، این امیدواری را به ما تلقین کرد که انتقال از فوتبال ایران به لیگ جزیره شدنی است، گرچه عمده کلید این انتقال درخشش در جام جهانی 2006 آلمان بود. آندو خیلی زود تبدیل به بازیکن مورد علاقه سم آلاردایس شد، گرچه این درخشش تنها در همان فصل نخست بود، تا آندو در نهایت بعد از سه فصل حضور در تیم های بولتون و فولهام به لیگ ایران باز گردد. اما اشکان دژاگه را می توان در زمره بازیکنان موفق لیگ برتر دانست. او با انتقال 2.5 میلیون پوندی به تیم فولام پیوست. بازیکنی با تجربه بازی و البته قهرمانی در بوندسلیگا، در دو فصل خضورش در لیگ برتر، تقریبا بازیکن ثابتِ مارتین یول و در ادامه فیلیکس ماگات در فولام محسوب می شد، اما بعد از سقوط این تیم به چمپیونشیپ، شماره 24 محبوب فولام ترجیح داد به لیگ قطر کوچ کند.

 

1419027

 

عملکرد جهانبخش در فصل 19-2018 برای برایتون آلبیون

 

انتقال در آخرین روزهای شروع لیگ برتر به برایتون باعث شد تا علیرضا جهانبخش، بخش عمده ای از تمرینات و بدنسازی ابتدای فصل در تابستان گذشته را از دست بدهد. با شروع فصل او 19 دقیقه در ویکاریچ رود ورزشگاه خانگی واتفورد به میدان رفت اما نتوانست مانع از شکست تیمش شود. از طرفی پیروزی غیر منتظره و خانگی برایتون برابر منچستر یونایتد، در هفته دوم باعث تردید کریس هاتن برای تغییر تاکتیک تیمش شد، علیرضا از روی نیمکت این بازی را نظاره گر بود. بعد از حضور چند دقیقه ای در زمین در هفته های ابتدایی، بالاخره هفته نهم در پیروزی تیم خود مقابل نیوکاسل 90 دقیقه به میدان رفت. علیرضا دو بازی بعدی هم بازیکن ثابت تیم بدل شده بود، تا به برایتون کمک کند تا برای نخستین بار در تاریخ باشگاه 3 برد پیاپی در لیگ برتر کسب کند.در ادامه اما مصدومیت از ناحیه همسترینگ پای راست، در آخرین دقایق بازی برابر اورتون باعث شد تا بازی های مهم برایتون در ماه های دسامبر و ابتدای ژانویه را از دست دهد. جهانبخش پس از بهبود نسبی و بازگشت از جام ملتها، برابر برنلی در هفته 26 پس از تقریبا 2 ماه دوری برای برایتون به میدان رفت. علیرضا در پیروزی ارزشمند تیمش مقابل کریستال پالاس 90 دقیقه در زمین حاضر بود، در نهایت او به همراه تیم پس از چند شکست، موفق شدن یک هفته مانده به پایان فصل با تساوی مقابل آرسنال در لیگ ماندگار شوند. تا در نهایت جهانبخش اولین فصل حضور در لیگ برتر را بدون گل زده به پایان ببرد.

 

1419028

 

رویکرد تاکتیکی کریس هاتن چقدر تاثیر گذار بوده ؟

 

برخی ورزشی نویسان انگلیسی معتقدند،کریس هاتن نتوانسته از استعداد و توانایی جهانبخش در برایتون به درستی استفاده کند، آنها به این باورند که رویکرد صرفا دفاعی هاتن مقابل حریفان این فرصت را از جهانبخش گرفته تا بتواند توانایی های خود را در لیگ به نمایش بگذارد. با اضافه به این موضوع که تیم برایتون از نظر مالکیت میدان جزو سه تیم ضعیف در لیگ برتر محسوب می شد. میانگین مالکیت توپ تیم برایتون در فصل گذشته روی هم رفته 44درصد بوده که نشان از بازی کاملا تدافعی تیم کریس هاتن و عدم تسلط بر حریفان داشت. برای درک بهتر این موضوع، قیاس این تیم با تیم رده بیستمی و سقوط کرده لیگ جالب توجه است. جایی که هادرسفیلد با 47 درصد مالکیت توپ به مراتب آمار و عملکرد بهتری نسبت به تیم برایتون بر جای گذاشته است.طبیعتا با این رویکرد تدافعی، تغذیه وینگر بسیار دشوار خواهد بود. همچنین هاتن غالبا در سمت چپ از جهانبخش بازی می گرفت، جایی که علیرضا در آلکمار کاملا با آن نامانوس بود،همینطور او در آلکمار همواره در زمین حریفان دیده می شد، اما در برایتون می بایست تا محوطه جریمه خودی هم عقب می آمد. از طرفی اونا معتقد هستند هاتن همان وظایفی را به عهده جهانبخش سپرده بود که به سولی مارچ و آنتونی ناکارات داده بود. در پایان فصل ناکارت توانسته بود 4 گل و 6 پاس گل بدهد و سالی مارچ 1 گل و 7 پاس گل برای تیمش فراهم  کرده بود.از جهت دیگر نباید از این موضوع غافل بود که جهانبخش زمان محدودی برای هماهنگی در ابتدای فصل برای تطبیق بهتر با رویکرد تاکتیکی کریس هاتن و همچنین آگاهی از ساختار فوتبال فیزیکی انگلیس در اختیار داشت.

 

1419026

 

آیا بازیکنان اردیویسه هلند خریدهای ناموفقی برای لیگ جزیره هستند؟

 

عدم درخشش بازیکنانی از جمله ممفیس دپای، وینسنت یانسن، دیوی کلاسن و فن خینکل که به عنوان ستاره از سرزمین لاله‌ها پا در لیگ جزیره نهادن، این تصور غلط و رایج را مطرح کرده که بازیکنان لیگ اردیویسه در سال های اخیر، خرید های ناموفقی برای تیم های لیگ برتر بوده اند. با بررسی دقیق تر وضعیت خرید های چند دوره اخیر باشگاه های انگلیسی از تیم های هلندی می توان دریافت که این تصور اشتباه بوده. به طور مثال در ترکیب تیم تاتنهام نایب قهرمان لیگ قهرمانان بازیکنان موفقی نظیر کریستین اریکسن، یان فرتونگن و داوینسون سانچز دیده می شد که هر سه در سالهای اخیر از آژاکس به تاتنهام ترانسفر شده بودند.جورجینو واینالدوم ستاره کنونی لیورپول، سال 2015 توسط تیم نیوکاسل از آیندهوون خریداری شد.داریل یانمات، دیوی پروپر و همینطور میشل ورم سطح بازی خود را در لیگ برتر حفظ کردند. کمی عقب تر بازیکنانی همچون لوئیز سوارز، گرازیانو پله، ران فلار، موسی دمبله، ناصر چادلی بازیکنان با کیفیتی بودن که از لیگ هلند راهی لیگ برتر شده بودند. همچنین از نسخه موفق آسیایی می توان از یوشیدا نام برد که از فنلو هلند به ساوتهمپتون پیوست.

 

1419025

 

تاثیر گراهام پاتر در تیم برایتون و بازی گیری از جهانبخش

 

گراهام پاتر سرمربی جدید برایتون؛ مربی که با قواعد و نظم خاصی در منطقه اسکندیناوی مشهور است. متد و فلسفه فوتبال او را داشتن فوتبال مالکانه و هجومی می دانند.همان طور که خود در بدو ورود به برایتون به آن اذعان داشت. جایی که توانسته در سوئد و در عرض 6 سال به شکل حیرت آوری تیم اوسترشوند را از لیگ منطقه چهارم به بالاترین سطح فوتبال سوئد و در ادامه به لیگ اروپا برساند.به نظر می رسد باید امیدوار بود، پاتر با رویکرد فوتبال شناور و تهاجمی از جهانبخش همان استفاده را ببرد که فن در بروم در آلکمار از او بهره می برد، یعنی مسئولیت پذیری کمتر در بعُد تدافعی و آزادی عمل و تغذیه مناسب به عنوان بال هجومی. از طرفی گراهام پاتر با خرید "لئوناردو تروسار" وینگر چپ بلژیکی ، به جهانبخش این اطمینان را داده که قرار است در پست تخصصی اش به عنوان بال راست در طول فصل از او استفاده ببرد. مربی سال 2016 و 2017 سوئد قبلا بخوبی نشان داده چگونه می تواند از بازیکن با استعداد بازی بگیرد، سامان قدوس می تواند بهترین مثال باشد.

 

سید امیر میرصالحی

 

1419033

دیدگاه‌ها