کد خبر : 1623530 | 22 تیر 1398 ساعت 13:39 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

مهاجمی که قرار بود مرد اول فوتبال ایران باشد

توقف قطارسریع السیر کریم در ایستگاه 30

مهاجم تیم ملی ایران در آستانه سی سالگی از فوتبال جزیره به لیگ ستارگان قطر آمد و این در حالی است که گفته می شد او قصد دارد تا پایان قراردادش در ناتینگهام فارست بماند.

توقف قطارسریع السیر کریم در ایستگاه 30

به گزارش" ورزش سه" کریم انصاریفرد یکی از مهمترین مهاجمان فوتبال ایران در دهه گذشته است. او درخشش را از لیگ نهم و به عنوان یک بازیکن نوزده ساله آغاز کرد، آقای گل شد، به تیم ملی و فوتبال اروپا رفت و در حالیکه هنوز به سی سالگی نرسیده بود به فوتبال آسیا برگشت و به تیم السیلیه قطر پیوست.


تولد یک مهاجم کامل


کریم انصاریفرد در روزهای بحرانی فوتبال ایران متولد شد. در روزهایی که هنوز خلاء علی دایی در خط حمله تیم ملی احساس می شد و مهاجمان طرازاول فوتبال ایران بازنشسته شده بودند. فوتبال ایران در آن روزها به دنبال یک مهاجم تمام عیار می گشت و خود علی دایی دست به کار شده و کریم انصاریفرد را کشف کرد. او در یکی از اردوهای سایپا در اردبیل کریم را پسندید و به سایپا آورد.


کریم انصاریفرد درهفده سالگی  و در لیگ هفتم برای سایپا تجربه بازی در لیگ حرفه ای را چشید اما او از لیگ نهم تبدیل به همان مهاجمی شد که انگار فوتبال ایران به دنبالش می گشت. او در لیگ نهم 13 گل برای سایپا زد اما در آن فصل عماد رضا از سپاهان با 19 گل آقای گل شد. البته او در این سال برای اولین بار توسط افشین قطبی به تیم ملی ایران دعوت شد و در اولین بازی ملی اش برابر ایسلند اولین گل ملی اش را هم به ثمر رساند.


 در لیگ دهم انصاریفرد بازهم درخشان بود او 19 گل در لیگ برتر به ثمر رساند اما رضا نوروزی مهاجم آن سال فولادخوزستان 24 گل زد تا کریم نتواند کفش طلا را بیست سالگی بگیرد. روند رو به رشد این مهاجم سرعتی، تکنیکی و گلزن اما توقف ناپذیر بود. او در لیگ یازدهم سرانجام عنوان آقای گلی را با زدن 21 گل به چنگ آورد.


کریم انصاریفرد از همان لیگ نهم که توانایی هایش به عنوان یک مهاجم مستعد و با آینده به نمایش در آمد ستاره نقل و انتقالات بود و پرسپولیس چند سال به دنبال جذب او بود. اما محمدمایلی کهن که در آن سال ها هدایت تیم سایپا را به عهده داشت هر بار مانع از پیوستن ستاره جوان تیمش به پرسپولیس شد. در پایان لیگ یازدهم که انصاریفرد آقای گل لیگ برتر شد اما مشتری های جدی دیگری بودند. او به عنوان یک ستاره جوان و مستعد از فوتبال ایران پیشنهادهای خارجی هم داشت اما پرسپولیس سرانجام توانست در رقابت با استقلال و دیگر تیم ها کریم انصاریفرد را جذب کرد.

 

1419083


از پرسپولیس تا تیم ملی


او بی تردید ستاره اول یکی از پرستاره ترین پرسپولیس های تاریخ لیگ برتر در نقل و انتقالات بود اما در نهایت 8 گل در لیگ برتر و 4 گل هم در جام حذفی برای این تیم به ثمر رساند. جالب است که بعد از شکست پرسپولیس کهکشانی مانوئل ژوزه در پایان لیگ دوازدهم وقتی علی دایی هدایت این تیم را به عهده گرفت انتظار می رفت کریم انصاریفرد نیز مهاجم اول پرسپولیس در لیگ سیزدهم باشد اما این اتفاق رخ نداد. کریم انصاریفرد که گفته می شد پیشنهادات خارجی دارد و در ضمن صحبت از پیشنهاد مالی بالای او بود در نهایت با مخالفت علی دایی به جای پرسپولیس به تبریز رفت و در خط حمله تراکتورسازی بازی کرد. او در این فصل در لیگ برتر تنها 14 گل زد اما این تعداد برای رسیدن به آقای گلی مسابقات کافی بود.


انصاریفرد در سال های بعد از علی دایی امید اول کسانی بود که به دنبال یک مهاجم کامل به جای او بودند. او اولین بار توسط افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد و در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا 2011 بازی های درخشانش قطبی را متقاعد کرد او را به عنوان مهاجم اصلی تیم ملی به بازی بگیرد. کریم دومین گلش را  هم در بازی برابر مالی در رقابت های چهارجانبه قطر به ثمر رساند. او در جام ملت های آسیا مهاجم اصلی تیم ملی بود و در دومین بازی مرحله گروهی برابر کره شمالی تک گل سه امتیازی تیم را زد.

 

1419079


خروج از ایران


کریم انصاریفرد بعد از پایان لیگ دوازدهم و به عنوان آقای گل فوتبال ایران و مهاجم اول تیم ملی ایران به تیم اوساسونا رفت که پیش از او جوادنکونام و مسعود شجاعی در آن بازی می کردند. کریم در اوساسونا 16 بازی در لیگ دسته یک اسپانیا به میدان رفت اما بدون گل زده این کشور را ترک کرد تا ماجراجویی چهار ساله اش در یونان را آغاز کند. او در یونان و در پانانیوس در فصل اول 8 گل به ثمر رساند که آمار قابل توجهی به حساب می آید. او با وجود بازی های خوبش به المپیاکوس پیوست و در دومین فصل حضورش دراین تیم در رقابت های فصل 2017 -2018 رقم خورد که کریم 17 گل به ثمر رساند.

 

1419081


تغییر سبک بازی

 

کریم انصاریفرد که از زمان حضورش به عنوان یکی از ستاره های آینده فوتبال مطرح بود در دو جام جهانی و سه جام ملت ها برای تیم ملی ایران بازی کرده است. او اما در تیم کی روش هرچه زمان گذشت از یک مهاجم نوک اصلی تغییر پست داد و شاید همین سبک بازی انصاریفرد را عوض کرد. او در جام ملت های آسیا 2011 مهاجم نوک اصلی تیم ملی ایران بود اما در جام جهانی 2014 و جام ملت های آسیا 2015 او جای خود را به مهاجمان دیگر داده بود. با ورود رضا قوچان نژاد و سردار آزمون به ترکیب تیم ملی ، کریم تقریبا جایش را در ترکیب اصلی از دست داد. او در جام جهانی 2014 پشت سیستم تک مهاجمی کی روش ماند و تنها در بازی آخر تیم ملی برابر بوسنی بود که 24 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد.


در جام ملت های سال 2015 در استرالیا در تمام چهار بازی روی نیمکت نشست و شاهد بازی های سردار آزمون و گوچی بود. با ورود طارمی و برخی دیگر از مهاجمان به لیست کی روش ، سرمربی پرتغالی اما برای استفاده از کریم برنامه تازه ای ریخت و در جام جهانی 2018 روسیه او بازهم تبدیل به مهره اصلی تیم ملی شد اما نه در نوک خط حمله بلکه به عنوان هافبک میانی. او در دوبازی اول بازیکن اصلی بود و در بازی سوم در 14 دقیقه حضورش در زمین توانست تک گل ایران را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. با این وجود به نظر می رسید این بازی ها بیش از پیش او را از نوک خط حمله تیم ملی دور کرده است.
در جام ملت های اسیا 2019 با وجود تغییر سیستم کی روش و رویکرد تهاجمی تر کریم باردیگر از ترکیب اصلی خارج شد و به عنوان بازیکن ذخیره خط حمله دقایق کمی به میدان آمد هرچند در بازی مرحله یک چهارم نهایی برابر چین زننده یکی از سه گل تیم ملی ایران بود.

 

1419082


تغییر جهت و توقف


کریم انصاریفرد بعد از جام جهانی و در حالی که فرصت نقل و انتقالاتی رو به پایان بود به تیم ناتینگهام فارست پیوست. با توجه به اینکه  او در جام جهانی عملا دیگر در پست مهاجم بازی نکرده بود حضورش در این تیم قدیمی فوتبال انگلستان یک اتفاق ویژه به حساب می آمد. او در ناتینگهام فارست بازی هایی را به دلیل حضور در تیم ملی و رقابت های جام ملت های آسیا از دست داد ضمن اینکه رسیدنش به ترکیب کمی زمان برد با این وجود در مجموع 14 بازی برای این تیم انجام داد و 2 گل و 2 پاس گل هم به نام خودش ثبت کرد و در حالی که گفته می شد او تا پایان قراردادش در این تیم می ماند به طور رسمی به تیم السیلیه قطر پیوست. این انتخاب و بازگشت از فوتبال اروپا به آسیا هنوز تحلیل و تفسیر مثبتی را درباره این مهاجم ملی پوش به همراه نداشته است و بسیاری از تحلیل ها این تغییر جهت را به نوعی توقف یکی از بهترین بازیکنان دهه اخیر فوتبال ایران در مسیر موفقیت هایش می دانند. مهاجمی که قرار بود یکی از ستاره های اصلی فوتبال ایران باشد همواره روی مرز سطح اول بودن حرکت کرد و حالا در آستانه سی سالگی چالش جدیدی را در لیگ ستارگان تجربه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها