کد خبر : 1613710 | 04 خرداد 1398 ساعت 11:10 | 862 بازدید | 0 دیدگاه

من دخل و تصرفی در انتخاب ملی پوشان نداشتم

پاسخ عسکری به منتقدان تکواندو؛ کارشان راحت است!

سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: سال ها بود به تیم ملی انتقاد وارد می شد که چرا نفرات خاصی در اردو حضور دارند.

پاسخ عسکری به منتقدان تکواندو؛ کارشان راحت است!

به گزارش "ورزش سه"، فریبرز عسکری، سرمربی تیم ملی تکواندو بعد از ناکامی هوگوپوشان در مسابقات جهانی منچستر 2019 در نشست خبری با حضور خبرنگاران توضیحاتی را پیرامون اتفاقات اخیر داد.
سال ها انتقاد می کردند چرا انتخابی نمی گذارید.


اردوی تیم ملی تکواندو برای مسابقات قهرمانی جهان پیرو رقابت های انتخابی در دی ماه سال 97 که یکی از شفاف ترین مسابقات در سال های اخیر بود، تشکیل شد. فقط مهدی خدابخشی که دچار مصدومیت بود، نتوانست در رقابت های انتخابی حاضر شود. سال ها بود به تیم ملی انتقاد وارد می شد که چرا نفرات خاصی در اردو حضور دارند و به همین خاطر تصمیم به برگزاری انتخابی گرفتیم و هر کسی سرنوشت خودش را رقم زد.


به خاطر مشکل مالی نتوانستیم به تورنمت آلمان برویم


بعد از مسابقات کیش در اسفندماه سال 97 ما در 3 وزن مجبور به برگزاری انتخابی شدیم که در نهایت ترکیب تیم مشخص شد. ما در 110 روز 142 جلسه تمرین داشتیم. طی این مدت با توجه به نفراتی که داشتیم، قرار بود در یک تورنمنت تدارکاتی حاضر شویم. این تورنمنت در آلمان در نیمه فروردین ماه طراحی شده بود که می توانست ایرادات تیم ملی را برای مسابقات جهانی برطرف کند، اما متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی نتوانستیم به این تورنمنت تدارکاتی برویم. به همین خاطر طراحی تمرین خود را تغییر دادیم.


راحت ترین کار دنیا انتقاد کردن است


به نظرم راحت ترین کار دنیا انتقاد کردن است. بعد از اینکه اتفاقی می افتد، خیلی راحت است که بیاییم و صحبت کنیم. بارها و بارها از منتقدان خواستم در تمرینات ما حاضر شوند  و اگر نکاتی وجود دارد قبل از حضور در مسابقات به ما بگویند. تا این لحظه اما متاسفانه هیچ کدام از آنها در تمرینات حاضر نشدند.


شرایط فعلی کشور را درک کردیم


تلاش کردیم به سمت گله گذاری نرویم و شرایط فعلی کشور را درک کردیم. حالا که مسابقات تمام شد و نتایج مشخص است، باید بگویم جوان هایی که بزرگان این رشته را شکست دادند و ملی پوش شدند، تمام تلاش خود را کردند. از اینجا من هم به مردم می گویم تمام تلاش خود را کردیم تا موفق باشیم. بخش اعظمی از تیم ما تجربه حضور در تیم بزرگسالان را نداشتند. نفراتی مثل میرهاشم حسینی، سجاد مردانی، آرمین هادی پور و سروش احمدی با توجه به حضورشان در جدول رنکینگ المپیکی نتایجشان برای ما خیلی مهم بود چون باید امتیاز المپیکی را کسب می کردند. از این بین 2 نفر یعنی هادی پور و احمدی مدال گرفتند، اما سجاد در راند طلایی باخت و میرهاشم هم اصلا ویزا نگرفت.


عدم صدور روادید شیرازه تیم را از هم پاشید


من در ماههای اخیر سعی کردم نظم و دیسیپلین را در تیم حاکم کنم، اما متاسفانه عدم صدور روادید شیرازه تیم ما را از هم پاشید. 4 نفر زودتر ویزایشان صادر شد و به محل مسابقات رفتند. من هم مجبور شدم در تهران بمانم و مراقب 4 نفر دیگر باشم. با چنین شرایطی روز قبل از وزن کشی من مجبور شدم به تنهایی به محل مسابقات بروم. فردای آن روز، در واقع در روز وزن کشی آرمین هادی پور به منچستر رسید. ما رایزنی زیادی کردیم تا تکواندوکار ما دیرتر از بقیه بتواند وزن کشی کند. با توجه به تغییر ساعتی که برای آرمین رخ داده بود، او از ساعت 4 صبح هم بیدارشده بود و وضعیت خوبی هم نداشت. میرهاشم حسینی متاسفانه ویزایش اصلا صادر نشد. او سال قبل اصلا در جمع 32 نفر برتر نبود، اما در این مدت آنقدر خوب کار کرد که به رنک 10 دنیا رسید. متاسفانه ویزای او صادر نشد و به همین راحتی مسابقات را از دست داد.


وزارت باید برای کسب سهمیه حمایت کند


ما در ادامه مسابقات گرندپری را در پیش داریم که باید برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنیم. اگر وزارت ورزش به فدراسیون کمک کند، می توانیم نفرات را به 4 مرحله پیش روی گرندپری اعزام کنیم و امتیازات را بگیریم.


من دخل و تصرفی در انتخاب ملی پوشان نداشتم!


می خواهم از منتقدانی که با نقدهای سازنده خود به ما کمک کردند، اما متاسفانه برخی ضد و نقیض صحبت می کنند. قبل از برگزاری انتخابی می گفتند چرا یکسری افراد ثابت در اردوی تیم ملی هستند، اما بعد از برگزاری انتخابی و حذف برخی از نفرات باتجربه انتقاد کردند که چرا آنها را کنار گذاشتید. تاکید می کنم من دخل و تصرفی در انتخاب نفرات نداشتم و هر کسی مزد تلاش خودش را گرفت. خیلی از همین منتقدان قبل از مسابقات جهانی روی نحوه انتخاب نفرات صحه گذاشتند. البته همین حالا هم معتقدم که این نفرات جوان در آینده می توانند در تکواندو کارهای بزرگی انجام دهند.

 

علم غیب ندارم؛ فقط در شرایط مساوی نظر می دهم


ما پایه خود را روی انتخابی گذاشتیم و نمی توانستیم نفراتی که شکست خورده بودند را به مسابقات جهانی ببریم و اصلا وجدان من این اجازه را نمی داد. حالا چون اسمی از فرزان عاشورزاده برده شد، درباره او باید بگویم که این ملی پوش در مسابقات آزاد کشوری بدون هماهنگی من به یک وزن بالاتر رفت و شکست هم خورد. بازهم فرزان را کنار نگذاشتیم و به او در کیش فرصت دادیم که قهرمان شد. با این حال چون معیار ما بین 2 رقیب مستقیم بردن 2 از 3 بود، یک انتخابی گذاشتیم که پلنگ افکن پیروز شد. من علم غیب ندارم بدانم که کدام بازیکن بهتر می تواند در مسابقات جهانی کار کند. از این به بعد هم پایه و اساس ما روی انتخابی است و فقط در صورتی که شرایط مساوی باشد، من نظر می دهم.


شانس کسب 3 سهمیه را داریم


کسب سهمیه المپیک برای ما در 3 وزن امکان دارد. نفرات ما باید به 4 مرحله گرندپری اعزام شوند که در مجموع 180 امتیاز خواهد داشت. اگر نفرات ما بتوانند نیمی از این امتیازات را هم بگیرند، در جمع 5 نفر المپیکی خواهند بود. این ها در صورتی است که وزارت ورزش حمایت کند و ما به مسابقات مختلف اعزام شویم. در غیر این صورت ما می توانیم از طریق مسابقات قاره ای 2 سهمیه کسب کنیم.


اختیار نداشته باشم، هیچ وقت کار نمی کنم


 من برای این در ایران ماندم چون شاکله اصلی تیم ما در ایران مانده بود و شانس کسب سهمیه المپیک را داشتند. ما چندین ماه اینجا شبانه روزی زندگی کردیم و من احساسم این بود حضورم اینجا می تواند تاثیرگذار باشد. من از روانشناس تیم هم کمک گرفتم که گفت ماندنم بیشتر به سود تیم است. بچه های فعلی آن ستاره های گذشته نیستند و به عنوان یک جوان باید از آنها توقع داشته باشیم. من اگر در حوزه کاری خودم اختیار تام نداشته باشم، به هیچ وجه به کارم ادامه نمی دهم.


نتیجه گرا هستیم؛ این را در فوتبال هم دیدیم


یک نگرانی خیلی بزرگ که برای من الان به وجود آمده، این است که باید در اولین مرحله گرندپری یعنی 17 خردادماه حاضر شویم. باید خیلی سریع این بازیکنان را ریکاوری کنیم و برای یک مسابقه سخت آماده شویم. این شرایط روانی و استرس به صورت طبیعی در تیم ما وجود دارد. ما کشوری داریم که همه نتیجه گرا شدند. در کشورهای دیگر دیدیم که به ورزش به شکل فان نگاه می کنند و بعد از رقابت ها کسی آنها را بازخواست نمی کند! در فوتبال هم دیدیم که مردم انتظار داشتند پرتغال و اسپانیا را شکست دهیم، اما این خیلی منطقی نبود.


در موفقیت ها فقط من سهمی نداشتم!


من بارها گفتم خواستار تعامل با پیشکسوتان هستیم. یک بار کاش آزمایش می کردند که به خانه تکواندو بیایند و ببینند برخورد خوبی با آنها می شود یا خیر. حتی به سجاد مردانی کاپیتان تیم سپردم وقتی یکی از پیشکسوتان هنگام تمرین وارد می شود و من پشتم به در است، تمرین را متوقف کند و همگی احترام بگذارند. نباید یادمان برود در بازی های آسیایی ما نتیجه خوبی گرفتیم و همه این موفقیت را به نام خودشان نوشتند و فقط من سهمی در آن نداشتم، اما الان برعکس شده و فقط من پاسخگو هستم.

دیدگاه‌ها