کد خبر : 1619698 | 03 تیر 1398 ساعت 13:30 | 3.4K بازدید | 0 دیدگاه

مربیانی که هیچکدام میلیون دلاری نیستند

آقای عرب، آقای نبی؛ لطفا گران نخرید

مدیران پرسپولیس برای مذاکره نهایی با سرمربی فصل آینده این تیم امروز به ترکیه سفر کرده اند و به نظر می رسد تا انتخاب مربی جدید زمان زیادی باقی نمانده است.

آقای عرب، آقای نبی؛ لطفا گران نخرید

 

به گزارش" ورزش سه" هنوز  باشگاه به طور رسمی نامی از گزینه مدنظرش نیاورده است اما آخرین خبرها حاکی است که الکساندر نوری و گابریل شخصا به استانبول آمده یا می آیند و ماسیمو کاررا مربی ایتالیایی وکیلش را برای مذاکره فرستاده است. این درحالی است که تا امروز صبح آنته چاچیچ کروات یکی از اصلی ترین گزینه های پرسپولیس بود اما گفته می شود او به خاطر مسایل مالی فعلا قید مذاکره با سرخ ها را زده است.


کدام انتخاب بهتر است؟


پرسپولیس شرایط خاصی را تجربه می کند، چرا که باید یک مربی به جای برانکو بیاورد که بتواند مسیر موفقیت آمیزی که با او طی شده را ادامه دهد و حالا این سوال پیش می آید که از میان کالدرون، ماسیمو کاررا و الکساندر نوری کدام گزینه انتخاب بهتری هستند. هر کدام از این سه مربی دستکم با توجه به شناخت کلی که از آن ها وجود دارد نقاط ضعف و قوتی دارند.


کالدرون جایگزین چاچیچ


آنته چاچیچ مربی کروات زمانی که به عنوان یکی از شانس ها مطرح شد کمی گزینه های دیگر را به حاشیه برد. او 65 ساله و همسن و سال برانکو است، اهل کرواسی با چهره ای شبیه برانکو که سبیل گذاشته و شاید بهتر است بگوییم به زلاتکوایوانکوویچ برادرش. او در کارنامه اش یک قهرمانی در لیگ رده سوم یوگسلاوی سابق، قهرمانی در لیگ دسته دوم کرواسی، قهرمانی با دیناموزاگرب در سال 2011 در لیگ برتر و جام حذفی کشور کرواسی، قهرمانی با ماریبور در لیگ اسلونی، مقام سوم با لیبی در بازی های مدیترانه ای و سابقه حضور در رده هفتمین مربی ملی جهان در سال 2016 را دارد هرچند تنها ماجراجویی او خارج از یوگسلاوی که در آن به دنیا آمده، حضور در تیم ملی لیبی در سال 2005 بوده است. درواقع او تا به حال از بالکان پایش را بیرون نگذاشته است. چاچیچ البته خودش را از جمع گزینه ها خارج کرد و آنطور که از ترکیه خبر می رسد او اعلام کرده به دلیل عدم شفافیت مالی با پرسپولیس مذاکره نمی کند. چاچیچ آخرین بار هدایت تیم ملی کرواسی را به عهده داشت اما وقتی کرواسی در آستانه عدم صعود به جام جهانی قرار داشت زلاتکو دالیچ جانشین او شده و توانست در نهایت کرواسی را به مقام دوم جام جهانی برساند.

 

1414943


اما حالا با نیامدن چاچیچ به استانبول پرسپولیسی ها یک گزینه جدید رو کرده اند. گزینه ای که نامش برای پرسپولیسی ها آشنا است چرا چند سال پیش او گزینه اصلی هدایت این تیم بود و حتی در رای گیری که انجام شد بیشتری رای را آورد اما رویانیان در نهایت مانوئل ژوزه را به ایران آورد. کالدرون 59 ساله آخرین بار هدایت تیم فوتبال القطر را در کشور قطر به عهده داشت اما توسط مدیران این تیم برکنار شد. او که یکی از بازیکنان تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1990 بوده، هدایت تیم های الهلال و الاتحاد عربستان، بن یاس امارات، تیم ملی بحرین، رئال بتیس، تیم ملی عربستان و الوصل امارات را به عهده داشته است. آخرین جامی که کالدرون گرفته در سال 2011 و با تیم ملی عربستان در لیگ برتر این کشور بوده است.

 

1414942


الکساندر نوری و  کاررا؛ با انگیزه ها


پرسپولیس اما در کنار مربیان با تجربه گزینه های جوانی را هم دارد که مطرح ترین و پرطرفدارترین آن ها الکساندر نوری بازیکن و مربی ایرانی-آلمانی است. نوری متولد سال 1358 در آلمان از یک پدر ایرانی و مادری آلمانی است. او در زمان فوتبالش هافبک تهاجمی بود و بهترین دورانش بازی در وردربرمن در سال های 99 تا 2001 بود و بعد از آن بیشتر در لیگ های رده پایین آلمان بازی کرد. نوری در سال 1384 توسط برانکوایوانکوویچ به تیم ملی ایران دعوت شد اما مصدومیت مانع از آن شد که بتواند برای تیم ملی ایران بازی کند. او که در صورت حضورش در ایران برای ارتباط برقرار کردن به مترجم زبان آلمانی نیاز خواهد داشت در وردربرمن به عنوان یک پدیده در مربیگری فوتبال آلمان مطرح شد.  نوری در 36 سالگی روی نیمکت این تیم نشست و توانست این تیم قدیمی و پرطرفدار را در بوندس لیگا حفظ کند. او اما در فصل 2017 تنها چند هفته روی نیمکت وردربرمن نشست و با 5 شکست، 5 تساوی و فقط دو برد از کار برکنار شد. او سپس از هفته هفتم فصل بعد هدایت انگولشتات را به عهده گرفت و در هشت بازی که سرمربی بود بدون هیچ بردی با 5 شکست و سه تساوی از کار برکنار شد.

 

1414939


اما رقیب جدی آلکس نوری برای حضور در نیمکت تیم پرسپولیس یک مربی نسبتا جوان ایتالیایی به نام ماسیمو کاررا است که بخش عمده ای از کارنامه اش را دستیار آنتونیو کونته در یوونتوس و تیم ملی ایتالیا بوده است. او 55 ساله است و در دوران فوتبالش در تیم های یوونتوس، باری، آتالانتا و ناپولی توپ زده است. در مربیگری نیز او هدایت تیم های جوانان یوونتوس را به عهده داشت. او مدتی دستیار آنتونیو کونته در یوونتوس و تیم ملی ایتالیا بود و سپس درسال 2016 به عنوان دستیار آلنیچف در اسپارتاک مسکو به کار گرفته شد. اما بعد از برکناری آلنیچف او به عنوان سرمربی تیم اسپارتاک انتخاب شد و توانست در آن سال با اسپارتاک قهرمان لیگ روسیه و سوپر کاپ این کشور شود. کاررا بعد از این موفقیت قراردادش را تا ژوئن 2019 با اسپارتاک تمدید کرد اما در پایان فصل 2017-2018 از کار برکنار شد. گفته می شود مبلغ بالای قراردادش با اسپارتاک باعث شده تا او یک سال را بیرون نشسته تا بتواند دستمزدش را از این باشگاه بگیرد.

 

1414941


مراقبت از جیب پرسپولیس


هنوز هیچ اظهارنظر رسمی درباره مبلغی که این مربیان مدنظر دارند از سوی باشگاه نشده اما آنچه که هست اینکه رزومه و کارنامه این مربیان به گونه ای نیست که باعث شگفت زدگی شود و مدیران پرسپولیس نیز نباید به خاطر شرایطی که الان دارند یک معامله بد انجام بدهند. تنها مربی که درباره مبلغش تقریبا اتفاق نظر وجود دارد ماسیمو کاررا است که می گویند مبلغی حدود یک میلیون دلار دستمزد می خواهد. اما آیا او این مبلغ برای پرسپولیس می ارزد؟ آیا پرسپولیس در این شرایط باید اینقدر برای آوردن سرمربی هزینه کند؟ درست است که شرایط پرسپولیس بعد از جدایی برانکو و با توجه به فرصت کمی که تا مسابقات مانده کمی دشوار است اما این نباید آن ها را به سمت انجام یک معامله پرهزینه بکشاند.

 

نکته: این مربیانی که امروز در سبد پرسپولیس هستند هیچکدام به اندازه برانکو عناوین و افتخار و سابقه کار در جاهای مختلف دنیا را ندارند. شاید  اگر قرار بود هزینه میلیون دلاری انجام شود، می شد خود برانکو را برای ماندن مجاب کرد و آن وقت شرایط کاملا متفاوت بود.

دیدگاه‌ها