کد خبر : 1624073 | 24 تیر 1398 ساعت 17:35 | 1.7K بازدید | 0 دیدگاه

اقدامات عجیب برای جلوگیری از ثبات در دوومیدانی

پشت پرده استعفای تیمور غیاثی چه بود؟

در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات فدراسیون دوومیدانی برخی اتفاقات از جمله استعفای تیمور غیاثی این رشته را وارد حواشی عجیبی کرده است.

پشت پرده استعفای تیمور غیاثی چه بود؟

به گزارش "ورزش سه"، دوومیدانی ایران از دیرباز تا کنون همواره دست خوش تغییراتی در اعضای کادر فنی و همچنین تشکیل کمیته‌های مختلف چندگانه با حضور قهرمانان و پیشکسوتان این رشته ورزشی بوده است. در ادوار مدیریتی گذشته نیز رؤسای مختلف با دعوت تنی چند از کارشناسان، ورزشکاران، مربیان و پیشسکوتان مبادرت با تشکیل کمیته‌های فنی نمودند. در دوره پیشین(ریاست افشین داوری) نیز تیمور غیاثی به عنوان مدیر تیم‌های ملی، هادی سپهرزاد عضو کمیته فنی پرتاب‌ها، محمدمحسن ربانی عضو کمیته پرش‌ها و دیگر کارشناسان نیز بوده‌اند.


داوری با به خدمت گرفتن سپهرزاد و ربانی این ورزشکاران را که در رقابت‌های لیگ دوومیدانی ایران در خدمت تیم‌های باشگاهی نیز فعالیت می‌کردند به کمیته فنی آورد تا کمی از بار انتقادات گاه و بی‌گاه این دو قهرمان بر علیه مدیریت فدراسیون بکاهد. غیاثی نیز همواره به فراخور زمان در صورت عدم تعامل و اختلافات فنی به دور از حواشی نبوده و به گونه‌ای عمل کرده که گویی تریبون شخصی انتقادات دوومیدانی ایران بوده است.
با استعفای داوری و آغاز انتخابات دوره جدید، تنی چند از ورزشکاران، مربیان و سرپرستان به رسم دیرینه دوره انتخابات شروع به حمایت از کاندیداهای مورد علاقه خود کردند. غیاثی، سپهرزاد و ربانی هر سه جزو کسانی بودند که سعی داشتند با حمایت‌ها و تبلیغات انتخاباتی، مصطفی کریمی رییس پیشین فدراسیون را دوباره به مسند ریاست بیاورند. ورق در روز انتخابات برگشت و مجید کیهانی برای مدیریت در دور و میدانی با بیشترین آرا به عنوان رییس انتخاب شد.


غیاثی که خود در مجمع حضور داشت با پرتاب آی دی کارتش به سمت مسئولین مجمع این انتخابات را مردود اعلام کرد و از روز بعد انتخابات شروع انتقاد علیه انتخابات فدراسیون دوومیدانی کرد. او معتقد بود که این انتخابات مهندسی شده و کیهانی فردی نالایق برای مسند ریاست این فدراسیون است. مصاحبه‌های متعدد این پیشکسوت که گویی عرصه را برای حضور در سمت قبلی خود تنگ دیده بود کار را به جایی کشاند که خود راغب شد در فدراسیون دوومیدانی به عضو سازمان تیم‌های ملی که چیدمان این سازمان با نظر مستقیم کیهانی انجام شده بود حضور یابد. غیاثی با نظر کیهانی به عنوان سخنگوی سازمان تیم‌های ملی دعوت شد و در همین میان از مصاحبه کردن علیه برخی از قهرمانانی که با چنگ و دندان به مدال‌های آسیایی می‌رسیدند دست برنداشت. مصاحبه‌های او علیه حسن تفتیان قهرمان سرعت ایران و حتی احسان حدادی استارت ایجاد فاصله غیاثی با دوومیدانی را زد. او راهی را می رفت که در دوره‌های قبلی رفته بود.


در ادوار گذشته نیز با تکیه بر سبقه قهرمانی‌اش خود را یکی از وزنه‌های تصمیم گیری در روند اهداف دوومیدانی می دانست و تا عرصه را کمی تنگ‌تر و سخت‌تر می‌دید، با موضع گیری علیه اقدامات رییس فدراسیون سعی بر برهم زدن فضای آرام و گاه ناآرام دوومیدانی داشت.


مجید کیهانی در اقدامی طرح اعطای پاداش به مربیان سازنده را در دستور کار قرار داد و با شعار ارزش نهادن به مقام مربیان فعال استان‌های سراسر کشور، آنها را در قالب مربی مستقیم ملی‌پوشان به مسابقات برون مرزی اعزام کرد و در صورت کسب مدال یا مقام شاخصی از آنها تجلیل به عمل آورد، کاری که شاید هیچ کدام از رؤسای پیشین فدراسیون نکرده بودند. او معتقد بود این اقدام باعث شد تا پاداش مربیان حاضر در بازی‌های آسیایی جاکارتا که اعطایی وزارت ورزش و رقم قابل توجهی نیز بود در دستور کار تقسیم عادلانه و هدفمند قرار گیرد. پس از پایان بازی‌های آسیایی جاکارتا، سایت فدراسیون دوومیدانی مطلبی را پیرامون اعطای پاداش هاشم صیامی دبیرکلی فدراسیون و تیمور غیاثی که به عنوان مربی به این بازی‌ها اعزام شده بودند و پاداش مستقیم شخص کیهانی که به عنوان سرپرست در کنار تیم ملی حضور داشت به مربیان سازنده استان‌ها منتشر کرد. فضای دوومیدانی ایران پس از انتشار این خبر با اعتراضات غیاثی ملتهب شد و در پایان با سماجت کیهانی این موضوع محقق شد و بخشی از پاداش آنها به مربیان هیأت های استانی اختصاص یافت.


پس از پایان این ماجرا غیاثی در مصاحبه‌ای با فارس روز شنبه 22 تیرماه خبر از استعفای خود از سازمان تیم‌های ملی و قطع همکاری با فدراسیون داد: «واقعیت این است که از خودمحوری‌های مجید کیهانی رئیس فدراسیون خسته شده بودم. ضمن اینکه اتفاقات و حواشی اخیر پیرامون پاداش بازی‌های آسیایی نیز مزید بر علت شد تا این تصمیم را بگیرم.»

 

به نظر می رسد برخی برای تکرار سناریوی دوره های قبلی در آستانه انتخابات فدراسیون دوومیدانی هستند؛ سناریویی که باعث شده تا در چند دوره اخیر هیچ کدام از روسای فدراسیون های دوومیدانی نتوانند در دومین دوره به کار خود ادامه دهند و ثبات از این فدراسیون دور شده است.

دیدگاه‌ها