کد خبر : 1624230 | 25 تیر 1398 ساعت 11:38 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

ارزیابی تیم ملی ، ویلموتس و مجیدی با مرتضی محصص

نقشه میشل سابلون در دست سرمربی تیم ملی

تیم ملی ایران در بازی دوستانه برابر تیم زیر 23 ایران به تساوی یک بر یک رسید اما مارک ویلموتس هشتاد دقیقه مسابقه را از جایگاه ویژه تماشا کرد.

نقشه میشل سابلون در دست سرمربی تیم ملی

به گزارش"ورزش سه" مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی در آخرین اردوی تیم ملی درها را به روی بازیکنان جوان لیگ برتری و آن هایی که کمتر در این سال ها فرصت حضور در اردوها را پیدا کرده بودند باز کرد. در تیم ملی شهریارمغانلو که فصل گذشته را در لیگ یک بازی کرده بود نیز حضور داشت. این لیست آنطور که گفته شد برگرفته از پیشنهاداتی است که ده کارشناس و مربی فوتبال ایران در اختیار مارک ویلموتس قرار داده اند. با اینحال مربی بلژیکی آن حس ماجراجویی و اشتیاقش را در این هفته ها با جلساتی که با مربیان تیم های ملی رده های مختلف و دیدار از تیم های فوتبال نشان داده است.


ارزیابی کلی


در بازی تیم های ملی ایران و تیم امید که بدون حضور تماشاگران و پخش تلویزیونی برگزار شد مارک ویلموتس بازی را از جایگاه ویژه و در کنار چند میهمان سرشناس دیگر تماشا کرد. یکی از کسانی که در فاصله نزدیک از ویلموتس نشسته بود مرتضی محصص رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بود. او درباره ارزیابی کلی اش از بازی دیروز گفت:« من فکر می کنم هر دو تیم یک نقطه مشترک داشتند؛ هر دوتیم چند هفته ای است وارد مرحله ساختار تیمی شده اند. ساختار تیمی چهار مرحله است ، مرحله اول انتخاب دقیق و صحیح بازیکنان، مرحله دوم اردوهای تمرینی و بازیکنانی که انتخاب می شوند تا با فلسفه و فکر و دی ان ای مربی آشنا شوند، مرحله سوم بازی های دوستانه است و مرحله چهارم انتخاب بهترین هایی که در این مدت اردو مورد آزمایش قرار گرفتند وفرصت بازی پیدا کردند.»
او افزود:« مهمترین قسمت ساختارسازی بازی های دوستانه است که می توانید کیفیت بازیکنان را درآن محک بزنید. از این نظر فکر می کنم بازی دیروز بازی خوبی بود و من نمره خوبی به آن می دهم چرا که حتی بازیکنان ذخیره هم بیش از صددرصد از توانشان را گذاشتند.»

 


ویلموتس و مسیر سابلون


مرتضی محصص در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مارک ویلموتس گفت:« من یکی دوبار گفتم و بازهم می گویم که باید به ویلموتس فرصت بدهیم. برای مربی که تازه به فوتبال کشور ما ملحق شده زمان مهمترین فاکتور است. باید چند ماهی در رابطه با او حوصله کنیم.» او افزود:« من فوتبال بلژیک را می شناسم. آن ها از سال 1998 تیم موفقی نبودند و اما بعد از رقابت های یورو 2000 که این کشور میزبانی مشترک مسابقات را به عهده داشت ، شرایط عوض شد.»


او ادامه داد:« بلژیک از پولی که بابت برگزاری یورو گرفت بهترین استفاده را کرده آن را صرف فوتبال پایه کرد و  ایستگاه های استعدادیابی و آموزش و پرورش بازیکنان تاسیس شد. من خیلی سعادتمند بودم که با *میشل سابلون طراح این فلسفه تازه در فوتبال بلژیک آشنا شدم. ایشان به عنوان مدیرفنی به کشور سنگاپور آمده بود و من هم در آن زمان آنجا بودم و درس های زیادی از او گرفتم. او اکنون مدیرفنی فوتبال امارات است و شخصیت برجسته ای در فوتبال جهان است. من یک بار که با مارک ویلموتس درباره او صحبت کردم او هم گفت که علاقمند به سابلون و فلسفه او است.»


رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در ادامه گفت:« ما احتیاج داریم که یک فکر ، یک باور در فوتبالمان به وجود بیاید در غیراینصورت موفقیت ها حتی در رشته بانوان شانسی خواهد بود. ما باید صاحب فلسفه فوتبال شویم ، مثل فوتبال انگلیس که با آمدن افرادی مثل گرت ساوت گیت صاحب فلسفه شد امیدوارم این اتفاق در فوتبال ایران هم با ویلموتس بیفتد.»

 


اوهمچنین گفت:« برای موفقیت در فوتبال به عقل ملی احتیاج داریم و باید گروهی متشکل از وزارت ورزش و فدراسیون و... در این راه قدم بردارند. اگر فکر کنیم فقط یک شخص می تواند به ما کمک کند در اشتباه هستیم. بلژیک وقتی پول برگزاری مسابقات یورو را از یوفا گرفت در تمام بلژیک و در شهرهای مختلف مراکز کشف و پرورش استعداد را راه اندازی کرد. ما نباید از ویلموتس انتظار داشته باشیم معجزه کند.»
او اضافه کرد:« زمان بزرگترین فاکتور است، مارک ویلموتس نشان داده هوش بالایی دارد چرا که خوب می داند بهترین راه برای موفقیت شناخت است.»


تماشای بازی از روی سکوها


مرتضی محصص در بخش دیگری از صحبت هایش به بازی برابر تیم امید پرداخته و گفت:« در تصاویر بازی روزگذشته حتما دیدید که ویلموتس بازی را از جایگاه ویژه تماشا کرد و این درایت و هوش او را نشان می دهد. درست است که نتیجه برایش مهم بود اما انگار داشت هر دوتیم را تماشا کرد و کاملا رفتار بازیکنان را زیر نظر داشت. من در نزدیکی او نشسته بودم و می دیدیم که دائم یادداشت برمی داشت. من شروع ویلموتس را نه به خاطر بازی برابر سوریه و کره جنوبی که به دلیل توانایی و هوشی که به کار گرفته خوب و مثبت ارزیابی می کنم.»


او گفت:« مربیان باهوش و زیرک مربیانی هستند که قبل از هرچیز اطلاعات کسب می کنند قبل از آنکه دنبال این باشند که فلسفه شان را تحمیل کنند. ویلموتس به نظر من دراین زمینه خوب عمل کرده است.»
بازیکنان به فرهاد اطمینان دارند.

 


محصص در رابطه با تیم امید و حضور فرهاد مجیدی در پست سرمربی این تیم گفت:« فرهاد مجیدی یک حسن بزرگی که برای هدایت تیم زیر 23 ایران دارد اعتمادی است که جلب کرده. من اگر همه تمرینات تیم امید را ندیده باشم بیشتر تمریناتش را دیدم و بزرگترین حسن فرهاد این است که بازیکنان به او اطمینان دارند. بین فکر فرهاد و بازیکنان فاصله زیادی نیست و او به خوبی بازیکنان را درک می کند. مربی که نتواند بازیکنانش را متقاعد کند شکست می خورد؛ ابزار یک مربی بازیکن است. »


او اضافه کرد:« مجیدی دیروز به نیمکتش هم فرصت داد و به نظر من در این تیم بازیکن متوسط هم نداریم و همه بازیکنان حتی ذخیره ها خوب هستند. قرار است به زودی یک مربی اسپانیایی هم به کادرفنی تیم امید اضافه شود و من به شخصه به این تیم خوشبین هستم.»


مرتضی محصص در پایان گفت:« به نظر من در مجموع روز خوبی بود و فکر می کنم مارک ویلموتس در سال های آینده بتواند از هر دو تیمی که دیروز با هم بازی کردند برای تیم ملی انتخاب کنند.»


عکس: امیرحسین خیرخواه

 

دیدگاه‌ها