کد خبر : 2079791 | 05 آبان 1403 ساعت 22:20 | 99.7K بازدید | 199 دیدگاه

از برخورد سخت با وحید تا گل جنجالی امیری؛

کارشناسی پنج صحنه مشکوک پرسپولیس - شمس آذر

پنج صحنه مشکوک دیدار پرسپولیس و شمس‌آذر مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته است.

کارشناسی پنج صحنه مشکوک پرسپولیس - شمس آذر

به گزارش "ورزش سه"، دیدار تیم‌های پرسپولیس و شمس‌آذر با پیروزی دو بر صفر تیم پرسپولیس به پایان رسید، اما قضاوت موعود بنیادی‌فر در این مسابقه با چند صحنه بحث‌برانگیز همراه بود که واکنش‌هایی را به همراه داشت.

در دقیقه ۴۰ این مسابقه، علی علیپور با تلاش برای توپ‌گیری، وحید امیری را در موقعیت مناسبی برای گلزنی قرار داد، اما داور خطای علیپور را اعلام کرد تا اولین صحنه‌ مشکوک بازی شکل بگیرد؛ صحنه‌ای که خود علیپور اصرار داشت فقط به توپ ضربه زده است.

سپس در دقیقه ۴۲، برخوردی بین میلاد سرلک و مجتبی فخریان در محوطه جریمه شمس‌آذر رخ داد که واکنش شدید اعضای تیم میهمان را به دنبال داشت، اما تیم داوری پس از بررسی این صحنه، دستور به ادامه بازی داد.

در ادامه و در دقیقه ۵۶ بازی نیز برخوردی میان سروش رفیعی و بازیکن حریف رخ داد که بازیکنان شمس‌آذر معتقد بودند بازیکن پرسپولیس باید با کارت جریمه شود، اما داور چنین تصمیمی نگرفت. همچنین در دقیقه ۷۷ وحید امیری در برخورد با محمدامین رضایی، گلر شمس‌آذر، به زمین افتاد، اما داور پس از بازبینی صحنه دستور به ادامه بازی داد.

در نهایت در دقیقه 2+90 هم پس از توپ ارسالی بازیکنان شمس‌آذر روی یک ضربه ایستگاهی توسط دروازه‌بان سرخ‌ها برگشت داده شد و به مسعود ریگی و سپس لوکاس ژوائو رسید تا پاس او به امیری برید و این بازیکن گل دوم پرسپولیس را به ثمر برساند. پس از این گل، برخورد بازیکن شمس‌آذر و ریگی توسط داور و کمک‌داور ویدئویی بررسی و در نهایت گل تایید شد.

در ادامه نظرات کارشناسان داوری در خصوص این صحنه‌ها را می‌خوانید:

📌 برخورد علی علیپور و امیرحسین صدقی (دقیقه ۴۰- خطا)

ویدئو: 356917

❌ محمدرضا ابوالفضلی: اگر به حرکت مهاجم دقت کنیم متوجه زیرکی بازیکن قرمز می‌شویم چراکه ایشان کاملا صحیح توپ را از جلوی پای مدافع می‌زند. در این صحنه خطایی رُخ نداد و از آنجایی‌که در فوتبال برخوردهای این چنینی اجتناب ناپذیر است لذا ادامه بازی، تصمیم درست و صحیح در این لحظه بود.

❌ محمدحسین ترابیان؛ بازیکن مهاجم فقط توپ مدافع را زد و هیچ خطایی نکرد.

❌ مهدی عالیقدر: اين يك تكل ساده فوتبالي ميباشد. مهاجم با نوك پا توپ را به درستي ميزند و طبيعي است وقتي بين دو بازيكن كه با فاصله نزديك اين اتفاق رخ دهد بدليل تغيير جهت و مسير يك بازيكن سرنگون شود.

❌ ابراهیم میرزابیگی: داور در این صحنه عجله کرد و زود سوت زد، در حالی که می‌توانست ادامه بازی بدهد و در ادامه از VAR کمک بگيرد. این برخورد به هیچ وجه خطا نبود.

✅ تورج حق‌وردی: مهاجم پرسپولیس با پای چپ پای راست مدافع را می‌زند و‌ همزمان توپ را هم دریافت می‌کند. تصمیم داور در اعلام خطا صحیح بود.

✅ سعید علینژادیان: بازیکن تیم قرمز همزمان هم پای بازیکن و هم توپ را می‌زند. خطا کاملا درست بود.

✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه بازیکن مهاجم همزمان که توپ حریف را می‌زند، پای او را نیز زده و باعث سرنگونی ایشان می‌شود، بنابراین اعلام خطای بی‌احتیاطی صحیح است.


📌 برخورد میلاد سرلک و مجتبی فخریان (دقیقه ۴۲- مشکوک به پنالتی)

ویدئو: 356919

✅ محمدرضا ابوالفضلی: کاملا واضح و‌ مشخص هست که مهاجم خودش را به مدافع می‌زند و به دنبال گرفتن خطاست. هنگامی که بازیکن شمس‌آذر قصد عبور از بازیکن پرسپولیس را دارد به توپ ضربه زده و به حالت پرش، خودش را به مدافع زده و برخورد را ایجاد می‌کند و به دنبال متقاعد کردن داور برای خطاست در حالی که پای مدافع فقط روی زمین قرار گرفته است.  بدین‌ ترتیب هیچ خطایی توسط مدافع رُخ نداد.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن مدافع درون محوطه جریمه هیچ حرکت اضافی که منجر به خطا بشود را انجام نمی‌‌دهد و اینجا مهاجم است که خودش را به مدافع می‌زند و برخورد ایجاد می‌کند. با توجه به‌ فاصله و زاویه خوب، داور به درستی تصمیم به ادامه بازی گرفت.

✅ مهدی عالیقدر: به هيچ وجه پنالتي نيست. وقتي توپ از مهاجم صاحب توپ فاصله ميگيرد، مهاجم خود را به مدافعي كه كاملا ايستاده ميزند و ادامه بازي تصميم صحيح ميباشد.

✅ ابراهیم میرزابیگی: بازیکن شمس‌آذر وقتی به بازیکن پرسپولیس می‌رسد، خودش را به او می‌زند و به زمین می‌افتد. این صحنه به هیچ وجه خطا نبود.
✅ تورج حق‌وردی: با توجه به اینکه مهاجم شمس آذر پایش را بیشتر از حد بالا آورد، باید خطای او اعلام می‌شد. در ادامه هم هیچ خطایی روی مهاجم شمس آذر صورت نگرفت.

✅ سعید علینژادیان: مهاجم برخورد را به وجود می‌آورد و ادامه بازی از سوی داور کاملا درست بود.

✅ بابک وسیله‌بر: این حرکت مهاجم مصداق دقیق خطای پریدن روی حریف بوده و جریمه‌اش ضربه آزاد مستقیم به نفع مدافع می‌باشد. (نه پنالتی، نه شبیه سازی و نه ادامه بازی)


📌 برخورد سروش رفیعی و بازیکن شمس‌آذر (دقیقه ۵۶- مشکوک به جریمه شخصی)

ویدئو: 356923

❌ محمدرضا ابوالفضلی: بازیکن شمس‌آذر قصد ارسال پاس بلند برای ضدحمله دارد، از طرفی بازیکن پرسپولیس نیز از پُشت‌سر به دنبال ایشان است. مشخصا بازیکن سبز به طور کامل متوجه حضور بازیکن قرمز نیست و قبل از ضربه به توپ (با این تصاویر نه چندان مناسب) گویا بازیکن پرسپولیس ضربه‌ای به کفش ایشان وارد کرده و وی را سرنگون ‌می‌کند. از آنجایی که داور در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد این صحنه را دیده و خطا را اعلام می‌کند. چون این خطا جلوگیری از حمله مؤثر حریف تلقی شده و از طرفی جدال برای تصاحب توپ‌ نبود داور باید به بازیکن پرسپولیس کارت زرد نشان‌ می‌داد.

✅ محمدحسین ترابیان: با توجه با زاویه دوربین و تصاویر، اعلام خطا توسط داور کفایت می‌کند.

❌ مهدی عالیقدر: در اين صحنه بازيكن پرسپوليس با زيركي مرتكب يك خطا ميشود كه داور حتي ميتوانست وي را با كارت زرد جريمه نمايد.

❌ ابراهیم میرزابیگی: در تصاویر دقیقا مشخص نیست که برخورد صورت گرفته یا خیر، اما قطعا برخوردی وجود داشته که داور به‌خاطر آن سوت زده و بنابراین می‌توانست یک اخطار هم به بازیکن پرسپولیس بدهد.

❌ تورج حق‌وردی: بازیکن پرسپولیس با خطا حمله موثر تیم حریف را مختل کرد. باید اخطار می‌گرفت.

❌ سعید علینژادیان: خطا به درستی اعلام شد. بازیکن تیم قرمز با یک پشت پا زدن باعث سرنگونی بازیکن تیم سبز می‌شود ولی داور می‌بایست به بازیکن تیم قرمز به دلیل جلوگیری از شروع یک حمله موثر اخطار می‌داد.

✅ بابک وسیله‌بر: یک خطای پشت پا زدن با بی‌احتیاطی بوده و جریمه شخصی ندارد، با اینکه ممکن است تعمدی در کار نباشد و حین دویدن برخورد اتفاق افتاده اما باعث سرنگونی حریف شده است.


📌 برخورد محمدامین رضایی و وحید امیری (دقیقه ۷۷- مشکوک به پنالتی)

ویدئو: 356928

✅ محمدرضا ابوالفضلی: اولا که این برخورد بیرون از محوطه جریمه اتفاق افتاد و نه داخل محوطه جریمه یا حتی روی خط! دوما دروازه‌بان بدون اینکه از دست خود بطور غیر طبیعی یا بعنوان ابزاری برای ضربه زدن به حریف استفاده کند، اقدام به دفع توپ می‌نماید. نگاه مهاجم و‌ مدافع به توپ بوده و این دروازه‌بان است که محاسبات خود را به درستی انجام داده و زودتر از مهاجم اقدام به پرش کرده و به توپ ضربه می‌زند لذا این برخورد علی‌رغم اینکه در نگاه اول خطا به نظر می‌رسید اما در تصاویر بعدی می‌توان متوجه شد که خطایی رُخ نداده است.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه دروازبان و مهاجم هر دو برای زدن توپ به پرواز در می‌آیند که به علت اینکه هر دو نگاهشان به توپ است به شدت بهم برخورد می‌کند. در این صحنه هیچکدام از بازیکنان مرتکب خطا نمی‌شوند و برخورد طبیعی فوتبالی است. ادامه بازی تصمیم صحیح داور.

❌ مهدی عالیقدر: اين صحنه از چند وجه قابل ارزيابي است. اول اينكه دروازبان كاملا با آرنج خود سر مهاجم را ميزند و اين به هيچ عنوان برخورد فوتبالي تلقي نميشود زيرا به هر حال چه او و چه ساير مدافعين بايد ريسك هرگونه برخوردي را در محوطه جريمه كه منجر به خطا و اعلام پنالتي ميشود را بپذيرند. جايگيري كمك داور هم بسيار مناسب است و چون خطا روي خط محوطه رخ ميدهد ميبايست يك ضربه پنالتي اعلام ميشد. اما نكته بسيار مهم سواي تصميم اخذ شده، تعلل در قطع مسابقه هنگامي كه برخورد از ناحيه سر رخ داده است. داور ميبايست بلافاصله مسابقه را قطع ميكرد.

❌ ابراهیم میرزابیگی: اگه به دست دروازه‌بان توجه کنید، کاملا به گردن وحید امیری ضربه می‌زند و مرتکب خطا می‌شود. با توجه به اینکه برخورد داخل محوطه هم هست، داور می‌توانست یک ضربه پنالتی اعلام کند.

❌ تورج حق‌وردی: گل شمس آذر قبل از اینکه توپ را بزند، با آرنج به صورت مهاجم پرسپولیس ضربه زد و چون شدت ضربه زیاد بود اخراج و پنالتی.

❌ سعید علینژادیان: درست است که دروازه‌بان توپ را می‌زند ولی همزمان با یک بی‌پروایی با ران و دست راست خود به بازیکن تیم قرمز می‌زند و سبب سرنگونی وی می‌شود. داور می‌بایست اعلام پنالتی می‌کرد و به دروازه‌بان کارت زرد می‌داد.

✅ بابک وسیله‌بر: دروازه‌بان برای دفع توپ با سر، بلند شده و این کار را با موفقیت انجام داده و برخورد فوتبالی با مهاجم داشته است، ادامه بازی قضاوت این صحنه است.


📌 برخورد مسعود ریگی و بازیکن شمس‌آذر (دقیقه 2+90- مشکوک به خطا)

ویدئو: 356929

✅ محمدرضا ابوالفضلی: برخورد و‌ جدال طبیعی دو بازیکن برای تصاحب توپ؛ در این صحنه خطایی که نحوه تصاحبِ توپ، توسط تیم‌ پرسپولیس را به همراه خطا به همراه داشته باشد، نمی‌توان تلقی کرد. علی‌رغم اینکه داور برای آنالیز صحنه فراخوانده شده بود اما در نهایت تصمیم صحیحی اتخاذ کرده و گل را پذیرفت.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه قبل از به ثمر رسیدن گل، بازیکن مدافع زمین خود بدرستی توپ مهاجم را می‌زند، در هنگام زدن توپ برخورد جزئی هم با پای مهاجم ایجاد می‌شود که این برخورد خطا نیست. ادامه بازی تصمیم صحیح داور.

✅ مهدی عالیقدر: از آنجا كه يكي از وظايف تيم VAR چك كردن فاز قبل از بثمر رسيدن گل ميباشد، وين اتفاق به اطلاع داور رسيده اما نكته بسيار مهم تشخيص خطاها ميباشد! اين صحنه بسيار ساده است و خطايي رخ نداده كه نياز به بازبيني توسط داور جهت اخذ تصميم نهايي باشد و همانطور كه مشخص هست حتي داور هم در بازبيني از اينكه براي چنين صحنه اي آمده متعجب است. مهاجم توپ را در نيمه زمين خود دريافت كرده است و تمركز كمك داور در اين صحنه عالي بود.

✅ ابراهیم میرزابیگی: یک برخورد طبیعی در فوتبال بود و خطایی رخ نداد. بنابراین گل سالم بود. بازیکن پرسپولیس هم به هیچ وجه در آفساید نبود، چون از زمین خودشان حرکت کرد.

✅ تورج حق‌وردی: هیچ‌ خطایی بر روی بازیکن شمس آذر صورت نگرفت و‌ گل صحیح بود.

⚪️ سعید علینژادیان: با این زاویه دوربین چیزی مشخص نیست.

✅ بابک وسیله‌بر: مهاجم حین چرخش پای خود را به پای مدافع می‌زند و توپ به همدسته مدافع رسیده و پاس ارسال می‌شود در این لحظه نیز تمام فاکتورهای آفساید بجز حرکت از نیمه زمین خود محرز است. هیچ هم خطایی اتفاق نیفتاده و ادامه بازی صحیح بود و بنابراین ادامه بازی صحیح و گل سالم به ثمر رسیده است.

دیدگاه‌ها