کد خبر : 2079598 | 05 آبان 1403 ساعت 10:32 | 1.1K بازدید | 1 دیدگاه

والیبال ایران و‌ طلسم‌هایی که شاید شکسته شود

در سی‌وهفت دوره لیگ برتر مردان ایران که یک دوره آن (سال ۹۸) به دلیل بحران کرونا ناتمام ماند، ۱۴ تیم در سکوی نخست و قهرمانی ایستادند.

والیبال ایران و‌ طلسم‌هایی که شاید شکسته شود

به گزارش "ورزش سه"، سی‌‎وهشتمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران از روز چهارشنبه یازدهم مهر با حضور ۱۳ تیم آغاز شد.

شهداب یزد، مهرگان نور، پیکان تهران، صنعتگران امید، شهرداری ارومیه، سپهر صدرا مشهد، طبیعت، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، پاس گرگان، گیتی‌پسند اصفهان، چادرملو اردکان و سایپا تهران تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها هستند.

تیم والیبال پیکان تهران با ۱۲ دوره قهرمانی، پرافتخارترین تیم شرکت‌کننده در مسابقات لیگ برتر والیبال ایران است. این تیم شش عنوان نایب قهرمانی و شش مدال برنز نیز در پرونده کاری خود در این رقابت‌ها دارد. تیم والیبال پیکان عنوان سومی جهان و قهرمانی باشگاه‌های آسیا را نیز در افتخارات خود دارد.

پیکان امیدوار است در سال ۱۴۰۳ با کسب سیزدهمین مقام قهرمانی به حسرت ۹ ساله خود برای کسب مجدد این عنوان پایان دهد، اما عملکرد این تیم در پنج هفته گذشته در مسیر قهرمانی نیست.

نماینده مازندران (بانک، بیم، کاله و لبنیات هراز)، دومین تیم افتخارآفرین لیگ برتر والیبال است. نمایندگان این استان ۱۰ مدال شامل دو مدال طلا، دو نقره و ۶ عنوان سومی در این رقابت‌ها به دست آورده‌اند. مازنی‌ها امسال در لیگ برتر مردان نماینده ندارند.

تیم بانک سرمایه نیز سه عنوان قهرمانی لیگ برتر را در پرونده کاری خود دارد که در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان قهرمان آسیا در جام باشگاه‌های جهان شرکت کرد و به همراه نماینده کشور آرژانتین در جایگاه هفتم جهان قرار گرفت.

نماینده ورامین نیز که در سال ۹۱ با نام متین ورامین نخستین حضور خود در لیگ برتر والیبال را تجربه کرد و به مدال نقره دست یافت، در سال ۹۲ قهرمان لیگ برتر والیبال مردان ایران شد. همچنین در سال ۹۷ نماینده این شهر با نام شهرداری ورامین برای دومین بار قهرمان ایران شد. ورامینی‌ها نیز امسال در لیگ برتر والیبال مردان ایران نماینده‌ای ندارند.

شهداب یزد که از سال ۱۳۹۸ فعالیت در لیگ برتر را شروع کرده است، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در سومین و چهارمین حضور خود در این رقابت‌ها به مقام قهرمانی دست یافت و در سال ۱۴۰۳ به دنبال هت‌تریک قهرمانی است. این تیم یک مقام نایب قهرمانی (۱۴۰۲) نیز در گنجینه افتخارات خود دارد.

تیم فولاد سیرجان که در سال ۱۳۹۸ بعد از سال‌ها دوباره در لیگ برتر حضور یافت، در سال ۹۹ موفق به کسب مقام قهرمانی شد. این تیم در سال ۱۴۰۲ نیز عنوان قهرمانی را به دست آورد تا دومین جام طلای این مسابقات را در گنجینه افتخارات خود ذخیره کند. فولادی‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز به مقام سوم مشترک دست یافتند.

فولاد سیرجان ایرانیان عنوان قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴ را نیز با شکست شهداب در یزد به دست آورد تا برای دومین بار جام قهرمانی قاره‌ کهن آسیا را به دست آورد. فولاد سیرجان که یک مدال برنز لیگ برتر نیز در پرونده کاری خود دارد، در سال ۲۰۲۱ هم عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا به دست آورده بود.

صنام با چهار قهرمانی، استقلال، فجرسپاه و بنیاد شهید با دو قهرمانی و بانک ملی، آبگینه قزوین و دخانیات با یک قهرمانی از جمله تیم‌های افتخارآفرین لیگ برتر مردان هستند که چند سالی است در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند.

تیم سایپا، دیگر باشگاه با سابقه در والیبال ایران است که هفت نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی در مدت حضور خود در لیگ برتر والیبال به دست آورده است.

نماینده شهرهای ارومیه و تبریز نیز در لیگ برتر والیبال افتخاراتی کسب کرده‌اند که نماینده ارومیه با سه عنوان نایب قهرمانی و هشت عنوان سومی و نماینده تبریز با یک مدال نقره و چهار عنوان سومی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سایپا و شهرداری ارومیه به رغم سال‌ها حضور در لیگ برتر والیبال مردان همچنان در حسرت مدال طلا و مقام قهرمانی این رقابت‌ها هستند و امیدوارند در سال ۱۴۰۳ به حسرت خود پایان دهند.

در مجموع در سی‌وهفت دوره لیگ برتر مردان ایران که یک دوره آن (سال ۹۸) به دلیل بحران کرونا ناتمام ماند، تا کنون ۱۴ تیم در سکوی نخست و قهرمانی ایستاده‌اند.

دخانیات تهران (۱۳۵۴)، استقلال تهران (۱۳۵۵ و ۱۳۵۶)، بنیاد شهید تهران (۱۳۶۹ و ۱۳۷۰)، بانک ملی ایران (۱۳۷۱)، آبگینه قزوین (۱۳۷۲)، فجر سپاه تهران ( ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴)، پیکان تهران (۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸، ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳)، صنام تهران (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، کاله مازندران (۱۳۹۰ و ۱۳۹۱)، (متین ورامین (۱۳۹۲)، بانک سرمایه (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶)، شهرداری ورامین (۱۳۹۷)، فولاد سیرجان (۱۳۹۹ و ۱۴۰۲) و شهداب یزد (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱).

دیدگاه‌ها