کد خبر : 2078590 | 30 مهر 1403 ساعت 22:31 | 64.1K بازدید | 184 دیدگاه

جنون ‌بی‌دقتی در لیگ نخبگان؛

سندروم خطرناکی که پرسپولیس را رها نمی‌کند!

برتری در تعداد موقعیت‌های گلزنی، مالکیت توپ و پرس درخشان در اغلب دقایق؛ اما قربانی شدن در مقابل بی‌دقتی محض در جلوی دروازه.

سندروم خطرناکی که پرسپولیس را رها نمی‌کند!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در شرایطی در پایان هفته سوم در لیگ قهرمانان آسیا تنها یک امتیاز دارد که بی‌تردید سطح کیفی عملکرد این تیم در این تورنمنت، بهتر از ثبت چنین کارنامه‌ای بوده است. تیم گاریدو در دیدار امشب در مقابل السد، در اغلب فاکتورهای مهم کسب پیروزی در مقابل السد برتری داشت و بی‌دقتی تکراری مهاجمان این تیم و البته تصمیمات بحث‌برانگیز این سرمربی در نیمه دوم، در نهایت منجر به این شد که پرسپولیس بدون امتیاز دوحه را مقصد تهران ترک کند. مسابقات دشوار پرسپولیس مقابل مدعیانی مانند الهلال و النصر باقی مانده و قاعدتا با ادامه روند، آنها موقعیت چندانی برای صعود به دور بعد ندارند. مگر اینکه اوضاع در مسابقات پیش رو شرایط به خصوص در محوطه جریمه حریف برای پرسپولیس تغییر کند و نرخ تبدیل ضربه و موقعیت به گل در پرسپولیس، در اندازه یک تیم مدعی در لیگ قهرمانان آسیا باشد.

2097995

در خلاف تصور ابتدایی، پرسپولیس امشب از سیستم 4-2-3-1 استفاده کرده و گاریدو با تصمیمی عجیب و غیرمنتظره، علی علیپور را در پست وینگر راست به زمین فرستاد. مهاجم باتجربه پرسپولیس در مسابقه امروز توفیق چندانی در خلق موقعیت برای لوکاس ژوآئو نداشت و میل ذاتی این بازیکن به نفوذ به داخل محوطه جریمه، باعث شد به نوعی تداخل وظایف بین دو مهاجم پرسپولیس ایجاد شود. این در حالیست که علی علیپور در گذشته و به خصوص در لیگ پانزدهم به خوبی ثابت کرده بود که می‌تواند نقش مهاجم سایه را با بالاترین کیفیت درخشش ایفا کند. زوج علی علیپور و مهدی طارمی در تیم برانکو، موید آن است که گاریدو می‌تواند در آینده از هر دو مهاجم خود در سیستم ۴-۴-۲ بهره ببرد و با نمایش امشب، بعید به نظر می‌رسد دیگر علی علیپور را در پست وینگر راست ببینیم.

2097994

 استفاده از دو هافبک در ترکیب ابتدایی با ویژگی‌های دفاعی، باعث شد پرسپولیس تلاش خود برای خلق موقعیت را تنها معطوف به جناحین بکند و هرگز از فضای پشت مدافعان السد برای گلزنی استفاده نشد. البته در سوی مقابل گاریدو قصد داشت در نیمه اول فضای جلوی خط دفاعی خود را بسته و به بازیکنان السد شانس کمتری برای خلق موقعیت بدهد. در بخش دفاعی، اندیشه‌های سرمربی پرسپولیس به خوبی اجرا شد و قرمزپوشان به خصوص در نیمه اول فرصت چندانی برای گلزنی به حریف ندادند، اما در سوی مقابل نیز کمبود خلاقیت در میانه میدان باعث شد قرمزپوشان شانس زیادی برای ساختن فرصت گلزنی از این حیث نداشته باشند و به همین علت بخش زیادی از انرژی وینگرهای این تیم معطوف به اضافه شدن به کانال مرکزی شد. همچنین لوکاس ژوآئو در بسیاری از دقایق به تصاحب توپ از منطقه تخصصی خود فاصله گرفت و در مجموع بخش هجومی پرسپولیس در این دیدار، سردرگم ظاهر شد.

2097993

در نهایت غیبت بازیکنان تاثیرگذاری مانند اوستون اورونوف و ایوب الملعود، به شدت در ترکیب پرسپولیس محسوس بود و متاسفانه بازیکنان جانشین نتوانستند به خوبی جای خالی این دو ستاره را پر کنند. فرشاد فرجی در زمان حضور در میدان یکی دو بار در مقابل سرعت بازیکنان السد جا ماند و البته سهیل صحرایی، مدافع جوان و جانشین پرسپولیس اگرچه در امور هجومی بسیار درخشان و امیدوارکننده ظاهر شد، اما او نیز چندین بار در نیمه دوم در مقابل نفوذ بازیکنان السد کم آورد. به همین علت شاهد خلق چند موقعیت برای حریف قطری روی دروازه پرسپولیس بودیم و نیمکت خالی از ستاره تاثیرگذار این تیم، دست گاریدو را در این تقویم پرفشار در لیگ نخبگان آسیا بسته است.

2097992

لوکاس ژوآئو هنوز در دوران نه چندان طولانی حضور خود در پرسپولیس موفق به گلزنی نشده و او البته بهترین موقعیت قرمزپشان برای باز کردن حریف قطری را در نیمه اول از دست داد. فرصتی بادآورده که با ضربه ضعیف و بی‌دقت لوکاس همراه بود و بهترین موقعیت پرسپولیس برای جلو افتادن از حریف از دست رفت. علیرغم تلاش فراوان برای خلق موقعیت برای بازیکنان دیگر و البته حضور مداوم در صحنه‌های مهم در محوطه جریمه، لوکاس تا به حال در لیگ قهرمانان هم در دیدار مقابل الاهلی و هم در بازی مقابل السد، دو فرصت گلزنی طلایی را از دست داده و هواداران پرسپولیس نگرانند سرنوشت تلخ مهاجمان خارجی این تیم در سال‌های اخیر مانند جونیور براندائو، لئاندرو پریرا، کریستین اوساگونا، شرزود تمیزوف و نبیل باهویی، در مورد او نیز تکرار شود.

2097991

 تصمیم پرریسک گاریدو در نیمه دوم و بالا بازی کردن محسوس و دائمی خط دفاعی پرسپولیس، منجر به این شد که بازیکنان السد در چند صحنه و به خصوص در دقایق پایانی، حملات خطرناکی روی دروازه پرسپولیس ایجاد کنند و اگر درخشش الکسیس گوندز درون دروازه و البته بی‌دقتی بازیکنان حریف نبود، حتی ممکن بود قرمزپوشان با شکست سنگین‌تری دوحه را به مقصد تهران ترک کنند. مدافعان کناری پرسپولیس در این دیدار به وضوح و در چند صحنه در مقابل سرعت بازیکنان السد جا ماندند و البته این تصمیم پرخطر نیز در نهایت نتیجه‌ای برای گاریدو نداشت. تلاش مدافعان پرسپولیس برای بیلدآپ از از عقب زمین در نهایت منجر به خلق موقعیت‌های چندانی برای گلزنی آنها نشد و البته بارها دروازه گوندوز نیز تهدید شد.

2097990

 پرسپولیس در سه بازی ابتدایی خود در لیگ قهرمانان تنها موفق به کسب یک امتیاز شده و در شرایطی که هنوز در مقابل تیم‌هایی مانند الهلال و النصر به میدان نرفته، به نظر با ادامه روند شانس چندانی برای صعود به دور بعد ندارد. البته بی‌تردید قرمزپوشان در دو دیدار مقابل الاهلی و السد لایق شکست نبودند و پرسپولیس اگر امشب کمی خوش‌شانس بود می‌توانست حداقل با یک امتیاز راهی تهران شود. اما به نظر می‌رسد ترکیب نه‌چندان عمیق پرسپولیس و البته بی‌‌دقتی مهاجمان این تیم در استفاده از موقعیت‌های گلزنی، در نهایت نتیجه مثبتی برای پرسپولیس به همراه نخواهد داشت و در صورت ادامه این روند، بعید است آنها حتی بتوانند به دور بعدی لیگ نخبگان آسیا صعود کنند. مگر اینکه قرمزپوشان این نمایش با کیفیت را در دیدارهای پیشرو تبدیل به نتایج مثبت نیز بکنند؛ که البته روند فعلی پرسپولیس نشان می‌دهد آینده حداقل در لیگ نخبگان آسیا چندان برای این تیم روشن نیست.

آریا فاطمی‌مقدم

دیدگاه‌ها