کد خبر : 2078515 | 30 مهر 1403 ساعت 18:33 | 46.9K بازدید | 51 دیدگاه

او باید از این اشتباه درس بگیرد

گزارشگر مشهور: هرچه سیانکی گفت برعکس شد!

مجری اسبق تلویزیون و پیشکسوت باشگاه استقلال درباره مهمترین حواشی این روزهای فوتبال ایران صحبت کرد.

گزارشگر مشهور: هرچه سیانکی گفت برعکس شد!

به گزارش "ورزش سه"، برای آنها که فوتبال ایران را دنبال می‌کنند، حال و روز استقلال یکی از مهمترین سوژه‌هایی است که هر روز داغ‌تر از دیروز می‌شود. حال آبی‌ها خوب نیست و حتی می‌بینیم که این مسئله برخی قرمزها را هم ناراحت کرده است. با این حال اینکه چه شد که استقلال در حال تجربه این شرایط است سوالی است که پاسخ‌های زیادی برایش مطرح شده اما خبرنگار ما برای ریشه یابی مشکلات این تیم به سراغ جهانگیر کوثری رفت. بازیکن استقلال در سال‌های دور که دستی بر آتش مباحث مدیریتی و فنی دارد، نظرات جالبی ارائه کرد و مسائل باشگاه استقلال را از زاویه‌ای جدید مطرح کرد. مشروح دیدگاه کارشناسی او را در ادامه بخوانید:

* استقلال درگیر تبعات دوران گذار
جهانگیر کوثری صحبت‌هایش را اینطور آغاز کرد:
«فوتبال در تمام دنیا بدین شکل است که وقتی باشگاهی درگیر تحول بنادین شود خواسته یا ناخواسته این تحول با عوارضی همراه است. خصوصا که این تغییر شامل تبدیل شدن از حالت دولتی به خصوصی باشد. تا پیش از این معمولا افراد نظامی و سیاسی در باشگاه تصمیم گیرنده بودند اما حالا افرادی که خود را دولتی نمی‌دانند باید برای باشگاهی بزرگ با میلیون‌ها تصمیمات کلان بگیرند. اداره کردن چنین باشگاهی خیلی سخت است. گزینش مدیران پست‌های مختلف بیشترین اهمیت را دارد و از همه مهمتر انتخاب مدیرعامل است.»

* جواد ترک عادت نکرد
او درباره رفتارهای نکونام گفت:
«انتخاب سرمربی دیگر موضوع مهمی است ولی خب شرایط استقلال به نحوی بود که پیش از انتقال به بخش خصوصی آقای نکونام انتخاب شده بود. آن هم در یک شرایط محبوبیت بالا و قراردادی کلان. که همین نوع قرارداد جواد نکونام ساعت‌ها جای بحث دارد.
در هر صورت جواد نکونام به استقلال آمد آن هم با یک اخلاق خاص خودش! در واقع او نوع رفتاری که با مدیران دولتی داشته را با مدیران خصوصی هم به کار می‌گیرد اما غافل از اینکه اینجا رویه فرق می‌کند. او نمی‌دانست که وقتی تیم خصوصی شده، سرمربی نمی‌تواند مدیرعامل تعیین کند. در فوتبال حرفه‌ای سرمربی فقط می‌تواند درباره خودش تصمیم بگیرد و اختیار دیگری ندارد.»

* مدیران کم تجربه
کوثری تاکید کرد که مدیران خصوصی باید تجربه تیمداری داشته باشند:
«از طرفی چون باشگاه استقلال به تازگی به بخش خصوصی واگذار شده، مدیران مدنظر این بخش تجربه کافی برای باشگاه‌داری را ندارند و باید مشاور بگیرند. آن هم مشاوری که سرد و گرم چشیده، تحصیلات دارد، تجربه دارد، خودش بازی کرده و ..، نه اینکه صرفا عشق به استقلال یا پرسپولیس دارد. متاسفانه مدیران استقلال در این باره اشتباه کردند و به بن بست خوردند. نتیجه این شد که نکونام رفت و آنها هم مجبور شدند به خاطر کنترل فضای هواداری در دسترس‌ترین گزینه مدنظرشان را بیاورند و به همین دلیل رفتند سراغ مربی آفریقای جنوبی که شناخته شده نیست.»

2097837

* سرمربی جدید
وی معتقد است آبی‌ها با موسیمانه می‌توانند موفق باشند:
«اعلام نام سرمربی فقط برای آرام کردن هواداران بود. روی مثبت سکه این است که الان تکلیف نیمکت مشخص شده و سرمربی و کادر جدیدش آمده‌اند. موسیمانه آنقدر زرنگ هست که بازی اول حضورش که از قضا دیدار با النصر هست را روی نیمکت ننشست تا بازی تیم را ببیند و با آن آشنا شود. این تصمیم او هوش بالایش را نشان می‌دهد. استقلال اگر از درون به آرامش نسبی برسد می‌تواند با این سرمربی نتیجه بگیرد چون نفرات خوبی در اختیار دارد.»

* جنجال سیانکی
دیگر اتفاق بحث برانگیز این روزهای فوتبال ایران، گزارش محمد سیانکی روی بازی ایران و قطر بود و انتقاداتی که او مدام از سبک بازی تیم ملی مطرح می‌کرد آن هم در شبی که شاگردان قلعه نویی برد پرگلی رقم زدند. جهانگیر کوثری که روزگاری خودش به عنوان مجری ورزشی در تلویزیون فعالیت می‌کرد، در این باره گفت:
«آقای سیانکی یکی از گزارشگرهای خوب رادیو بود. ایشان چون خودش دوره مربیگری گذرانده شاید در مباحث فنی خودش را مدعی می‌داند و به همین دلیل تفسیر شخصی خودش را ارائه می‌دهد و این غلط است. آقای سیانکی نباید فراموش می‌کرد که صرفا گزارشگر است، نه یک مربی صاحب باشگاه! از نظر من ایشان کمی دچار توهم شده که چون کلاس مربیگری رفته می‌تواند با نگاه بالا بحث فنی کند.»

او در پایان تاکید کرد که سیانکی مرتکب اشتباه شده و باید از آن درس بگیرد:
«اتفاقا ایراداتی که او از تیم ملی گرفت اشتباه بود و برعکس آنچه گفت را شاهد بودیم. چون تیم ملی در سه بازی قبل از آن خوب نبود، سیانکی فرصت را غنیمت شمرد تا اطلاعات خودش را به رخ بکشد و جایگاه دانش فوتبالی خودش را تثبیت کند. تیم ملی در مقطع مظلومیتش قرار داشت و انتقادهای زیادی را تحمل می‌کرد او هم آمد لگد بزند. کار آقای سیانکی غلط بود و نباید وارد این بازی می‌شد و حالا باید از اشتباهش درس بگیرد و آن را تکرار نکند. او بد موقع به تیم ملی حمله کرد و شاید بدشانس بود که همان شب بهترین شب تیم ملی بود. بالاخره این اتفاق تمام شده و باید از آن بگذریم.»

دیدگاه‌ها