کد خبر : 2077955 | 28 مهر 1403 ساعت 14:36 | 41.6K بازدید | 76 دیدگاه

فسخ غیرموجه: فیفا وارد عمل می‌شود

شکایت صد صفحه‌ای ارسلان از استقلال!

ارسلان مطهری در گفت‌وگو با ورزش سه در خصوص شکایت خود از باشگاه استقلال توضیح داده است.

شکایت صد صفحه‌ای ارسلان از استقلال!

به گزارش "ورزش سه"، نظارت جدي فيفا در مورد قانون ماده ١٧ وضعيت بازيكنان در مورد فسخ يك طرفه بدون دليل موجه و عواقب آن، مي‌تواند سرفصل جديدي در قوانين فوتبال باشد؛ قانونی که باعث بعد از پرونده طولاني مدت لاسانا ديارا، فيفا از تمام افراد مرتبط با فوتبال بخواهد كه موارد و نطرات و پيشنهادات خودشان را ارائه دهند.

پرونده ارسلان مطهري و فسخ يك‌طرفه قرارداد از طرف استقلال كه در زمستان ١٤٠٢ اتفاق افتاد نیز یکی از پرونده‌های باز در ایران است که این بازیکن مدت زیادی منتظر رأی آن مانده است و نکته جالب اینکه این پرونده توسط وكلاي او به بخش حقوقي فيفا ارسال شده است تا به عنوان يك نمونه از فسخ‌هاي فوتبال ايران بازرسي شود.

مطهري كه مدت‌هاست پيگير اين پرونده است، در این باره مي‌گوید: "من همچنان پيگير شكايت خودم از استقلال در كميته وضعيت بازيكنان ايران هستم. روند پيگيري خيلي طولاني شده است ولي هنوز خسته نشده‌ام. شايد روند دادرسي در فوتبال ايران خيلي طولاني باشد ولي حتما جواب خوبي مي‌گيرم."

وقتي از او در مورد روند فعلي سوال می‌کنیم، می‌گوید: "آخرين دفاعيات هفته اول مهر ماه بود و استقلال هم گويا جواب مختصري داده است. وقتي از كميته وضعيت سوال مي‌كنم بالاخره چه زماني مي‌خواهيد رأي نهايي را صادر كنيد، مي‌گويند كه روند اداري طي شود. وقتي در فيفا اين ماده ١٧، اينقدر حساس و مهم است و مي‌خواهند جدي پيگير آن باشند، چرا در ايران آن‌ را جدي نمي‌گيرند؟ بازيكنان فوتبال حق دارند كه سوال بپرسند و جوابی سريع بگيرند ولي آقاي تاج، رييس فدراسيون فوتبال و آقاي نورشرق جوابگو نيستند و من بعد از گذشت ٦ ماه حتي يك جواب دو خطي از آنها نگرفتم. اين عجيب نيست؟ يك پرونده با سابقه ٦ ماه بررسي و بدون يك برگه و نظر خروجي!"

2096816

ماده ١٧ قانون نقل و انتقالات و وضعيت بازيكنان فيفا و ماده ١٨ همين قوانين مصوب فدراسيون فوتبال ايران صراحتا مي‌گويد كه باشگاه يا بازيكني كه بدون دليل موجه قراردادي را فسخ مي‌كند، بايد عواقب آن‌ را هم تحمل كند كه مهم‌ترين محكوميت هم محروميت از دو پنجره نقل و انتقالاتي متوالي و غرامت است.

مطهري مي‌گويد: "من قراردادي را فسخ نكردم و از عواقب آن هم ترسي ندارم. وقتي باشگاه استقلال اين كار را كرده حتما از تبعات آن هم آگاه بوده و براي خودشان دلايل كافي دارند. ولي سوال من اين است چه كسي از حق بازيكنان دفاع مي‌كند؟ اگر قوانین مصوب فدراسيون است كه طبق همان اجرا كنند و اگر هم با يک عده تعارف دارند خيلي واضح به مردم و هواداران اين موضوع را اطلاع بدهند. هفته قبل از اقاي تاج و نورشرق دوباره خواستم كه وضعيت اين پرونده را مشخص كنند ولي جوابي ندادند. امروز هم بخشي از پرونده را ١٩ صفحه روي ميز رييس فدراسيون گذاشتم ولي مي‌دانم جوابي نمي‌دهد."

او در مورد فراخوان فيفا هم توضیح می‌دهد: "وكيل سوييسي من تمام صد صفحه مكاتبات من با استقلال و كميته وضعيت را امروز ترجمه شده در اختيار فيفا گذاشته است تا حداقل بررسي اين پرونده و اقدام فيفا راهي براي حمايت از بازيكنان ايراني به وجود بيايد و هيچ مديري نتواند بدون ترس از محروميت و محكوميت قرارداد بازيكني را فسخ كند. اگر قانون به طرفين اجازه فسخ موجه می‌دهد، بايد محكوميت را در هنگام فسخ غيرقانوني بپذيرند."

1914280

"استقلال چگونه و با چه استدلالی با تو فسخ كرد؟ شايد همان شايعات كه رابطه‌ات با نكونام خراب شده بود باعث این اتفاق شد." مطهری در پاسخ به این سؤال گفت: "اصلا ربطي به روابط ندارد. يك روز ناگهان گفتند كه تا ده روز حق تمرين نداري تا مربي تصميم نهايي‌اش را بگيرد و ظرف مدت ده روز و آخرین روز نقل و انتقالات، خطير يک طرفه و بدون دليل قرارداد را فسخ كرد. من به چرايي اين فسخ و عدم تمايل كاري ندارم. هر مربي و مديري يك ايده اي دارند اما واقعا به تبعات اين كار و احتمال خسارت به تيم استقلال فكر كردند؟ مديران امروزي استقلال پيغام مي‌دهند بيا و بنشينيم متمدمانه موضوع را حل كنيم؛ اين واقعا عجيب‌ترين رفتاري است كه ديده‌ام. "

او در ادامه می‌گوید: "اگر حق با شما بوده كه فسخ كرديد پس رفتار متمدنانه و حل مسئله چيست؟ اگر حق با شما نيست كه چطور اين اجازه را به خودتان داديد تا قوانين فدراسيون فوتبال و فيفا را زير پا بگذاريد و ٩ ماه از حق يك بازيكن را ناديده بگيريد؟ اين رفتار واقعا عجيب نيست؟ باشگاه استقلال از يك سال قبل فقط ٢٠ درصد از حقوق من را داده ولي به كميته حرفه‌اي سازي  آسيا گفته است كه فعلا پرونده باز است تا تعيين تكليف شود. فقط يك بار تمام مكاتبات را نشان بدهند و بعد در مورد رفتار متمدنانه صحبت كنند. مديران فعلي هم كه مشغول امور ديگري هستند و آينده استقلال برايشان مهم نيست."

دیدگاه‌ها