کد خبر : 2077021 | 24 مهر 1403 ساعت 14:55 | 48.4K بازدید | 54 دیدگاه

برنامه آینده فوتبال ایران ارائه شد

سخنی با مجید جلالی و تیم صدنفره‌اش!

مجید جلالی از برنامه 12 ساله توسعه فوتبال در فوتبال برتر رونمایی کرد. در این مطلب نکاتی درباره این برنامه مطرح می‌شود.

سخنی با مجید جلالی و تیم صدنفره‌اش!

به گزارش "ورزش سه"، دیشب در برنامه فوتبال برتر یک اتفاق ویژه افتاد و بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار، دمویی از برنامه‌ای نشان داده شد که حرف‌ها و حدیث‌های زیادی از جنبه‌های مختلف درخصوص آن به میان آمده بود.

آقای جلالی به‌عنوان تکنیکال دایرکتور فدارسیون فوتبال ایران و مسئول پروژه ارائه شده، مهمان برنامه بودند و با ذکر این مطلب که بیش از 100 نفر و بدون هیچ پرداختی و چشم‌داشتی در تدوین این برنامه نقش داشتند صحبت‌های خود را آغاز کردند.

بولت پرسپولیساولین نکته: این بیش از 100 نفر دقیقا چه افرادی هستند و با چه تخصص و دانشی در خصوص فوتبال، مدیریت و برنامه‌ریزی آن در تدوین این برنامه سهیم بوده‌اند؟ تا آنجایی که ما می‌دانیم افراد متخصص در امر مدیریت و برنامه‌ریزی افراد گران قیمتی در مارکت مشاوره هستند و طبیعتا افراد نامدار و با دانش حوزه مدیریت بدون هیچ چشم‌داشتی در این پروژه شرکت نمی‌کنند و اگر کسی در این پروژه بدون دریافت هیچ مبلغی شرکت کرده باشد، شاید برای تقویت رزومه خود بوده و با عذرخواهی می‌توان این نتیجه را گرفت که این برنامه توسط افراد متخصصی نوشته نشده است.

بولت پرسپولیسنکته بعدی که بسیار متعجب‌کننده بود: در بین این 100 نفر از دوستان یک نفر نبوده است که کار با پاورپوینت را بلد باشد و متاسفانه پرزنتیشنی که آماده شده بود، حتی در حد ضعیف‌ترین پرزنتیشن‌های کلاسی در دانشکده‌های نه چندان مطرح کشور هم نبود. در واقع این نکته مهم در نگاشت این برنامه 12 ساله برای مهمترین رشته ورزشی در ایران است که جوان‌های بسیاری در آن مشغول به کارند. رویکرد به آینده تنها با استفاده از قیود زمان رخ نخواهد داد و باید در همه جزئیات نگاه به فردا باشد که این ارائه در همان قدم اول کل نگاه آینده‌گرای این گروه را زیر سئوال می‌برد.

2095129

*نکته دیگر بحث مربوط به چالش‌های 10 سال آینده فوتبال ایران است و درحالی این چالش‌ها مطرح شده‌اند که جای تعجب دارد هیچ صحبتی از زیرساخت‌ها در بین این چالش‌ها نشده بود و انگاری در کره‌ای دیگر زندگی می‌کنیم و فقط تنها مشکلمان رشد منفی جمعیت است. همچنین در این چالش‌ها هیچ صحبتی درخصوص مسائل بسیار مهم مثل مشکلات مربوط به حق پخش، اسپانسرشیپ و سایر جریان‌های درآمدی نشده است و یا بحث تکنولوژی کاملا مغفول مانده است. به‌عنوان مثال گفته شد این بود که یکی از چالش‌های فوتبال ما این است که ما مدیریت بازیکنان بزرگ را بلد نیستیم. آیا واقعا این مسئله از حق پخش مهم‌تر بود؟ موضوع پیشرفت رقبای منطقه‌ای یا مهاجرت بازیکنان مستعد نیز به سادگی و با ارائه چند فکت پیش پاافتاده کاملا قابل رد کردن‌اند.

بولت پرسپولیسمجید جلالی در بخشی از حرف‌ها به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات بزرگ فوتبال ایران سهم خواهی سیاسیون است اما در برنامه ارائه شده قرار بر این است که شش وزارتخانه درگیر خواهند بود و آنها باید از این برنامه حمایت کنند. این تضاد را چگونه می‌خواهید برطرف کنید؟

بولت پرسپولیسسوالی که مطرح می‌شود این است که مفروضات این برنامه هرچند وقت یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرند؟ یادمان باشد که ستاد تدوین این برنامه بایستی ماهی‌گیری را به فدراسیون یاد بدهد نه اینکه بخواهد یک برنامه (یک ماهی) را به فدراسیون بدهد و مدتی هم اجرایی کند و تمام. در دنیایی که همه چیز در حال تغییر است مفروضات نیز به سرعت درحال تغییر هستند و بایستی به طور ممتد مورد بازبینی قرار بگیرند.

شاید بهتر بود آقای جلالی و تیم صدنفره‌اش به‌جای تدوین برنامه برای 12 ساله در راستای مشکلات فعلی و حال حاضر فوتبال گام‌های مثبتی را برمی‌داشتند و به اصطلاح Quick win به‌دست می‌آوردند؟ آن وقت حمایت سایر ذی‌نفعان فوتبال را هم قطعا پشت خود می‌دیدند.

2095130

بولت پرسپولیسنکته جدی مورد بحث این است که جایگاه فوتبال زنان در برنامه شما کجاست؟ اصلا بین این 100 نفر افراد متخصصی درخصوص فوتبال زنان حضور داشتند؟

بولت پرسپولیسموضوع زیرساخت به‌عنوان مهمترین چالش فوتبال ایران در کجای این برنامه قرار دارد؟ اگر در بخش رویدادهای پیش رو چنانچه تیم‌های ملی به اهداف خود نرسند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در اسلایدهای آقای جلالی (به‌عنوان یکی از اهداف) عنوان شده بود در سال 2029 قصد داریم که در بازی‌های آسیایی تیم فوتبالمان به مرحله یک چهارم نهایی برسد، این جا دو مسئله مطرح است اول اینکه اصلا در سال 2029 بازی‌های آسیایی تابستانی برگزار نمی‌شود. دوم اینکه در رویدادهای پیش رو گفته شده که تیم زیر 23 سال به المپیک 2028 صعود نماید. خب در چنین شرایطی احیانا صرف حضور در هشت تیم برتر در بازی‌های آسیایی بعدی در سال 2030 هدف کوچک و پیش پاافتاده‌ای نخواهد بود؟ (همین حالا هم حذف در مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی برای ما فاجعه است.)

بولت تراکتور* این برنامه در سه بخش اصلی فوتبال یعنی مقررات، مسابقات و توسعه چه اقداماتی را در دست دارد؟ این مسئله هم کاملا مبهم بود و مشخص بود که این برنامه بر این سه بخش اصلی استوار نیست.
در شرایطی که کشور در حال حاضر با ابرچالش‌های مهم‌تری مواجه است، قطعا ارکان سیاسی کشور خود را درگیر چنین برنامه‌ای نمی‌کنند و برنامه‌ای به این وسعت و جزئیات که درخارج از توان فدراسیون می‌باشد دردی از دردهای فوتبال ایران را دوا نمی‌کند و بیشتر به نظر می‌رسد یک نوع نمایش تبلیغاتی است. در نظر داشته باشید که جلالی تاکید کرد این برنامه با حمایت شخص آقای تاج نوشته شده و اگر ایشان فردای روزگار در فدراسیون نباشد معلوم نیست که چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد.

بولت تراکتور*نکته آخر: فعالیت جدی دیگر فعلی مجید جلالی حضور او در کمیته فنی فدراسیون است که قبل‌تر درباره آن نوشته‌ایم. کمیته‌ای که میانگین سنی آن بالای 60 سال است و صندلی‌های آن را افرادی اشغال می‌کنند که چندان توجهی به جریانات روز در فوتبال جهان ندارند. این رویکرد نشان‌دهنده تفکری است که قرار است آینده فوتبال ایران را از نو برنامه‌ریزی کند. اگر پایلوت برنامه همین کمیته فنی باشد، به شما خواهیم گفت که ممکن نیست! کما اینکه بخشی از صحبت‌های دیشب به مفهومی به نام فرامربی اختصاص داشت که در نوع خود اعجاب آور بود.

در نهایت منطقی است فدراسیون بجای این مسائل، به دنبال حل مشکلات جدی و فعلی فوتبال ایران باشد و اصلی‌ترین مشکل آن " معضل جریان درآمدی باشگاه‌ها" را حل کند که تنها توفیق در همین یک موضوع اغلب مسائل فوتبال ایران را حل خواهد کرد چرا که یک فعالیت سودآور خود به خود منجر به حضور کارآفرینان و متخصصان و ایده‌های جدید و رسیدن به اهداف عالیه در این رشته ورزشی خواهد بود. 

سروش سلماسی

دیدگاه‌ها