کد خبر : 2076990 | 24 مهر 1403 ساعت 12:45 | 12.8K بازدید | 0 دیدگاه

بحران در لبنان، خارجی‌ها حق فسخ دارند

حملات رژیم اشغالگر قدس به لبنان، باشگاه‌های این کشور را در قرارداد بازیکنان خارجی با بحران مواجه کرده است.

بحران در لبنان، خارجی‌ها حق فسخ دارند

به گزارش "ورزش سه"، با وخامت اوضاع امنیتی در لبنان، ورزش نیز از اثرات این بحران در امان نمانده است؛ لیگ فوتبال لبنان که این فصل شاهد حضور پررنگ بازیکنان خارجی بود، به طور کامل متوقف شده و این وقفه ابهامات زیادی را درباره آینده این بازیکنان ایجاد کرده و مشکلات مالی باشگاه‌ها را بیشتر کرده است.

پس از برگزاری جلسه‌ای اضطراری با باشگاه‌های لیگ برتر لبنان، فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم به تعلیق تمامی فعالیت‌های فوتبالی در کشور گرفت. نکته مهم اینکه این تصمیم شامل تعلیق قراردادهای بازیکنان خارجی نیز می‌شود که از اول اکتبر ۲۰۲۴ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ به اجرا درآمده است. این تصمیم به دلیل وخامت اوضاع امنیتی اتخاذ شده و قرار است پس از این تاریخ، بسته به شرایط، اقدامات مقتضی صورت گیرد.

2095089

حدود ۴۴ بازیکن خارجی به دلیل توقف فعالیت‌های ورزشی در لبنان در موقعیت‌های دشواری قرار گرفته‌اند؛ برخی از آنها با کمک سفارت‌های کشورهای خود به کشورشان بازگشته‌اند و برخی هم در جستجوی راه‌هایی برای خروج یا مذاکره درباره آینده قراردادهایشان هستند. این در حالی است که باشگاه‌ها هم با وجود مشکلات مالی، در تلاشند تا به توافقاتی برسند که حقوق همه طرفین حفظ شود.

باشگاه‌های لبنانی که پیش از این نیز تحت تأثیر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته بودند، اکنون با چالش جدیدی که جنگ به وجود آورده، روبرو هستند. یکی از منابع فدراسیون فوتبال لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق الاوسط گفت که ارتباطات مستمری با فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برای حفظ منافع باشگاه‌ها و کاهش ضررهای ناشی از قرارداد بازیکنان خارجی در جریان است. این منبع همچنین تأکید کرد که فیفا به حساسیت شرایط لیگ لبنان واقف است و آماده حمایت از باشگاه‌ها در اتخاذ تصمیمات مناسب است.

رامی بیطار، نایب رئیس باشگاه الصفاء لبنان، که یکی از باشگاه‌های پرهزینه برای این فصل بوده، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «درخواست‌هایی از سوی بازیکنان خارجی برای ترک لبنان دریافت کرده‌ایم و به بسیاری از آنها برای تأمین پروازهای خروجی کمک کرده‌ایم. هنوز دو بازیکن در لبنان حضور دارند. ما از جمله باشگاه‌هایی هستیم که بیشترین فعالیت را در نقل و انتقالات داشته و تیم را به‌طور کامل بازسازی کرده‌ایم، اما در این شرایط سخت، تعهد ما به بازیکنانمان چه داخلی و چه خارجی پابرجاست.»

2095090

بیطار تأکید کرد: «قوانین فیفا در مورد حق باشگاه‌ها برای تعلیق پرداخت حقوق بازیکنان در شرایط فورس ماژور شفاف است، اما باشگاه الصفاء تصمیم گرفته است در کنار بازیکنان خود بایستد و از آنها حمایت کند. همه در شرایط دشواری قرار داریم و اجازه نخواهیم داد بازیکنانمان در این شرایط به‌حال خود رها شوند.»

او همچنین عنوان کرد: «باشگاه ما هیچ قراردادی را لغو نخواهد کرد و ایده لغو لیگ را نمی‌پذیریم. فوتبال فقط یک ورزش نیست، بلکه بخشی اساسی از زندگی مردم لبنان است. این ورزش منبع درآمد بسیاری از افراد است و نمی‌توانیم اجازه دهیم این بخش سقوط کند.»

در جلسه اخیر با فدراسیون فوتبال لبنان، بیطار پیشنهاد داد که فدراسیون از "صندوق بحران انسانی" کنفدراسیون فوتبال آسیا کمک بگیرد. او گفت: «مطمئنم که می‌توانیم از این صندوق که سه میلیون دلار ارزش دارد، حمایت مالی دریافت کنیم.»