کد خبر : 2076972 | 24 مهر 1403 ساعت 11:59 | 416 بازدید | 0 دیدگاه

سازمان لیگ باید تشکیل شود

لیگ وزنه‌برداری در اولویت مدیران نیست

مربی وزنه‌برداری ایران معتقد است لیگ وزنه‌برداری تاکنون دغدغه و اولویت کلان مدیریت نبوده اما برای جذابیت این لیگ باید جذب دو باشگاه سطح اول در دستور کار قرار بگیرد.

لیگ وزنه‌برداری در اولویت مدیران نیست

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری از هفدهم مهر آغاز و در رده بزرگسالان هفت تیم شرکت کرده‌اند که همچون سال‌های گذشته سه تیم نظامی هستند. در این دوره از رقابت‌ها تیم ذوب آهن قهرمان سال گذشته مسابقات لیگ غایب بود. یکی از معضلات همیشگی لیگ برتر وزنه‌برداری ایران کمبود تیم‌های خوب برای وزنه‌برداران است و به نظر می‌رسد باشگاه‌ها هنوز نسبت به تیم‌داری در لیگ برتر وزنه‌برداری متقاعد نشدند. همین موضوع باعث شده نفرات شاخص وزنه‌برداری ایران همچون مصطفی جوادی، علیرضا یوسفی و حسین سلطانی امسال بدون تیم بمانند.

وحید رشیدی مربی وزنه‌برداری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره برگزاری هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری گفت: امسال لیگ وزنه‌برداری همچون سنوات گذشته در نیمه دوم سال برگزار شد ولی نسبت به دوره‌های قبل چند ویژگی مثبت داشت به این صورت که ۷ وزنه‌بردار در ۱۰ وزن محاسبه امتیازی می‌شود و رکورد شخصی هر وزنه‌بردار در جدول محاسبه می‌شود و اگر وزنه‌برداری اوت کند هر باشگاهی می‌تواند یک وزنه‌بردار رزرو در لیست اولیه داشته باشد. این سه مورد ریسک‌پذیری برای باشگاه‌های بالای جدول را که برای رقابت تلاش می‌کنند، را بالا می‌برد و آن‌ها در چالش امتیازی قرار نمی‌گیرند.

مربی وزنه‌برداری ایران گفت: در دوره‌های گذشته یکی از ایراداتی که به لیگ برتر وزنه‌برداری گرفته می‌شد این بود که مربیان دست به عصا وزنه انتخاب می‌کنند و افزایش رکورد در لیگ نداریم با این سه عامل این موضوع برطرف شده است. باشگاه‌هایی که در لیگ برتر تیم‌داری می‌کنند، به سه دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن‌ها هیئت محور هستند و توسط هیئت وزنه‌برداری استان‌ها اداره می‌شوند، سطح دوم هم تیم‌های ارتشی و نظامی هستند که بیشتر از یک دهه است در لیگ تیم‌داری می‌کنند.

وی گفت: پاشنه آشیل لیگ باشگاه‌هایی هستند که زیرساخت و ردیف بودجه برای تیم‌داری در لیگ وزنه‌برداری دارند. مثل تیم‌های ملی حفاری مناطق نفت خیز که دو تیم ریشه‌دار لیگ برتر هستند. اگر یکی دو تا تیم دیگر با همین شرایط در لیگ اضافه شود چالش باشگاه‌داری در لیگ حل می‌شود. حداقل دو باشگاه در سطح یک باید در لیگ تیم‌داری کنند که از نظر مدیریت، زیرساختی و ردیف بودجه موجودیت و ظرفیت داشته باشند.

مربی وزنه‌برداری اظهارداشت: برای جذب این باشگاه‌ها باید مسئولان فدراسیون با مدیرعاملان باشگاه‌ها یا اداره کل تربیت بدنی استان‌ها رایزنی و مذاکره کنند. در سال‌های گذشته باشگاه‌های زیادی در لیگ وزنه‌برداری آمدند اما بعد از یک یا دو سال بنا به هر دلیلی دیگر حضور پیدا نکردند، بنابراین مسئولان باید با برنامه جلو بروند تا باشگاه‌ها در سال‌های آتی هم بمانند.

رشیدی تأکید کرد: در واقع هر باشگاهی که در لیگ حضور پیدا می‌کند نباید از همان ابتدا همه بودجه‌اش را برای قهرمانی بگذارد؛ بخشی از بودجه باید برای زیرساخت هزینه شود؛ به عنوان مثال یکی از دلایلی که تیم‌های ملی حفاری و مناطق نفت خیز سالیان سال در لیگ حضور دارند به‌خاطر داشتن سالن اختصاصی وزنه‌برداری است. یا استخدام مجموعه کادر فنی برای پرورش و آموزش و استعدادیابی است. این تفکر اگر در لیگ وزنه‌برداری قالب شود مشکل تیم‌داری در لیگ برتر حل می‌شود.

مربی وزنه‌برداری ایران اظهار داشت: مسئول بالا بردن جذابیت لیگ وزنه‌برداری فقط مسئولان فدراسیون نیستند؛ البته فدراسیون به عنوان مدیریت ارشد می‌تواند مسیر را مشخص کند. یکی از مواردی که من فکر می‌کنم باعث شده وضعیت لیگ چندین سال به همین صورت باشد این است که لیگ وزنه‌برداری دغدغه و اولویت اصلی در مدیریت کلان فدراسیون جا ندارد و در اولویت اصلی قرار نمی‌گیرد. البته به‌خاطر المپیک این موضوع تا حدودی طبیعی بود.

رشیدی عنوان کرد: اما الان انتظار می‌رود که تا پایان سال مسئولان فدراسیون در مورد لیگ به یک جمع‌بندی برسند و به سمت جذب دو باشگاه و قانون‌مند کردن باشگاه‌های دیگر گام بردارد تا لیگ سال آینده پویاتر برگزار شود. در واقع باید از همین الان شروع کرد و اگر منتظر بمانند تا سال آینده و زمان شروع لیگ باز هم شرایط به همین صورت خواهد بود و زمان را از دست خواهیم داد.

وی گفت: البته دو نگاه در این خصوص وجود دارد برخی می‌گویند آیا به اندازه کافی قهرمان در وزنه‌برداری داریم که تیم‌ها افزایش پیدا کند؟! برخی دیگر هم معتقدند ابتدا تیم باید ایجاد شود و بعد از آن قهرمان بسازند. به نظرم هر دو این نگاه مهم است؛ اینکه منتظر بمانیم تا ببینیم چند قهرمان خارج از لیگ هستند و تیم ندارند و پس از آن به دنبال باشگاه باشیم، این تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی است. اگر هم باشگاهی داشته باشیم و وزنه‌بردار نداشته باشیم ماندن آن باشگاه خارج از جذابیت است.

رشیدی تأکید کرد: اما اگر حداقل دو باشگاه با مدیریت بالا در لیگ وزنه‌برداری داشته باشیم و قهرمانان هم سهمیه بندی شوند رقابت در سطح چهار تا باشگاه برای مقام‌های اول تا چهارم به وجود می‌آید. بنابراین با همین کار رقابت و جذابیت لیگ بالا می‌رود. در حال حاضر یکی از دلایلی که لیگ وزنه‌برداری جذابیت بالایی ندارد به این خاطر است که از الان قهرمان لیگ مشخص است که از بین تیم‌های خوزستانی است؛ در واقع از نوع امتیازهای کسب شده از هفته اول به خوبی مشخص است اختلاف معناداری بین باشگاه‌ها وجود دارد.

وی گفت: لیگ وزنه‌برداری در صورتی رشد و جذابیتش بالا می‌رود که دو باشگاه در سطح یک داشته باشد و به جای دو باشگاه تعداد آن به چهار باشگاه برسد آن وقت قطعاً جذابیت و رقابت بیشتر خواهد شد. سال گذشته یکی از برنامه‌های فدراسیون تشکیل سازمان لیگ بود که یک ساز و کار مشخصی داشته باشند، ولی به نظرم لیگ فعلاً در اولویت نبوده است. اما اگر مسئولان فدراسیون به دنبال جذاب کردن لیگ هستند باید کمیته مسابقات به سازمان لیگ تبدیل شود.

رشیدی تأکید کرد: البته به نظرم تا حدودی لیگ کراسفیت هم وقت و انرژی مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری را گرفته به هر حال گفته می‌شود که این لیگ زیر نظر فدراسیون وزنه‌برداری است. علاوه بر این موارد شروع و پایان مسابقات لیگ هم اهمیت زیادی دارد؛ لیگ نباید فرسایشی یا خیلی کوتاه برگزار شود. فدراسیون برای جذب اسپانسر خیلی خوب کار کرده اما به نظرم باید بخشی از هزینه‌هایی که اسپانسر داده باید در بخش تلویزیونی هزینه شود و همین موضوع اسپانسرها را به جهت دیده شدن ترغیب می‌کند.

دیدگاه‌ها