کد خبر : 2076966 | 24 مهر 1403 ساعت 11:44 | 3.7K بازدید | 12 دیدگاه

علی لطیفی: معزعلی خطرناک‌تر از اکرم عفیف است

کارشناس فوتبال کشورمان نظرات جالبی درباره مصاف تیم‌های ایران و قطر ارائه کرد.

علی لطیفی: معزعلی خطرناک‌تر از اکرم عفیف است

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز مقابل قطر به میدان خواهد رفت. دیداری که پیروزی در آن برای راحت شدن معادلات صعود به جام جهانی 2026 حسابی برای قلعه‌نویی و شاگردانش حیاتی است.

در همین باره علی لطیفی، بازیکن اسبق تیم ملی به خبرنگار ما گفت:
«بهتر است درباره تیم ملی صادقانه صحبت کنیم. تیم ملی ما به همان اندازه که نقاط مثبت دارد، متاسفانه نقاط منفی هم دارد ولی باورم این است با توجه به اینکه این تیم یک دهه در اختیار کی‌روش بوده و او هم به فلسفه دفاعی معروف است و بزرگترین معضلش هم این بود که کی‌روش هرگز نتوانست بین فاز هجومی و دفاعی تیم ایران توازن برقرار کند. تا قبل کی‌روش ما به تیمی هجومی در آسیا معروف بودیم اما ساختار دفاعی ضعیفی داشتیم و کی‌روش این مشکل را حل کرد اما به بهای از دست رفتن نبوغ بازیکنان در فاز حمله. کی‌روش هیچوقت پلن دوم نداشت و همانطور که جلوی فلسطین بازی می‌کردیم به همان شکل جلوی اسپانیا هم بازی می‌کردیم.»

2094758

این کارشناس فوتبال معتقد است سرمربی تیم ملی برای تغییر نسل و تغییر ذهنیت در بین بازیکنان کار سختی در پیش دارد:
«آقای قلعه‌نویی که به عنوان پرافتخارترین مربی لیگ برتر برای دومین مرتبه سرمربی تیم ملی شد برگ برنده‌اش این بود که از فوتبال ایران شناخت کامل داشت اما مشکلش این است که بازیکنانی را در اختیار گرفته که یک دهه با فلسفه کی‌روش بازی کرده‌اند و اصطلاحا با آن بزرگ شده‌اند. تغییر این نسل هم به لحاظ نفرات، هم به لحاظ فکری کار بسیار سختی است. ایشان سعی کرده سبک قبلی خودش فوتبال تهاجمی سنتی بود را اصلاح کند. به همین دلیل ابتدا کارش را با برنامه هجومی آغاز کرد اما دید به مشکل می‌خوریم و سعی کرد پلن اصلی خودش را بین دفاعی و هجومی بچیند.»

وی در ادامه گفت:
«بدون تعارف باید عرض کنم که تیم آقای قلعه‌نویی در این بین دچار یک سردرگمی است. درست است که تیم نتیجه‌گرا بازی می‌کند اما اعتقاد منتقدان قلعه‌نویی بر این است که تیم ملی در فاز هجومی دچار ضعف است و این یک واقعیت است.»

2094747

او درباره عملکرد احتمالی ایران مقابل قطر گفت:
«امیر قلعه‌نویی برای بازی با قطر باید با یک استراتژی درست پیش برود. اگر تیم بخواهد جلو بازی کند میزان خلاقیت تیم افت می‌کند. قطر در فاز دفاعی ضعف دارد اما بازیکنانی که در حمله دارد باعث می‌شود مدافعان حریفش خیلی جرأت پیدا نکنند جلو بیایند. متاسفانه ما هم در دفاع تیمی و دفاع خطی دچار مشکل هستیم.»

لطیفی در پایان به لزوم تمرکز بازیکنان در این مسابقه تاکید کرد:
«باید فاصله خطوط تیمی ما رعایت شود وگرنه مهره‌های خلاق و خطرناک قطر یعنی معز و عفیف دردسرساز خواهند شد. الان بیشتر توجهات روی عفیف هست در حالی که معز از او خطرناک‌تر است. بهترین راهکار برای مهار این نفرات یارگیری نفر به نفر نیست، بلکه دفاع تیمی از جلو است که اجازه بازی‌سازی به خط دفاع و خط هافبک قطر داده نشود. در کل بازیکنان ما باید در این بازی تمرکز لازم را داشته باشند. راز موفقیت ایران در این بازی تمرکز است.»

دیدگاه‌ها