کد خبر : 2076899 | 23 مهر 1403 ساعت 23:54 | 26.6K بازدید | 19 دیدگاه

چهارمین استادیوم بزرگ ایران را دوباره می‎‌سازند؛

ورزشگاه زیبایی که قرار است دوباره زنده شود!

خبرنگار ورزش‌ سه در شیراز با مشکلات و سختی‌های فراوانی توانسته از چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران گزارش قابل توجهی تهیه کند.

ورزشگاه زیبایی که قرار است دوباره زنده شود!

به گزارش "ورزش‌ سه"، در روزهایی که هواداران، بازیکنان مربیان و همه دوستداران این ورزش میهج در ایران حسرت داشتن ورزشگاهی ایده‌آل را می‌کشند و مجبورند کری‌خوانی همتایان‌شان در کشورهای همسایه را بشنوند، ورزشگاه 50 هزار نفری پارس شیراز یکی دیگر از ورزشگاه‌های کشور است که چندین دهه برای ساخت و افتتاح آن زحمت و هزینه انجام شده، اما سال‌ها به حال خود رها شده بود تا به مانند بسیاری پروژه‌های دیگر در کشور هر چه زمان سپری می‎شود، بیشتر شبیه به یک مخروبه شود.

ویدئو: 355719

در این شرایط و با توجه به حساسیتی که برای بهبود زیرساخت‌های فوتبال در کشور ایجاد شده، مسئولان استان فارس هم پای کار آمده‌اند تا بار دیگر ورزشگاه 50 هزار نفری پارس شیراز را که در حال نابودن شدن بود، زنده کنند.
اگرچه طی روزهای گذشته خبرنگار برنامه فوتبال برتر نتوانسته بود از موانع اداری برای ورود به ورزشگاه پارس شیراز و تهیه گزارشی از آن عبور کند، خبرنگار ورزش‌سه در شیراز روز دوشنبه (23 مهرماه) توانست هر طور شده مجوز ورود به ورزشگاه را بگیرد و گزارش مبسوطی از آخرین شرایط این ورزشگاه بزرگ در اختیار علاقه‌مندان به فوتبال قرار بدهد.

2094941

در زیر مروری داریم بر آخرین وضعیت ورزشگاه پارس شیراز که بازسازی و بهبود بخش‌های آسیب دیده آن نزدیک به 40 روز می‌شود زیر نظر پیمانکار جدید پس از بدقلقی‌های پیمانکار قبلی که با کارفرمای خود (اداره کل ورزش و جوانان استان فارس) مشکلات زیادی داشت، آغاز شده و البته نکات مثبتی هم در این مجموعه وجود دارد، که به آنها پرداخته‌ایم.

*بخش‌هایی که باید بازسازی و ترمیم شوند 

1- پیست تارتارن 
مطابق گزارش خبرنگار ورزش‌ سه ترک‌هایی عمیق در پیست تارتارن ورزشگاه پارس شیراز ایجاد شده که چاره‌ای مقابل پیمانکار جدید نمی‌گذارد که بخشی از این پیست را جمع‌آوری کند و کفپوش جدیدی جایگزین شود.

2- نیمکت‌های آهنین 
چند سال پیش بسیاری از امکاناتی که در ورزشگاه پارس شیراز وجود داشت به استادیوم حافظیه انتقال داده شد تا این ورزشگاه که چند سال از چرخه خارج شده بود، بار دیگر به دایره فوتبال ایران بازگردد. کندن صندلی‌ نیمکت‌های پارس شیراز یکی از این موارد بود که البته برخی دیگر از امکانات این ورزشگاه هم در همان مقطع به سرقت رفته است. در حال حاضر اسکلت نیمکت‌ها موجود است و باید صندلی‌هایی برای بازگشت به چرخه روی آنها نصب شود.

3- پارچه‌های پاره شده یا در حال پاره شدن سقف
در گزارشی که خبرنگار ما به تازگی از ورزشگاه پارس تهیه کرده قسمتی از پارچه‌های سقف ورزشگاه پاره شده و در حال فشار آوردن و پاره کردن قسمت‌های دیگر هم شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که پیمانکار جدید خیلی زود باید به آن ورود کند ترمیم همین قسمت از سقف ورزشگاه باشد.

2094940

4- خشک شدن و از بین رفتن فضای سبز ورزشگاه
در فضای بیرونی کاسه ورزشگاه بخش قابل توجهی به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده که در حال حاضر به خارستانی زرد رنگ بدل شده و پیمانکار ورزشگاه برای بازسازی ظاهری فضای ورزشگاه باید به این قسمت هم توجه ویژه داشته باشد. همچنین علف‌های زیادی در قسمت پارکینگ بزرگ ورزشگاه دیده می‎‌شود که نیاز به توجه دارند تا این ورزشگاه بتواند با شرایط ایده‌آلی میزبان مسابقات فوتبال بشود.

۴- قطع انشعاب آب مجموعه 
یکی از بخش‌های قابل توجه گزارش خبرنگار ما کنده شدن قسمت‌هایی از فضای بیرونی کاسه ورزشگاه است که در حال عبور دادن لوله‌های آب و برق هستند. در گذشته مدتی آب ورزشگاه به دلیل بدهی قطع شده بود و با توجه به اینکه این مشکل در برخی دیگر از ورزشگاه‌های کشور هم مشاهده شده باید پیمانکار برای رفع آن تمهیدات ویژه‌ای داشته باشد.

5- فیبر نوری 
یکی از زیرساخت‌هایی که در در دوران کرونا از ورزشگاه پارس به ورزشگاه حافظیه انتقال داده شد، فیبر نوری ورزشگاه بوده که طبق اطلاعات خبرنگار ما در حال بازسازی است.

6- رختکن‌ها و صندلی سکوهای ورزشگاه 
آنطور که خبرنگار ما گزارش می‌دهد، رختکن‌ها و صندلی‌ها در ورزشگاه شرایط خوبی دارند و صرفا با تمیز کردن آنها که گاها لانه کفترها شده‌ند، می‌توان شکل و شمایل خوبی به آنها داد.

2094939

7- چمن ورزشگاه 
طبق مشاهدات خبرنگار ما چمن ورزشگاه پارس شیراز شرایط بدی ندارد ولی وضعیت اصلا هم ایده‌آل نیست و با کمی توجه و سخت‌گیری در نگه‌داری می‌تواند در اسرع وقت شرایط خوبی پیدا کند.

همچنین خداجو مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز آخرین وضعیت ورزشگاه و زمین در دسترس قرار گرفتن آن را اینطور تشریح کرده است: «زمین چمن را از پیمانکار قبلی گرفتیم و اداره کل در اختیار خودش قرار داده. الان در حال کار کردن با پیمانکار جدید هستیم. الان شرایط ایده‌آلی ندارد. نسبتا خوب است. شاید بتوانیم یک سری از مسابقات کشوری را برگزار کنیم. آماده برگزاری رویداد می‌تواند باشد. در کل نیاز داریم قسمت‌های مختلف مجموعه را مرمت و بازسازی کنیم. ضمن اینکه شرکت تجهیز و توسعه مناقصه‌ای به ارزش 63 میلیارد و 800 میلیون تومان. این مناقصه برگزار شده و شرکت برنده مناقصه فعالیت‌هایی مثل گیت‌های بیرون، آبیاری داخل و بیرون مجموعه، بازبینی سیستم موتورخانه و نصب سیستم صوتی مجموعه را انجام می‌دهد. این 5، 6 مورد طبق قراردادی که تنظیم شده باید ظرف 9 ماه تکمیل شود تا بتوانیم از ظرفیت ورزشگاه بهره‌برداری کنیم.»

2094945

آنچه مسلم است اینکه ورزشگاه پارس شیراز به دلیل بی‌توجهی مسئولان مربوط پس از نزدیک به سه دهه در حالی در سال 1996 مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت که خیلی زود بار دیگر به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری از دسترس خارج شده است. طبق مصاحبه مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس پروژه بازسازی و ترمیم ورزشگاه پارس به زمانی 9 ماهه نیاز دارد که 40 روز آن سپری شده و البته مانند بسیاری از پروژه‌های مشابه معلوم نیست در این بازه آماده گردد، مگر اینکه اراده‌ای راسخ برای این موضوع وجود داشته باشد و نظارت کامل در تمامی مراحل انجام شود.

*برای متوجه شدن اهمیت ورزشگاه بزرگ در پایان این مطلب نگاهی داریم به پروسه طولانی ساخت این ورزشگاه و امکانات قابل توجهی که در آن تعبیه شده است:

-در سال ۱۳۷۶ غلامرضا صحراییان استاندار وقت فارس کلنگ احداث مجموعه ورزشی پارس را با بودجه ای بالغ بر ۶٠ میلیارد ریال به زمین زد. این مجموعه ورزشی در قطعه زمینی به مساحت ۶۴ هکتار واقع در جنوب شرق شیراز و در شهرک میانرود احداث شد. گرچه در ابتدا مصوب شده بود در این مجموعه استادیوم فوتبال با گنجایش 25 هزار نفر ساخته شود، اما پس از چند سال و هنگامی که این مجموعه ورزشی حدود 25 درصد پیشرفت داشت، با تلاش و پیگیری‌های رشید خدابخش مدیرکل وقت تربیت بدنی و همیاری رضازاده استاندار فارس و رایزنی با سازمان تربیت بدنی، گنجایش سکوی تماشاگران تغییر پیدا کرد و به پروژه ورزشگاه ۵۰ هزار نفری تبدیل شد.

2094942

پس از 22 سال از زمان ابتدایی کلنگ‌زنی این پروژه (در ۱۷ سال ابتدایی آغاز این پروژه، ورزشگاه تنها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت)، بالاخره در سال 1394 با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۵۴٠ میلیارد ریال، ساخت استادیوم فوتبال شتاب بیشتری به خود گرفت و دیوارکشی، درب ورودی، محوطه‌سازی، فضای سبز، روشنایی محوطه و پارکینگ‌ها ساخته شد. بالاخره در اول اردیبهشت سال ۹۶ فاز اول این مجموعه رسما توسط مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش و جوانان، از طریق ویدئوکنفرانس با روحانی رییس‌جمهور سابق ایران افتتاح شد.
در تاریخ یکم مردادماه ١٣٩٧ ورزشگاه 50 هزارنفری پارس با برگزاری مسابقه دو تیم قشقایی و مس رفسنجان در چهارچوب بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور به شکل کاملا رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پس از آن بود که زمین چمن پارس آماده برگزاری مسابقات فوتبال تیم‌های فجر شهید سپاسی و شهدای قشقایی در لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور و حتی تمرینات این تیم‌ها به مدت دو سال پیاپی گردید.
متاسفانه به دلیل نبودن منابع مالی و اعتبار کافی، بخشی از تجهیزات ورزشگاه پارس را به منظور رفع نواقص به ورزشگاه حافظیه انتقال دادند که مهم‌ترین آنها پرژکتورهای ورزشگاه، نیمکت‌های ذخیره، کمدهای رختکن، تیرک‌های دروازه و... بود.

2094943

*امکانات خیره‌کننده چهارمین استادیوم بزرگ ایران 
ورزشگاه پارس چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران به شمار می‌آید. استادیوم 50000 نفری پارس شیراز بر اساس مطالعات موردی فراوان طراحی شد تا ویژگی‌های مهمی اعم از طرفدارمحوری، نمادین بودن و زیبایی را در خود جای داده باشد. 
این استادیوم به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که ديد كامل همه تماشاچيان مدنظر باشد، به طوري كه حداكثر ديد تماشاچی از مركز زمين در شمال و جنوب 136 متر و در شرق و غرب 126 متر است. تونل‌ها و راهروهای استادیوم طوری پيش بينی شده كه وسايل نقليه از قبيل آتش نشانی، نظافت و همچنين كانتينرهای ویژه تلويزيون می‌توانند در مواقع لزوم تا نزديك جايگاه بيايند.
از امکانات استادیوم میانرود می‌توان به رمپ، سقف پارچه‌ای، گرمایش چمن، پیست دوومیدانی، زمین تنیس، نورپردازی بدون دکل برق، دسترسی به خط دو مترو شیراز و... اشاره کرد. تفاوت اصلی معماری استادیوم پارس شیراز با سایر ورزشگاه‌های ایران طراحی سکوهای آن است به این معنا که سکوها سازه ای طراحی شده و به صورت دپو نیست یعنی از فضای زیر سکوها استفاده حداکثری صورت پذیرفته است. این فضاها به بخش‌های اداری، سالن بدنسازی، دفاتر و کلاس‌های آموزشی اختصاص داده شده است. استادیوم 50000 نفری پارس مجهز به سیستم مدرن گرمایش از کف، پیست تارتان ۸ خطه، دکل‌های روشنایی ۱۲۰۰ لوکس و اسکوربردی به مساحت ۱۰۴ مترمربع است. این استادیوم دارای 4 رمپ سیلندری برای تخلیه تماشاگران از طبقات فوقانی می‌باشد. ورزشگاه پارس همچنین به عنوان برترین سازه بتنی سال ۱۳۹۳ انتخاب شد. سازه بتنی متقارن در سه گالری و سایبان فلزی با پوشش پارچه‌ای که ۷۵درصد استادیوم را سرپوشیده کرده است.

2094946

از دیگر امکانات استادیوم پارس می‌توان به سونای خشک و جکوزی، سالن بدنسازی، ساختمان اداری، پارکینگ و همچنین فضاهای مخصوص تماشاگران و مهمانان ویژه اشاره کرد.

امید است مسئولان و تصمیم‌سازان وزارت ورزش و جوانان کشور و در راس آنها مسئولان دولت که طی سال‌های اخیر هزینه هنگفتی صرف ساخت این پروژه بزرگ کرده‌اند، توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و با اقدامات خود بار دیگر ورزشگاه 50 هزار نفری پارس به عنوان چهارمین ورزشگاه بزرگ کشور را زنده کنند.

دیدگاه‌ها