کد خبر : 2076870 | 23 مهر 1403 ساعت 21:50 | 27.1K بازدید | 21 دیدگاه

هنوز هم شب‌ها خواب این بازی لعنتی را می‌بینم

امید ابراهیمی و بازی قطر: تلخ‌تر از این در زندگی‌ام ندارم

پس از مصاف قبلی تیم‌های ایران و قطر بود که امید ابراهیمی از تیم ملی خداحافظی کرد.

امید ابراهیمی و بازی قطر: تلخ‌تر از این در زندگی‌ام ندارم

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در حالی مقابل قطر به میدان خواهد رفت که در آخرین مصاف با این حریف امید ابراهیمی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. امید قصد داشت جام ملت‌ها آخرین تجربه حضورش در تیم ملی باشد و خیلی دوست داشت با قهرمانی در این تورنمنت به دوران ملی خود پایان دهد اما شانس با او و هیچ بازیکن و هواداران ایرانی یار نبود تا در نهایت شکست در نیمه نهایی آخرین سکانس امید و تیم ملی باشد.

هنوز هیچکس آن کامنت پس از بازی امید را فراموش نکرده است. جایی که زیر پست سردار آزمون بعد از باخت به قطر نوشت: "ما همه وجودمون رو گذاشتیم که همه رو خوشحال کنیم." جمله‌ای کوتاه که تعصب عمیق و ناراحتی شدید این بازیکن از شکست تلخ مقابل میزبان را نشان می‌دهد. حالا امید عضو تیم ملی نیست اما قطعا بخشی از انگیزه سردار و رفقا برای انتقام گرفتن از قطر است.

امید ابراهیمی آنقدر به دور از حاشیه بود که هیچکس نمی‌تواند خاطره بدی از او نقل کند. این بازیکن خرداد 92 اولین بازی ملی خود را تجربه کرد؛ بازی دوستانه مقابل عمان که با شکست ایران همراه شد. اما هیچوقت صرف نتیجه اولین و آخرین بازی او با پیراهن تیم ملی ملاک قضاوتش نشد بلکه عملکرد جنگنده‌اش، رهبری مقتدرانه او در میانه زمین و سبک بازی فوق العاده‌ای که داشت هر فوتبال دوستی را شیفته‌اش کرد.

گفت‌وگو با امید ابراهیمی را در ادامه می‌خوانید:

* در هلند اردوی خوبی داشتیم و آماده شدیم
* بازیکنان مهمی داریم، مثل بغداد بونجاح!
* هرکسی می‌خواهد در قطر دوام بیاورد باید…
* اگر شرایط فنی‌ام خوب باشد به ایران می‌آیم
* از ایران با من تماس گرفتند و من یک جمله گفتم
* اسم بازی با قطر را حسرت بزرگ می‌گذارم
* خداحافظی من از تیم ملی خیلی تلخ شد
* شب‌ها که می‌خوابم به قهرمانی آسیا فکر می‌کنم
* دو اتفاق فراموش نشدنی من: کره‌جنوبی و مراکش
* هیچ انتظاری برای بازی خداحافظی نداشتم
* دلتنگ تیم ملی‌ام اما واقعیت را قبول کردم

* درباره شرایطت صحبت کن. همچنان مشغول تمرین هستی. در الشمال اوضاع چطور است؟
خدا را شکر شرایط خوبی دارم. سعی کردم اول فصل آماده‌سازی خوبی با تیم داشته باشم. در هلند یک اردوی تمرینی ۲۱ روزه داشتیم و بازی‌های دوستانه خوبی با تیم‌های خوبی داشتیم. پس از آن لیگ را شروع کردیم و ۶ بازی انجام دادیم و در حال حاضر در رتبه هفتم جدول هستیم. شرایط تیم خوب است و بازیکنان خوبی مثل بغداد بونجاح داریم. تیم خوبی داریم و نتایج بدی هم نگرفتیم، البته می‌توانستیم بهتر از اینها باشیم، ولی در کل شرایط خوب است و ان‌شاءالله بتوانیم با بازیکنان خوبی که داریم، امسال شرایط بهتری نسبت به سال قبل داشته باشیم. هر چند سال قبل هم بهترین نتیجه تاریخ باشگاه الشمال را در لیگ را گرفتیم و ان‌شاءالله امسال شرایط‌مان نسبت به سال قبل بهتر هم باشد.

1988827

* از عکس‌هایی که از تمرین شما بیرون می‌آید، مشخص است که همچنان و مثل همیشه خودت را آماده نگه داشتی. اصلا بعد این همه مدت خسته نشدی؟
به عنوان بازیکن حرفه‌ای و کسی که می‌خواهد در لیگ قطر دوام بیاورد، باید همیشه از نظر فنی و تمرینی شرایط خوب و ویژه‌ای داشته باشم. من هم سعی کردم به عنوان بازیکن حرفه‌ای همیشه در تمرینات و بازی‌ها کیفیت لازم را حفظ کنم و بهترین عملکرد را برای تیم داشته باشم. این‌همه سال حضور در قطر هم نشان‌دهنده این بود که من همیشه تلاشم را کردم و سعی کردم بهترین عملکردم را داشته باشم.

* قبل هر چیزی بگو چرا یکباره تا این حد تعداد لژیونرهای ایرانی در قطر کم شد؟
من سال اول هم که به قطر آمدم، فقط مهدی طارمی اینجا بود و پس از آن بازیکنان هر ساله اضافه شدند. امسال طوری شد که بیشتر بازیکنان در امارات حضور دارند و برخی هم در لیگ ایران و اروپا هستند. امیدواریم در آینده بازیکنان بیشتری در لیگ قطر داشته باشیم که بتوانند بازی‌های خوبی به نمایش بگذارند.

* آیا ممکن است باز هم تو را در لیگ ایران ببینیم یا اگر قرار به پایان دوران حرفه‌ای باشد، در همان قطر خواهد بود.
همه اینها بستگی به شرایط دارد. من سعی می‌کنم همه ساله کیفیت لازم بدنی‌ام را ببینم و تصمیم‌گیری کنم. در این چند ساله واقعا شرایطم خوب بوده و اینجا ماندم. هنوز هم تا پایان فصل با الشمال قرارداد دارم. باید ببینیم چه شرایطی به وجود می‌آید. اگر از نظر فیزیکی و فنی شرایطم خوب باشد، روی پیشنهادات فکر می‌کنم تا بهترین تصمیم را بگیرم.

* آیا تابستان امسال پیشنهادی از تیم‌های ایرانی داشتی؟
چند نفر از طریق دوستانم تماس‌هایی گرفتند، اما من فصل قبل پیشنهاد تمدید قرارداد از طرف الشمال داشتم و آخر فصل بلافاصله قراردادم را تمدید کردم. زمانی که تماس گرفتند، اعلام کردم من قراردادم را بسته‌ام و امکان جدایی ندارم.

1987960

* داشتیم عکس‌های بازی ایران و قطر را نگاه می‌کردیم و دیدیم که تو حضور جالبی در آن بازی داشتی. این آخرین بازی ملی تو بود که خیلی هم تلخ تمام شد. اول در یک کلام آن بازی را برایمان توصیف کن. تلخ، ناراحت کننده یا بیشتر از اینها؟
من اسم این بازی لعنتی را حسرت بزرگ برای خودم می‌گذارم. من قبل از جام ملت‌ها تصمیم گرفته بودم که در این رقابت‌ها بازی خودم را برای تیم ملی انجام بدهم و عملکرد خوبی داشته باشم و پس از آن بتوانم از تیم ملی خداحافظی کنم، آن هم با شرایطی مثل قهرمانی. اگر آن اتفاق می‌افتاد، جاودانه می‌شد و اتفاق خیلی خوبی برای خودم بود. تصمیمم را گرفته بودم اما یک حسرت بزرگی برایم به وجود آمد. واقعا دوست داشتم این اتفاق با قهرمانی همراه باشد اما متاسفانه نشد و خداحافظی ما را تلخ کرد، اما من تصمیمم را از قبل گرفته بودم و سعی داشتم تا آخرین روزی که در تیم ملی هستم، بهترین بازی‌ها را برای تیم ملی کشورم داشته باشم.

* در دوران حرفه‌ای بازی دیگر یا لحظه دیگری بوده که تا این حد ناراحتت کند؟
تا جایی که یادم می‌آید چه در باشگاه و چه در تیم ملی اتفاقی تلخ‌تر از این برای من رخ نداده است‌. البته برای مثال تلخی مصدومیت وجود داشت که من یک روز قبل از جام جهانی مصدوم شدم. بالاخره در دوران فوتبال بدشانسی‌های زیادی بوده اما برای شخص من تلخ‌ترین لحظه فوتبالی‌ام این بود که نتوانستیم به فینال برویم و بعد از این‌همه سال یک قهرمانی برای کشورمان به دست بیاوریم.

* بعد بازی درخشان مقابل ژاپن انتظار داشتیم قطر را راحت ببریم و به فینال برویم و این تلخی آن بازی را برایمان بیشتر کرد. لابد برای تو به عنوان بازی آخر ملی هم همه این ناراحتی‌ها مضاعف بوده است. الان که تمام شده با خودت می‌گویی حیف یا با آن کنار آمده‌ای؟
من هنوز که شب‌ها که می‌خواهم بخوابم، در ذهنم مرور می‌کنم. همیشه در ذهنم هست و فراموش کردنش برایم سخت است. واقعا دوست داشتم یک اتفاق خوب برایمان بیفتد و در جام ملت‌ها قهرمان شویم. ما هم کادرفنی خوبی داشتیم و هم تیم قابل احترامی داشتیم. همه چیز مهیا بود که ما قهرمان شویم. ما بازی قبل، ژاپن را بردیم؛ ژاپنی که همه می‌گفتند قهرمان آسیا می‌شود، ولی ما عملکرد خیلی خوبی داشتیم. هنوز برای خود من قابل هضم نیست که ما آن کیفیتی که برابر ژاپن داشتیم، نتوانستیم برابر قطر انجام بدهیم. ولی با همه اینها، با بدشانسی‌های زیادی هم آوردیم. زمانی هست روز بد تیم است، اما اگر خوش شانس باشد، اتفاقات خوبی برایش رقم می‌خورد. ما روز خیلی خوب‌مان نبود، اما با همه اینها شانس هم نداشتیم و موقعیت‌هایمان تبدیل به گل نشد و چند موقعیت‌‌مان را هم بازیکنان حریف از روی خط دروازه درآوردند. همه اینها بخشی از بدشانسی‌های فوتبال است.

2094882

* دو سه موقعیت آخر بازی را یادت هست؟ کمی با جزییات توضیح بده.
هنوز هم تمام لحظه‌های بازی در ذهنم هست و حفظ هستم. الان می‌توانم بگویم موقعیتی که قبل از پایان نیمه اول داشتیم، کنعانی زد و لوکاس مندز از روی خط درآورد. یک موقعیت مهدی داشت که در نیمه دوم زد و بازیکن قطر از روی خط درآورد. ضربه جهانبخش بود که به تیر دروازه خورد و برگشت. صحنه‌های عجیب و غریبی بود. توپ‌ها تبدیل به گل نمی‌شد و خیلی برایم عجیب بود که در روز بدمان هم خوش شانس نبودیم و توپ‌هایمان تبدیل به گل نشد.

* در نهایت هر فوتبالیستی برابر جبر زمان کم می‌آورد، اما چیزی که می‌ماند، لحظه‌های خوب است. بهترین خاطره ملی‌ات را هم برای ما بگو.
دو اتفاق فراموش‌نشدنی در تیم ملی داشتیم؛ یک صحنه صعود برابر کره جنوبی در سئول به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. واقعا برای من فراموش نشدنی است، چون خودم آنجا بودم و همه چیز را لمس کردم. واقعا حس عجیب و غریبی داشت. بازی برابر مراکش در جام جهانی هم یک اتفاق خیلی خوب برای خودم و تیم ملی بود. خودم هم یکی از بازی‌های خوبم را انجام دادم و از طرفی توانستیم بازی اول‌مان را در یک گروه سخت ببریم.

* انتظار داشتی بازی دیگری برای خداحافظی تو در نظر بگیرند یا نه؟
واقعا قلبا می‌گویم چنین انتظاری نداشتم و به این موضوع فکر هم نکردم. من از روز اولی که لباس تیم ملی را پوشیدم، یک هدف داشتم و آن هم این بود که خودم را نماینده مردم ببینم و سعی کنم از جام مایه بگذارم و تلاش کنم تا حداقل با بردمان یک لبخند رضایت و خوشحالی و انرژی به مردم کشورمان بدهیم. هدفم این بود و دنبال چیز دیگری نبودم و انتظاری هم نداشتم، چون احساس می‌کردم وظیفه‌ام را در قبال همه مردم انجام دادم و فقط برای خوشحالی آنها جنگیده‌ام.

* نظرت درباره بازی فردای تیم ملی چیست؟
مطمئنا بازی خیلی خیلی سختی است، چون هم قطر تیم خوبی است و مربی خوبی دارد. مربی تیم ملی قطر دو سال در الوکره مربی من بود و من از او شناخت دارم؛ او مربی خوبی است و بازیکنان خیلی خوبی هم دارد، ولی مطمئنا ما هم تیم خیلی خوبی داریم. درست است که بازی سختی است اما من امیدوارم همه بازیکنان با تلاشی که انجام می‌دهند، بهترین اتفاق را رقم بزنند تا نتیجه‌ای را که دل‌مان می‌خواهد، به دست بیاوریم.

1988480

* دلت برای تیم ملی تنگ شده است؟
دلتنگی همیشه هست. هر وقت تیم ملی بازی دارد، آدم خودش را در آن لحظه می‌بیند و تصور می‌کند و دوست دارد کنار بچه‌ها باشد، اما بالاخره یک روزی باید تمام می‌شد. این واقعیت فوتبال است و آدم باید قبول کند و کنار بیاید. واقعا تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم، این است که انرژی مثبت بفرستیم و دعا کنیم تا ان‌شاءالله تیم همیشه موفق باشد و بازیکنان بتوانند بهترین عملکردشان را ارائه بدهند.

دیدگاه‌ها