کد خبر : 2076658 | 22 مهر 1403 ساعت 23:29 | 14.9K بازدید | 19 دیدگاه

بی‌‌سروصدا و بدون خشم، اما با اقتدار

مشت آهنین فلیک، خلاصه شده در ده فرمان!

پشت ظاهر آرام او یک مربی مستبد با ایده‌های روشن نهفته است؛ هانسی فلیک برای موفقیت بارسلونا قوانین به‌روزی دارد که حاضر به نادیده گرفتن حتی یک مورد از آن هم نیست.

مشت آهنین فلیک، خلاصه شده در ده فرمان!

به گزارش "ورزش سه"، او اقتدارش را منتقل می‌کند. افرادی که با هانسی فلیک زندگی می‌کنند، روحیه او در رختکن بارسلونا اینگونه توصیف می‌کنند. یک قدرت آرام و بدون طغیان، اما با این وجود با صلابت.

وقتی مربی آلمانی به محل تمرین بارسلونا می‌رود، همه چیز باید سر جای خودش باشد. او از هیچ جزئیاتی چشم‌پوشی نمی‌کند و روی همه جنبه‌ها متمرکز است.

او جرایم، جوایز یا چالش‌ها را رد کرده، او برخی از قوانین را که از زمان ژاوی پابرجا بوده تغییر داده و قوانین دیگری را که تا کنون مورد بلااستفاده بود، ارتقا داده است‌. نشریه آاس اسپانیا در گزارشی تمام قوانین مدنظر فلیکس را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید.

در‌واقع بسیاری این قوانین فلیک را عامل موفقیت این فصل بارسلونا می‌دانند که مربی آلمانی موفق شد تمامی آن‌ها را در باشگاه پیاده کند.

1. وقت‌شناسی

مربی خودش همیشه اولین نفری است که در محل ترمیم حضور دارد. با دستور او همه، چه بازیکنان و چه کادرفنی، باید 90 دقیقه قبل از زمان تمرین در محل کمپ بارسا حضور داشته باشند. معمولاً ساعت تمرینات بارسا راس ساعت 11 صبح است، بنابراین "خط قرمز" فلیک ساعت 9:30 صبح است و بازیکنان باید در کمپ تمرینی صبحانه بخورند. در این مدت، فلیک با کارکنان خود در مورد آمادگی برای برگزاری تمرین، با پزشکان در مورد وضعیت مصدومان و با مربیان بدنسازی در مورد حجم تمرین در یک جلسه مشورت می‌کند.

2. کنترل وزن روزانه

هر روز بدون استثنا قبل از شروع تمرین، بازیکنان باید روی ترازو بروند. داده‌ها به صورت هفتگی یادداشت و ارزیابی می‌شوند. تا به امروز هیچ بازیکنی تنبیه نشده است. از زمان لوئیس انریکه چنین قانونی در بارسا وجود نداشته است. در تست‌های پزشکی، مربی آلمانی حتی دندانپزشک مخصوصی در تیم دارد که باید دندان بازیکنان را هم معاینه کند.

2094482

3. عادات تغذیه‌ای اجباری

تمام اعضای تیم در غذاخوری سیوتات اسپورتیوا غذا می‌خورند. هیچ استثنا یا اخطاری وجود ندارد. آن‌ها مجبور نیستند همگی با هم غذا بخورند چون بازیکنان برنامه‌های تمرینی متفاوتی دارند، اما همگی آن‌ها موظف هستند از غذاهای تهیه شده توسط سیلویا ترمولدا، متخصص تغذیه تیم اول، وعده مورد نیاز خود را انتخاب کنند. در دوران ژاوی هم به بازیکنان توصیه شده بود که در محل تمرین غذا بخورند اما این یک اجبار نبود.

4. تمرین سبک روز بازی

بازیکنان باید در جلسات تمرین سبک صبح روز بازی‌ها شرکت کنند‌. فلیک این تمرین را برای آماده شدن قبل از تمامی مسابقات ضروری می‌داند. در واقع، حتی در چند بازی ترکیب بارسا پس از این جلسات تمرینی صبح بازی، اصلاح شده است. در فصل اول ژاوی هم در همان روز بازی، جلسات تمرینی سبک به بازیکنان تحمیل شد، اما بازیکنان شاکی شدند و در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شد.

5. تمرکز روی روز مسابقه

با ازسرگیری جلسه تمرینی روز بازی، یک عادت قدیمی دیگر نیز در حال ازسرگیری است. از زمان ورود فلیک، بازیکنان در ظهر روز بازی، در هتل یکدیگر را ملاقات خواهند کرد، حتی اگر مسابقه در مونتخوئیک باشد. فلیک با این قانون می‌خواهد تمام جزئیات را کنترل کند و از غافلگیری ناخوشایند ناشی از ترافیک در شهر یا هر حادثه لحظه آخری جلوگیری کند.

6. استراحت بعد از بازی

پروازهای بازگشت به بارسلونا در آخر شب لغو شده است. اگر تیم در ساعت 9 شب یا دیرتر در خارج از خانه بازی کند و پرواز بیش از یک ساعت و نیم طول بکشد، شب را در شهری که مسابقه در آن انجام شده، می‌گذراند. فلیک معتقد است که بازیکنان پس از یک مسابقه نیاز به استراحت دارند و طرفدار این نیست که ساعت سه بامداد با بدنی خسته و به سختی در طول سفر بخوابند.

7. تمرینات طولانی و پرفشار

سرمربی آلمانی با کمک خولیو توس که تابستان امسال به تیم ملحق شد، نظم و انضباط بسیار واضحی را در تمرینات به ویژه روی آمادگی بدنی دارد. جلسات تمرینی برای او اولویت دارند تا از وضعیت هر بازیکن مطلع شود، آنها را تحت آزمایش قرار می‌دهد تا تمام داده‌ها را کنترل کند. از این نظر، فوتبالیست‌ها با GPS روی بازوی خود تمرین می‌کنند که تمام داده‌ها بعداً ارزیابی می‌شود. جلسات تمرینی معمولاً بدون احتساب گرم کردن قبل و سرد کردن بعد از آن، به طور متوسط ​​یک ساعت و نیم طول می‌کشد. به طور متوسط در یک روز، بازیکنان بارسلونا حدود پنج ساعت را در کمپ تمرینی سپری خواهند کرد.

2094483

8. خبری از جریمه نقدی نیست

فلیک بازیکنانش را حرفه‌ای می‌داند و به همین دلیل سیستم جریمه نقدی معنا ندارد. هر بازیکنی می‌داند چه اشتباهی کرده و چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهد و نه تنها در برابر مربی، بلکه در قبال تیم نیز مسئول است. با این فرض، کربی آلمانی تصمیم گرفت جرایم مالی را که ژاوی دوباره راه انداخته بود، حذف کند. این بدان معنا نیست که بی‌انضباطی نادیده گرفته می‌شود یا عواقبی ندارد، بلکه با روش‌های دیگری مجازات می‌شود.

9. محدودیت تعطیلات و مرخصی‌ها

مربی آلمانی علاقه زیادی به کار خود دارد و خواهان حداکثر تعهد متقابل از سوی کادرفنی و هم بازیکنانش است. او معتقد است که برای بهترین بودن باید نهایت توان خود را در تمرینات و مسابقات نشان داد. یک روز مرخصی، یک روز ازدست‌رفته برای فلیک به حساب می‌آید. به همین دلیل او علاقه زیادی ندارد که به تیم زیادی استراحت بدهد و حداکثر هفته‌ای یک روز آن‌ها را مرخص می‌کند. البته این هم درست است که انجام دو بازی در هفته فرصت زیادی برای استراحت دادن به بازیکنان برای مربی باقی نمی‌گذارد.

10. ارتباط حرفه‌ای با فوتبالیست‌ها

فلیک نمی‌خواهد پدر یا همکار بازیکنانش باشد، بلکه می‌خواهد مربی باشد. او رفتار حساب‌شده را با تمام بازیکنانش بر اساس احترام و تعهد حفظ می‌کند. او درهای دفتر خود را به روی هر کسی باز گذاشته اما این بدان معنا نیست که او علاقه زیادی به رابطه دوستانه و صمیمانه با همکاران یا بازیکنانش داشته باشد. فلیک مشخص کرده که مرز بسیار باریکی بین بازیکن و مربی وجود دارد. هیچکدام نباید از آن عبور کنند. او سعی می‌کند در تصمیم‌گیری‌هایش منصف باشد، اما تحمل دخالت را ندارد.

دیدگاه‌ها