کد خبر : 2076532 | 23 مهر 1403 ساعت 02:48 | 2.2K بازدید | 4 دیدگاه

دست بالای ملی‌پوشان از تقابل با قهرمان آسیا

ایران - قطر: نبرد حیثیتی به وقت انتقام!

بررسی تاریخچه تقابل‌های ایران و قطر نشان از برتری ملی‌پوشان مقابل قهرمان دو دوره اخیر جام ملت‌های آسیا دارد.

ایران - قطر: نبرد حیثیتی به وقت انتقام!

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران روز سه‌شنبه در ورزشگاه راشد شهر دبی به مصاف تیم ملی قطر خواهد رفت. این دیدار در چارچوب دور چهارم مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2026 برگزار می‌شود. روزنامه الشرق قطر در گزارشی به تاریخچه رویارویی‌های دو تیم در مراحل مقدماتی جام جهانی پرداخته و نوشته است:

تیم ملی قطر با ۴ امتیاز، پس از یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست، در جایگاه چهارم جدول گروه قرار دارد. در حالی که تیم ملی ایران با ۷ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به ازبکستان، در رده دوم ایستاده است.

تاریخچه تقابل‌های این دو تیم در مسیر مقدماتی جام جهانی، پر از لحظات مهم و کلیدی است. از اولین تقابل آن‌ها در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تا مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، این دو تیم در ده بازی رو در روی هم قرار گرفته‌اند.

2094271

اولین رویارویی دو تیم در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود. این بازی در مرحله نهایی و در گروهی که عربستان، کویت و چین نیز حضور داشتند، برگزار شد. بازی رفت در تهران با پیروزی ۳-۰ ایران و گل‌های علی دایی و کریم باقری (2 گل) به پایان رسید، اما قطر در بازی برگشت با نتیجه ۲-۰ پیروز شد. محمد سالم العنزی، هر دو گل قطر را در این بازی که در ورزشگاه حمد کبیر برگزار شد، به ثمر رساند.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز این دو تیم بار دیگر با هم روبرو شدند. ایران بازی رفت را با نتیجه ۳-۱ برد؛ واحدی نیکبخت، مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی برای ایران گل زدند و تنها گل قطر در این بازی را ولید حمزه از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. بازی برگشت که در دوحه برگزار شد، با نتیجه ۳-۲ به سود ایران به پایان رسید. وحید هاشمیان (2 بار) و آرش برهانی برای ایران و محمد بلال و یحیی گل‌محمدی (گل به‌خودی) برای میزبان گل زدند. قطر در این مرحله با ۹ امتیاز در رده سوم گروه قرار گرفت.

2094276

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، این دو تیم چهار بار با هم دیدار کردند. بازی اول در دوحه با تساوی ۱-۱ به پایان رسید و هادی عقیلی برای ایران و محمد سید جدو گل قطر را به ثمر رساند. بازی برگشت در تهران نیز با تساوی ۲-۲ به پایان رسید؛ گل‌های ایران توسط اشکان دژاگه و گل‌های قطر در این بازی توسط خلفان ابراهیم و محمد کسولا به ثمر رسید.

در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ نیز قطر و ایران دوباره با هم روبرو شدند. بازی رفت در تهران با تساوی ۰-۰ به پایان رسید و ایران در بازی برگشت در دوحه با تک گل قوچان‌نژاد پیروز شد. در نهایت، قطر با ۷ امتیاز در رده چهارم جدول گروه قرار گرفت.

2094273

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز این دو تیم بار دیگر در یک گروه قرار گرفتند. بازی رفت در در تهران با پیروزی ۲-۰ ایران و با گل‌های قوچان‌نژاد و جهانبخش به پایان رسید و بازی برگشت در دوحه با پیروزی ۱-۰ ایران خاتمه یافت که مهدی طارمی تک گل بازی را به ثمر رساند. قطر در آن دوره با ۷ امتیاز در رده ششم جدول گروه خود قرار گرفت و ایران به عنوان صدرنشین به جام جهانی راه یافت.

2094274

در مجموع، در ۱۰ بازی مستقیم بین این دو تیم در مقدماتی جام جهانی، قطر یک بار پیروز شده و ۸ گل به ثمر رسانده، در حالی که ایران ۶ پیروزی کسب کرده و ۱۶ گل وارد دروازه قطر کرده است. این دو تیم سه بار نیز به تساوی رسیده‌اند.

بولت پرسپولیسقابل ذکر است که در جام ملت‌های آسیا، این دو تیم سه بار به مصاف هم رفته‌اند؛ قطر در دو بازی شکست خورده و یک بار در سال ۲۰۲۳ که در جام ملت‌های اخیر در قطر برگزار شد، با نتیجه ۳-۲ پیروز شد. در آن بازی‌ها، اکرم عفیف، المعز علی و جاسم جابر گل‌های قطر را به ثمر رساندند و سردار آزمون و علیرضا جهانبخش نیز برای ایران گلزنی کردند.

اولین بازی این دو تیم در جام ملت‌های آسیا به سال ۱۹۸۸ بازمی‌گردد که ایران به لطف گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، با نتیجه ۲-۰ پیروز شد. دومین بازی نیز در سال ۲۰۱۵ در استرالیا برگزار شد که ایران با تک گل سردار آزمون، ۱-۰ پیروز میدان بود.

در بازی‌های دوستانه، این دو تیم ۹ بار با هم روبرو شده‌اند؛ قطر یک بار پیروز شده، ۶ بازی را به ایران واگذار کرده و دو بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است.

دیدگاه‌ها