کد خبر : 2076483 | 22 مهر 1403 ساعت 10:54 | 11.4K بازدید | 43 دیدگاه

یک‌سال است ازبکستانی‌ها را نبرده‌ایم؛

بیانی: با این تیم به راحتی قطر را می‌بریم

مربی تیم فوتبال نساجی مازندران معتقد است راز تحول در فوتبال ایران توجه به فوتبال پایه است.

بیانی: با این تیم به راحتی قطر را می‌بریم

به گزارش "ورزش‌ سه"، شاهرخ بیانی، مربی تیم فوتبال نساجی مازندران و بازیکن سال‌های دور تیم ملی درباره تساوی بدون گل شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، اظهار داشت: بازی سختی بود و تیم ما هم با وجود ۱۰ نفره شدن خوب و منطقی بازی کرد‌. کسب یک امتیاز هم از این بازی دشوار خارج از خانه خوب بود. بچه‌ها تک تک برنامه‌های مدنظر امیر قلعه‌نویی را پیاده کردند. حتی فرصت داشتیم با پیروزی از زمین بیرون بیاییم‌.

*یک سال است نتوانستیم تیم‌های ازبکستانی را شکست بدهیم
وی با اشاره به قدرت فعلی فوتبال ازبکستان؛ ادامه داد: باید به این موضوع دقت کنیم در یک سال اخیر هیچ تیم ایرانی نتوانسته حریفان ازبکستانی را شکست بدهد. پرسپولیس در تهران مقابل پاختاکور متوقف شد، در رده‌های ملی هم نتوانستیم برابر این تیم‌ برنده شویم. دلیلش هم این است ازبکستان ساختار خود را درست کرده و ژن خوبی هم دارند. یک تیم برای رسیدن به موفقیت باید کار را از پایه شروع کند. تیم‌هایی مثل بارسلونا و رئال مادرید، ساختار قوی قدرتمندی دارند. می‌بینید سالیانه بازیکنان زیادی از تیم‌های آکادمی این باشگاه‌ها معرفی و به سرعت تبدیل به ستارگان فوتبال می‌شوند.

*مشکل فعلی فوتبال ایران بی‌توجهی به پایه‌ها است
بازیکن اسبق تیم ملی خاطرنشان کرد: ازبکستان هم چند سال است روی پایه‌هایش سرمایه‌گذاری خوبی می‌کند. جوانان این کشور قهرمان آسیا و امیدهایش نایب قهرمان شدند. مشکل فعلی فوتبال ایران بی‌توجهی به تیم‌های پایه است در حالیکه خودم به عنوان مربی نساجی می‌بینم تیم‌های پایه باشگاه فوق‌العاده کار کرده و چند بازیکن آکادمی ما در تیم بزرگسالان ثابت بازی می‌کنند‌. رده پایه اساس فوتبال است. خود من از رده‌های پایه تاج به تیم بزرگسالان رسیدم. این باشگاه هر سال ۴_۳ بازیکن از آکادمی خود به بزرگسال می‌آورد و اصلا نیازی نبود بازیکن از جایی دیگر بخرد.

2094202

*زیاد هزینه می‌کنیم اما درست هزینه نمی‌کنیم
بیانی ادامه داد: امثال رضا احدی، صادق ورمزیار، من و شاهین بیانی در نسل ما و در نسل‌های بعدی نفراتی مثل مجتبی جباری، امیرحسین صادقی، وحید طالب‌لو، آندو تیموریان، امیرحسین صادقی، پیروز قربانی و... از رده پایه بالا آمدند. امثال ازبکستان و ژاپن الان بهترین عملکرد را در پایه دارند. من دوره مربیگری را در آکادمی زیکو پشت سر گذاشتم و از نزدیک دیدم ژاپنی‌ها ۶۰_۵۰ بچه را به مدرسه فوتبال تخصصی خود آورده و الفبای فوتبال را به آن‌ها آموزش می‌دادند.

*فوتبال ژاپن با سرمایه‌گذاری در رده پایه متحول شد 
بیانی که با فارس صحبت کرده ادامه می‌دهد: پس از بازی‌های آسیایی پکن که ژاپن را با حضور ۲ بازیکن برزیلی در ترکبیش یک بر صفر شکست دادیم، فوتبال این کشور با سرمایه‌گذاری در رده پایه متحول شد. در قطر به زور بچه‌ها را از در خانه با مینی‌بوس جمع کرده و آموزش فوتبال می‌دادند تا تیم‌ ملی این کشور به درجه فعلی‌اش رسید. ما هزینه خیلی سنگینی می‌کنیم اما درست هزینه نمی‌کنیم. الان باشگاه بزرگ استقلال غذای درستی به بازیکنان پایه نمی‌دهد، پول مربیانش را پرداخت نمی‌کند و زمین و خوابگاهشان افتضاح است.

*حدادیان از جیبش برای پایه‌های نساجی هم هزینه می‌کند
مربی تیم نساجی تصریح کرد: درحالیکه باشگاهی خصوصی مثل نساجی، جوانان را در هتل یزدان مستقر کرده و امکانات خوبی را در اختیارشان گذاشته است‌. آنها را به چشم سرمایه می‌بیند. فردی مثل رضا حدادیان در فوتبال ما است استثنا است که بدون هیچ پشتوانه‌ای یا وابسته بودن به ارگان یا صنایعی از جیبش هزینه می‌کند. با این وجود به بهترین شکل کارش را انجام می‌دهد.

2094090

*مگر قلعه‌نویی بدش می‌آید به بازیکن زیر ۲۱ سال بازی بدهد؟
بیانی ادامه داد: الان دست کم باید ۵ بازیکن زیر ۲۱ سال در تیم ملی ثابت بازی کنند. مگر امیر قلعه‌نویی بدش می‌آید بازیکن جوان در سطح طارمی داشته باشد تا به او بازی بدهد؟ سردار آزمون مگر از جایی به جز تیم‌های پایه خودش را به فوتبال ملی رساند؟ دلیل ضعیف کار کردن پایه‌های ما نیز به باشگاه‌ها باز می‌گردد.

*مقابل ازبکستان فاصله خط هافبک و دفاع تیم ملی به خوبی کم شد
وی درباره کلین‌شیت کردن تیم ملی در چهار بازی اخیر، توضیح داد: تیم‌ها برای گل نخوردن باید فاصله خط دفاعی و هافبک را کم کنند که تیم ملی در بازی با ازبکستان به بهترین شکل این کار را انجام داد‌. در این حالت حریف دچار مشکل شد و به جز یک صحنه نتوانست خطری روی دروازه ما ایجاد کند. هر مربی‌ تاکتیک و برنامه‌ای برای تیمش دارد. وقتی ببیند حریف قوی‌تر است، ساختار دفاعی‌اش را مستحکم‌تر کرده و خط هافبکش را به دفاع نزدیک‌تر می‌کند‌. مقابل تیم‌هایی که راحت‌تر بتواند ببرد هم رو به جلو بازی کرده و با اجازه دادن به مدافعان کناری برای حضور در حمله، نفرات حاضر در حملات را بیشتر می‌کند. این کارها در تیم ملی به خوبی انجام می‌شود. خود قلعه‌نویی هم می‌دانست که بازی در ازبکستان بسیار سخت است. ۲ بازیکن این تیم جزء ستارگان تاثیرگذار لیگ خودمان هستند و حریف ساختار بسیار خوبی پیدا کرده است. پیشرفت فوتبال ازبکستان شانسی نیست.

2094089

*با مهار عفیف به راحتی قطر را شکست می‌دهیم
بیانی در مورد دیدار بعدی تیم ملی مقابل قطر، عنوان کرد: تیم ما با مهار اکرم عفیف به راحتی می‌توانست مقابل قطر در جام ملت‌ها برنده شود. او همه کاره قطری‌ها است و برخلاف آن تورنمنت باید برای مهارش، آنالیز دقیقی داشته باشیم. اگر من بودم، یک بازیکن را با عفیف من تو من می‌کردم تا از جریان بازی خارج شود. دیدید در جام ملت‌ها همه کار کرد تا باختی به ما تحمیل شود که هنوز هم افسوسش را می‌خوریم.

*امثال قطر و امارات از ایران می‌ترسند
وی اضافه کرد: الان امیر قلعه‌نویی می‌داند قطر روی عفیف می‌چرخد و انتظار داریم تدبیری برای مهارش به کار بگیرد. در کل فکر می‌کنم با تکرار نمایشی مثل بازی با ازبکستان، می‌توانیم این تیم را شکست بدهیم. تیم‌هایی مثل قطر و امارات با وجود پیشرفت همیشه از ایران می‌ترسند. قبل جام ملت‌ها هم چهار گل به قطر زدیم و با مستحکم‌ کردن خط دفاعی، اجازه کار را به عفیف ندهیم.

*مثل بازی با ازبکستان جنگنده باشیم قطر را می‌بریم
کاپیتان اسبق استقلال اضافه کرد: فوتبال الان با دوره ما که شناخت درستی وجود نداشت و برای شناخت از حریف باید ۱۵_۱۰ دقیقه از بازی می‌گذشت، خیلی فرق کرده است. الان ما همه چیز قطر را می‌دانیم و آنالیز خیلی به یک مربی کمک می‌کند. این تیم جدا از بازیکنان خوبی مثل عفیف و المعز علی، ۳_۲ بازیکن خوب ۲ تابعیتی هم دارد اما باید برنامه‌های سرمربی را پیاده کنیم. اگر جنگندگی دیدار با ازبکستان را داشته باشیم، مقابل قطر راحت برنده می‌شویم زیرا چیز خاصی ندارند.

دیدگاه‌ها