کد خبر : 2076254 | 21 مهر 1403 ساعت 10:56 | 7.3K بازدید | 0 دیدگاه

ضربه بزرگ: سه غول پولشان را برداشتند و فرار کردند

سه شرکت بزرگ ژاپنی شامل پاناسونیک، بریجستون و تویوتا تصمیم گرفتند به همکاری با کمیته بین المللی المپیک پایان دهند.

ضربه بزرگ: سه غول پولشان را برداشتند و فرار کردند

به گزارش "ورزش سه"، پایان المپیک پاریس به این معنا بود که کمیته بین المللی المپیک دیگر سه حامی مالی قدرتمندش که در سراسر دنیا بسیار شناخته شده بودند را به همراه نخواهد داشت و این سه شرکت در واقع سه غول بزرگ ژاپنی شامل پاناسونیک، بریجستون و تویوتا هستند.

باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این اتفاق کوچکی برای این کمیته نیست. جدایی سه عضو از ۱۴ عضو سابق آنچه که این کمیته نامش را برنامه بین المللی تاپ گذاشته بود و همه آنها از کشور ژاپن که میزبان مسابقات المپیک در سال ۲۰۲۱ بودند در واقع فقط یک خبر عادی نیست.

در حال حاضر سوالات بسیاری در این زمینه به وجود آمده است. جدایی این شرکت‌های ژاپنی تا چه حد می‌تواند روی همکاری‌های المپیک تاثیرگذار باشد؟ آیا این اتفاق در واقع نشانگر چالش‌های بیشتری است که شرکای تبلیغاتی در المپیک با آن روبرو هستند یا فرصتی برای بازنگری در فهرست حامیان مالی برنامه تاپ است؟

اینکه بتوانید از شرایط افسانه‌ای بزرگترین رویداد ورزشی دنیا استفاده کنید، بدون شک امتیاز و مزیتی برای هر شرکتی است. اما وظیفه حامی مالی برنامه تاپ دقیقا چیست؟ شرکای المپیکی در واقع یک مدل خاص از سرمایه‌گذاری است که همکاری تجاری طولانی مدتی را تضمین می‌کند که در نهایت به سود همه در المپیک خواهد بود. به عبارت دیگر کمیته بین المللی المپیک مورد حمایت سه شاکله اصلی است که شامل حق پخش تلویزیونی، متحدان استراتژیک و از همه مهم‌تر حامیان مالی خصوصا آن بخشی که در بخش برنامه تاپ قرار دارند است.

گفته می‌شود که آنها موفق شدند با تکیه بر این سه اصل، پس از مسابقات زمستانی پکن ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ پاریس مجموعا سه میلیارد دلار درآمد داشته باشند و هزینه قرار گرفتن در جمع حامیان مالی برنامه تاپ حالا به شکل قابل توجهی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ افزایش پیدا کرده و به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده و در آخرین بازه چهار ساله که از المپیک ۲۰۱۸ تا مسابقات توکیو بود حتی به سه میلیارد دلار هم رسید.

بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی مانند کوکاکولا، علی‌بابا، ایربی‌ان‌بی، آلیانز، اومگا، ویزا و سامسونگ همچنان در این دسته قرار دارند. قرارداد اینتل هم با این کمیته تمام شده اما انتظار می‌رود که همچنان در این فهرست بماند. جدایی این غول آمریکایی تکنولوژی اتفاق بدی برای این کمیته خواهد بود. آنها سال‌هاست که از مسابقات المپیک برای آزمایش کردن هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

هزینه تبدیل شدن به یکی از چند شریک مسابقات جهانی المپیک بالاست. به گفته آسوشیتدپرس، تویوتا مبلغ ۸۳۵ میلیون دلار برای ترویج و تبلیغ درباره مسابقات المپیک از سال ۲۰۱۵ تا به حال هزینه کرده است. پاناسونیک و بریجستون هم هرکدام در طول چهار سال ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

این اتفاقی است که پیش از این هم رخ داده بود و کمیته بین المللی المپیک و مک دونالد در سال ۲۰۱۷ پس از ۱۰ سال همکاری از یکدیگر جدا شده بودند و یکی از دلایل اصلی این اتفاق در واقع مربوط به اعتراض گروه‌های حامی سلامت فردی بود که معتقد بودند کمیته بین المللی المپیک سود مالی را ترجیح داده و در حال دریافت پول از غول‌های فست‌فود در سراسر دنیاست.

این صحبتی است که در حال حاضر بسیاری هم درباره کوکاکولا مطرح می‌کنند و معتقدند که نوشیدنی‌های حاوی این حجم از قند باعث می‌شوند که ضرر جدی به سلامت وارد شود و منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم و مشکل قلبی می‌شود، اما این کمیته حاضر نیست یکی از قدیمی‌ترین شرکایش از سال ۱۹۲۸ را کنار بگذارد و چشمانش را روی این اعتراضات بسته است.

دیدگاه‌ها