کد خبر : 2076241 | 21 مهر 1403 ساعت 10:15 | 38K بازدید | 19 دیدگاه

کشف یک پوتین قدیمی در یخ‌های بلندترین قله جهان

شاید این پای اولین کوهنورد اورست باشد! (عکس)

تیم فیلمبرداری نشنال جئوگرافیک بقایای جسد اولین فردی که موفق به صعود به قله اورست شده است را کشف کردند.

شاید این پای اولین کوهنورد اورست باشد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، به نظر می‌رسد که اتفاقی تاریخی در کوه اورست رخ داده و تصویربرداران موفق شده‌اند بقایای جسد اندرو ارواین را که به مدت ۱۰۰ سال در دل این کوه پنهان مانده بود کشف کنند و این اتفاق بزرگی برای آنها خواهد بود.

مجله نشنال جئوگرافیک خبر داده است که در یخچال‌های طبیعی رونگبوک در اورست، یک گروه فیلمبرداری موفق شدند کفشی را پیدا کنند که پایی هم در درونش قرار داشت. آنها پس از بررسی دقیق و موشکافانه‌تر جورابی را هم پیدا کردند که نام «AC Irvine» روی آن حک شده بود و همین توجهشان را به خود جلب کرد.

2093814
به نظر می‌رسد جوراب و بقایای جسد ارواین پس از یک قرن در کوه‌ اورست پیدا شده است.

ارواین و جرج مالری، هم‌وطنش، در سال ۱۹۲۴ تلاش کردند که از کوه ۸۸۴۸ متری اورست بالا بروند. آنها در تاریخ هشتم ژوئن همین سال در فاصله چند صد متری قله دیده شدند و پس از آن دیگر برای همیشه ناپدید شدند. بدن مالری در سال ۱۹۹۹ کشف شد، اما همچنان هیچ اطلاعی از سرنوشت ارواین در دست نبود.

گمانه‌زنی‌ها تا به امروز ادامه داشت: آیا ارواین و مالری پیش از آن که بمیرند توانستند به قله برسند؟ این اتفاق تقریبا سه دهه پیش از این رخ داد که ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی بتوانند به عنوان اولین نفرات در سال ۱۹۵۳ به قله اورست صعود کنند.

جولی سامرز، نوه خواهر ارواین، در گفتگو با نشنال جئوگرافیک اظهار داشت: «یافتن بقایای جسد ارواین شاید بالاخره داستان کاملی از آنچه که برای آنها رخ داد را برای همه ما روشن کند.» بازماندگان او در حال حاضر نمونه‌های DNA را در اختیار محققان قرار داده‌اند تا مشخص شود که آیا این جسد متعلق به او هست یا خیر.

2093815
گفته می‌شود این بخشی از بقایای جسد ارواین است که در سال ۱۹۲۴ برای صعود به قله اورست از این کوه بالا رفت.

ارواین زمانی که ناپدید شد تنها ۲۲ سال داشت. در صبح روز هشتم ژوئن ۱۹۲۴ بود که او و مالری آماده برداشتن آخرین قدم‌ها به سوی نوک قله شدند و آخرین بار عصر همان روز توسط اعضای اردویی که زده بودند دیده شدند.

2093817
ارواین به همراه دوستش راهی این سفر شد و در آن زمان تنها ۲۲ سال داشت.

گفته می‌شود که او دوربینی هم به همراهش داشت. کارشناسان امیدوار هستند که این کشف بتواند اسرار اولین صعود احتمالی به اورست را فاش کند. جیمی چین، عکاس و کارگردان تیم فیلمبرداری نشنال جئوگرافیک، می‌گوید که کشف پای ارواین حداقل محل جست‌وجو برای این دوربین گم شده را بسیار محدود خواهد کرد.

از دهه ۱۹۲۰ میلادی تا به حال بیشتر از ۳۰۰ نفر در قله اورست از دنیا رفته‌اند. بدن‌های بسیاری برای سال‌های طولانی در عمق برف و شکاف‌های عمیق یخچالی پنهان و حالا به دلیل آب شدن این یخ‌ها به واسطه تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین در حال بیرون آمدن است.

2093818
این آخرین تصویر ثبت شده از ارواین و مالری در زمان حرکت به سوی قله است.

دیدگاه‌ها