کد خبر : 2076128 | 20 مهر 1403 ساعت 16:57 | 20.3K بازدید | 35 دیدگاه

بررسی یک ادعا:

چرا کار استقلال در انتخاب سرمربی خارجی نهایی نشد

ادعای مدیرعامل استقلال: پل لوگوئن، سرمربی فرانسوی، به دلیل شرایط خاورمیانه از حضور در ایران منصرف شد.

چرا کار استقلال در انتخاب سرمربی خارجی نهایی نشد

به گزارش "ورزش سه"، فرشید سمیعی، مدیرعامل استقلال، پس از مدت‌ها سکوت امروز در یک گفتگوی تلویزیونی، درباره انتخاب سرمربی آینده استقلال، صحبتی طولانی داشت و علت تاخیر در این مسئله را، نکاتی مثل دخالت برخی کانون‌های خبری مسائل سیاسی و البته بازی‌های منفی فعالان بازار نقل و انتقالات در فوتبال ایران عنوان کرد.

2092630

چیزی که سمیعی روی آن دست گذاشت، این بود که برخی از افراد (ایجنت یا ...) که از انتخاب یک مربی راضی نیستند، از طریق اهرم‌های مختلف، نظر این مربی مد نظر را برای حضور در ایران تغییر می‌دهند. او به این نکته اشاره کرد که ایمیل‌هایی برای همسر پل لوگوئن، سرمربی فرانسوی، ارسال شده است و همچنین او پس از مطلع شدن از شرایط خاورمیانه و استعلام از سفارت فرانسه، قید سرمربی‌گری در استقلال را زده است.

این در حالی است که پل لوگوئن سابقه هدایت تیم ملی عمان را دارد و به عنوان یک فرانسوی، با توجه به جو فرهنگی و مطبوعاتی کشور فرانسه و حضور جدی مهاجران عرب زبان، به قطعا پیش از این نیز از شرایط خاورمیانه مطلع بوده و نیازی نداشته با استعلام گرفتن از سفارت فرانسه، از اوضاع مطلع بشود.

اساساً مشکل فرشید سمیعی به عنوان یک مدیرعامل نه چندان باتجربه و البته خود باشگاه استقلال در موضوع انتخاب مربی، نحوه نگاه آنها به این موضوع است. نکته اینجاست فردی که در سمت سرمربی، محصول مهمترین انتخاب سالیانه یک باشگاه، وظیفه انتخاب و مذاکره با سرمربی به وی محول شده، علاوه بر اینکه باید اطلاعات بیشتری از کیفیت چهره‌های احتمالی مورد نیاز باشگاه داشته باشد، کار مذاکره با طرف خارجی را هم پیشتر انجام داده باشد.

نکته اینجاست که باشگاه استقلال در انتخاب سرمربی خارجی، باشگاه کم تجربه‌ای نیست و آنها با انواع و اقسام سرمربیان، با الگوهای رفتاری کار کرده‌اند. از از ریکاردو ساپینتو و وینفرد شفر گرفته تا آندره‌آ استراماچونی که هر یک دوره خود را در فوتبال ایران ساخته‌اند. طبعاً نحوه مذاکره با سرمربی خارجی، انتخاب یکی دو اسم مناسب و تلاش برای برقراری ارتباط مستقیم با آنها و دریافت پیشنهاد مالی و نهایی کردن کارهاست. اما در ایران و کیس باشگاه استقلال، ظاهراً موضوع از طریق ایجنت‌های فعال در بازار نقل و انتقالات پیش رفته است و آنها مثل دفعه قبل، که باشگاه استقلال به دنبال استخدام پتف مربی بلغارستانی بود، گزینه‌های خود را به باشگاه معرفی می‌کنند و اگر این گزینه‌ها مورد پسند باشگاه باشند، مذاکرات قدم به قدم پیش می‌رود.

2092862

نکته اینجاست که بحث افشای نام گزینه‌های سرمربی‌گری به هیچ وجه نباید روی قیمت یک مربی تاثیر خاصی داشته باشد یا حتی واکنش‌ها نظر او را تغییر بدهد چرا که یک مربی که در سطح مطلوب ذهنی هواداران استقلال فعالیت می‌کند، هم محدوده قیمتی مشخصی دارد و درخواست‌هایش مطابق بحث‌های اولیه خواهد بود و هم به طبیعت کار در خاورمیانه و مسائل خاصش آگاه است و در واقع اگر متمایل به کار در این نقطه از جهان باشد، مسائل بعدی و اخبار برایش غیر منتظره نخواهد بود.

بنابراین غول ساختن از مذاکره و ایجاد این حس که انگار چه کار بزرگ و خطیری در حال انجام است، تنها گمراه کردن ذهن هوادارانی است که بابت تاخیر در این موضوع نه چندان پیچیده، منتقد باشگاه هستند. آن هم باشگاهی که حوزه تصمیم‌گیری آن نامشخص و گردش اخبار موثق و غیر موثق در آن نیز کاملا شرایط پیچیده‌ای دارد. در واقع، در باشگاه استقلال با توجه به شفاف نبودن نحوه ارتباطات و چگونگی تصمیم‌گیری‌های کلان، مشخص است که تلاش روزانه خبرگزاری‌ها و خبرنگاران برای دریافت خبرهای موثق، نهایتاً به ایجاد شایعات بیشتر منجر خواهد شد. چیزی که مناسب کادر فنی بی‌ادعای فعلی باشگاه استقلال هم نیست و روند کاری آنها را مختل می‌کند.

دیدگاه‌ها