کد خبر : 2075989 | 19 مهر 1403 ساعت 22:46 | 79.7K بازدید | 101 دیدگاه

رجزخوانی ایران و توران در عصر جدید

ستارگان تیم ملی علیه ماشا: به ما نمی‌خورید!

مصاف ایران و ازبکستان یک جنگ و کری‌خوانی تمام عیار بود که شاگردان امیر قلعه‌نویی با وجود 10 نفره شدن تا لحظه آخر برای پیروزی جنگیدند.

ستارگان تیم ملی علیه ماشا: به ما نمی‌خورید!

به گزارش "ورزش‌ سه"، شاهکار ادبی و هنری بی‌نظیر شاهنامه را که ورق بزنید پر است از داستان‌های باستانی که نبردهای لشکر به لشکر و تن به تن ایرانیان و تورانیان با جزئیاتی میخکوب‌کننده و بی‌بدیل با ذهن درخشان و زیبای حکیم اابوالقاسم فردوسی در اندیشه روزگار به یادگار گذاشته شده است. اوج این داستان‌های حماسی در نبردهای چند صد ساله شاهان ایرانی و سردار اول سپاه‌شان رستم پسر زال دستان و در نهایت اسفندیار و مقابله آنها با شاهان تورانی و در راس آنها افراسیاب به رشته تحریر درآمده است.

2093294

البته که حالا هزاران سال از آن دوران سپری شده و نظم و قدرت جهانی هم طی سده‌ها و هزاران سال گذشته دچار تحولی شگرف شده، اما اتفاقات و حواشی‌ای در نبرد حساس تیم ملی فوتبال ایران و ازبکستان رخ داد تا یک‌بار دیگر و در عصر جدید با شکل و شمایلی کاملا متفاوت با آن سال‌ها که قدرت بازو و منش پهلوانی شاخصه‌های اول بودند، خاطره آن رجزخوانی‌های باستانی زنده شود و در زمان حال متبلور گردد.

کلید این اتفاق را ماشاریپوف به عنوان یکی از سرداران اصلی جبهه رقیب زد. او در کنفرانس خبری پیش از مسابقه همراه مربی ازبکستان بود و حرف‌هایی زد که خاطر بازیکنان ایرانی را آزرد. بازیکن استقلال در بخشی از صحبت‌های خود اینطور درباره ایرانی‌ها موضع‌گیری کرد: «ایران لژیونرهای زیادی در امارات دارد و مهدی طارمی نیز جزء بازیکنان ذخیره اینتر محسوب می‌شود. بازیکنان ایرانی هم خیلی قوی هستند اما فکر می‌کنم بازیکنانی که به مسابقات امارات رفتند برای فوتبال نرفته‌اند. همه این را می‌فهمند. ما الان تیم خیلی خوبی داریم.»

2093293

این صحبت‌ها یا به نوعی رجزخوانی‌های ماشاریپوف پیش از بازی با واکنش تند ستاره‌های ایرانی روبرو شد تا پس از پایان مسابقه سردار آزمون بار دیگر کر‌ی‌خوانی جنجالی خود در کنفرانس خبری را تکرار کند و این بار با اشاره به 10 نفره شدن تیم ملی پاسخ ستاره سرشناس حریف را بدهد: «حتی 10 نفره هم نتوانستند ما را ببرند!.» 
البته واکنشی که سردار به صحبت‌های ماشاریپوف داشت خیلی آرام‌تر از چیزی بود که جهانبخش کاپیتان تیم ملی پس از پایان مسابقه در گفتگو با خبرنگاران در تاشکند به زبان آورد. او که به شدت از صحبت‌های بازیکن این روزهای استقلال ناراحت شده، اینطور به صحبت‌های او در حالی که خبرنگاران موضوع دیگری را از او پرسیده بودند، واکنش نشان داد: «من یک چیزی را بگویم. شنیدم که بازیکنان ازبکستان قبل از بازی درباره شرایط بازیکنان ما صحبت کردند. با تمام احترام اختلاف بین بازیکنان ما و ازبک خیلی خیلی زیاد است؛ هم از نظر تیم ملی و هم وضعیت شخصی بازیکنان. اختلاف خیلی زیاد است. با تمام احترام، هیچ وقت در لیگ‌های اروپایی و لیگ‌های معتبر بازی نکرده‌اند. این مقایسه برای من خنده‌دار است. حتی امروز 10 نفره هم نتوانستند بازی را ببرند. این برای من خیلی عجیب بود که بازیکنان آنها درباره کیفیت و اختلاف بازیکنان صحبت کرده بودند

2093292

ایران و ازبکستان ریشه‌های فرهنگی و هنری بیشماری دارند و تا چند صد سال پیش بسیاری از شهرهای کنونی ازبکستان در خاک ایران قرار داشتند و در دوران قاجار بود که ریشه‌های مشترک جغرافیایی از بین رفت، اما همچنان فرهنگ و هنر ایران در برخی شهرهای ازبکستان نظیر سمرقند و بخارا زنده و مانا مانده‌اند.

در چنین شرایطی اما انگار بار دیگر جنگ سرداران سپاه ایران و توران با فوتبال زنده شده و بازی برگشت در ایران را با توجه به حواشی نبرد رفت وارد فاز جدیدی کرده است. البته که آمار کاملا به نفع ایران و ستاره‌هایش است که نشان می‌دهد جهانبخش و سردار بیخود به حرف‌های ماشاریپوف نتاخته‌اند. 10 پیروزی برای ایران، 4 تساوی و تنها یک شکست نتیجه نبردهای ایران و ازبکستان در تاریخ فوتبال بوده، اما نمی‌توان از این نکته چشم پوشید که با توجه به حضور دو ستاره ازبکستانی در لیگ برتر ایران و حواشی‌ای که در بازی رفت دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ایجاد شد، بازی برگشت به مانند همین مسابقه که در تاشکند برگزار شد و با تساوی بدون گل به پایان رسید، یک جنگ تمام عیار دیگر خواهد بود که بازیکنان دو تیم با تمام وجود برای پیروزی و مالیدن شانه حریف به خاک به آن گام خواهند گذاشت؛ انگار که یکی از همان داستان‌های قدیمی در زمانه ما شکل گرفته و در حال تجربه آن هستیم...

دیدگاه‌ها