کد خبر : 2075950 | 19 مهر 1403 ساعت 20:56 | 158.2K بازدید | 150 دیدگاه

برخورد با آزمون، هند مدافع حریف

کارشناسی دو صحنه مشکوک به پنالتی برای ایران

تساوی ایران برابر ازبکستان تحت تأثیر سه صحنه مشکوک داوری قرار گرفت.

کارشناسی دو صحنه مشکوک به پنالتی برای ایران

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه ملی تاشکند برابر ازبکستان قرار گرفت اما برای سومین دیدار متوالی موفق به پیروزی مقابل ازبک‌ها نشد و با یک امتیاز زمین را ترک کرد.

این تساوی در شرایطی رقم خورد که صالح حردانی در دقیقه ۵۷ با یک تکل به ساق پای الدور شومورودوف ضربه زد و داور در شرایطی که در ابتدا دستور به ادامه بازی داده بود، پس از اعلام داور وی‌ای‌آر، صحنه را بازبینی و مدافع راست تیم را با کارت قرمز مستقیم اخراج کرد.

دقایقی پس از این اخراج، سردار آزمون در محوطه جریمه حریف سرنگون شد و در شرایطی که اعتقاد به خطای پنالتی داشت، داور دستور به ادامه بازی داد.

همچنین در دقایق پایانی بازی، رستم‌جان آشورماتوف در محوطه جریمه برخوردی با علی قلی‌زاده داشت که باعث شد داور استرالیایی نقطه پنالتی را نشان بدهد اما این‌ بار پس از بازبینی صحنه تشخیص داد ابتدا توپ به دست قلی‌زاده برخورد کرده و به همین دلیل پنالتی را رد کرد.

نظر کارشناسان داوری در خصوص این صحنه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

📌 برخورد صالح حردانی و الدور شومورودوف (دقیقه ۵۷- اخراج)

ویدئو: 355452

✅ محمدرضا ابوالفضلی: بازیکن قرمز، بدون اینکه در دفع توپ موفق باشد با نیروی بیش از حد، با پای کاملا کشیده و کف کفش به ساق پای حریف ضربه زده و وی را سرنگون می‌کند، علی‌رغم عدم تشخیص اولیه خطا توسط داور، VAR ایشان را برای بازبینی صحنه فراخوانده و مدافع ایران را به درستی با کارت قرمز جریمه می‌نماید.

✅ محمدحسین ترابیان: بازیکن قرمز با استوک به قسمت زیر زانوی بازیکن سفید ضربه می‌زند و مرتکب خطای شدید می‌شود. داور ابتدا به دلیل زاویه نامناسب خطا تشخیص نداد ولی با ورود VAR و بازبینی صحنه به‌درستی خطای شدید بازیکن قرمز را تشخیص داد و مدافع را اخراج کرد.

✅ مهدی عالیقدر: ملاحظاتي كه مي‌توان براي خطاي شديد در نظر گرفت در اين برخورد وجود دارد، لذا علي‌رغم اينكه بازيكن تيم ايران تلاش دارد كه با جمع كردن پاي خود به‌نوعي از ميزان شدت خطا كم كند اما داور به‌درستي ارزيابي كرده و با كارت قرمز وي را جريمه مي‌كند.

✅ ابراهیم میرزابیگی: تصمیم داور کاملا درست بود، چون آقای حردانی درست ساق پای بازیکن حریف را نشانه می‌گیرد.

✅ تورج حق وردی: اخراج صحیح بود.

✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه تمامی فاکتورهای خطای شدید محرز است. بازیکن خاطی با قسمت سخت پا (استوک) به قسمت حساس بدن حریف با شدت ضربه می‌زند که جریمه آن ضربه آزاد مستقیم و اخراج می‌باشد.


📌 برخورد مدافع ازبکستان و سردار آزمون (دقیقه ۶۴- مشکوک به پنالتی)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه مدافع یک لحظه با دست خود بدن مهاجم را می‌گیرد اما این‌ گرفتن به اندازه‌ای نیست که منجر به اعلام خطا گردد از طرفی مهاجم نیز وقتی دست مدافع را بر روی بدن خود احساس می‌کند بلافاصله خود را سرنگون می‌کند، لذا ادامه بازی تصمیم صحیحی بود.

⚪️ محمدحسین ترابیان: از این زاویه صحنه قابل ارزیابی و آنالیز نمی‌باشد.

✅ مهدی عالیقدر: به‌نظر مي‌رسد يك چلنج عادي رخ داده و مهاجم هنگامي كه احساس مي‌كند شانسي براي گلزني ندارد و دست مدافع را روي كمر خود احساس مي‌كند اقدام به سرنگوني خود مي‌كند، قطعا اگر تخلفي نيز رخ داده بايد تصاوير بهتر باشد و با عكس قابل ارزيابي نيست.

✅ تورج حق وردی: ادامه بازی درست بود.

✅ ابراهیم میرزابیگی: بازیکن ازبکستان لحظه‌ای سردار را می‌گیرد اما سریع دست خود را می‌کشد. در واقع آزمون با این حرکت نمیفتد و تصمیم داور درست بود.


📌 برخورد رستم‌جان آشورماتوف و علی قلی‌زاده (دقیقه ۹۰+۱- مشکوک به پنالتی)

ویدئو: 355456

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در خصوص صحنه پنالتی که برای تیم ایران گرفته شد لازم به ذکر است طبق آموزش جدید داوران توسط ای اف سی داده شده، این صحنه پنالتی نیست. قبلا به این شکل بود توپی که به بدن مدافع می‌خورد و کمانه می‌کند و به دست مدافع هم‌تیمی می‌خورد، به شرط اینکه حرکت اضافه نداشته باشد پنالتی نیست؛ حالا همین شرایط را برای مهاجم هم اعمال می‌کنند. یعنی توپی که به صورت تصادفی از بدن مهاجم کمانه می‌کند و به دست مدافع می‌خورد، دیگر پنالتی نیست. اینجا آقای قلی‌زاده عمدا بازی نکرده و توپ تصادفی به دست غیر طبیعی مدافع خورده، چون مدافع اصلا زمانی نداشته که حرکت اضافه انجام دهد علی‌رغم اینکه دستش به صورت غیر طبیعی بزرگ بوده، بنابراین چون از بدن (و نه دست) آقای قلی‌زاده کمانه کرده، بنابراین هند نیست.

❌ محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن مدافع درون محوطه جریمه از دستش استفاده می‌کند و مانع عبور توپ می‌شود و مرتکب خطای پنالتی می‌شود. داور در ابتدا به درستی تشخیص خطای، هند مدافع را داد ولی در ادامه با ورود VAR تصمیم خود را به اشتباه تغییر داد.

❌ مهدی عالیقدر: توپ به‌دست مي‌خورد درحالي كه دست كاملا باز است و اعلام پنالتي توسط داور درست بوده است اما اينكه چرا توسط var و پس از بازبيني لغو شده است قابل شناسايي نيست.

❌ ابراهیم میرزابیگی: یک پنالتی به نفع ایران از دست رفت. هند مدافع ازبک اتفاق افتاد اما فکر کنم داور برای این نظر خود را برگرداند که احساس کرد توپ به دست قلی‌‌زاده خورده. اما در صحنه‌هایی که ما دیدیم توپ به دست قلی‌زاده هم برخورد نکرده ضمن اینکه طبق قوانین جدید بازهم خطای مهاجم ایران محسوب نمی‌شود.

❌ تورج حق وردی: دست در حالت طبیعی نبود و داور می‌توانست اعلام پنالتی کند.

✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه بازیکن مدافع به جهت فاصله بسیار کم و سرعت توپ و نیز کمانه شدن توپ از بدن حریف، فرصت دزدیدن یا کنار کشیدن دست را نداشت که در ادامه حرکت دست با توپ برخورد می‌کند و حرکت اضافی دست به سمت توپ مشاهده نمی‌شود بنابراین ادامه بازی صحیح است. داور نیز طبق پروتکل‌های VAR و نظر خود اول اعلام پنالتی کرده که با نظر اتاق وی ای آر برای بررسی مجدد فراخوانده شد که در نهایت تصمیم خود را اصلاح و شروع مجدد بازی را با دراپ بال انجام داد.

❌ علی خسروی: داور باید توضیح بدهد که چرا این صحنه را هند تشخیص نداد؟ او چه چیزی را در صحنه دید که ما ندیدیم. اگر صحنه‌ای بوده که بیننده ندیده است من خبر ندارم و به نظرم او به قوانین جدید مسلط نبوده است. داوران وی ای آر او را منصرف کردند و به نظرم محروم خواهند شد. طبق قوانین جدید حتی اگر توپ به دست قلی‌زاده خوره باشد هند نیست و باید برای ما پنالتی اعلام می‌شد.

بروزرسانی می‌شود

دیدگاه‌ها