کد خبر : 2075736 | 19 مهر 1403 ساعت 06:05 | 19.5K بازدید | 5 دیدگاه

زیباتر از داود میکل‌آنژ: دخیا، اثر هنری جدید فلورانس

درخشش در زمین فوتبال ربط آنچنان زیادی به پست و جایگاه بازیکن در مستطیل سبز ندارد؛ همانند درخشیدن گلر اسپانیایی فیورنتینا مقابل روسونری.

زیباتر از داود میکل‌آنژ: دخیا، اثر هنری جدید فلورانس

به گزارش "ورزش سه"، یادگار دوران سر الکس فرگوسن، سنگ صبور و مرد وفادار دوران پسا فرگی و اکنون، برگشتن و زنده شدن او در آرتمیو فرانکی. هیچ طرفداری از تیم فیورنتینا باورش نمی‌شد در یکشنبه شب، داوید دخیا بتواند تا این حد فوق‌العاده ظاهر شود. البته انتظاری هم از دخیا نمی‌رفت که خیلی آماده و مثل دوران جوانی، از دروازه تیم خود محافظت کند.

به هر حال گلر سی و سه ساله اسپانیایی بیشتر از یک سال از فوتبال به دور بوده و در طی یک بازه زمانی از جولای 2023 که با منچستر و اولدترافورد وداع کرد تا آگوست 2024 که به فیورنتینا پیوست، بدون تیم باقی ماند و ترجیح داد به جای اینکه چمدان‌هایش را زود ببندد و قاره سبز را به مقصد عربستان، قطر یا حتی آمریکا ترک کند، در اروپا ماندگار شود و در یک تیم معمولی از پنج لیگ معتبر اروپایی توپ بزند. بالاخره پس از گذشت یک سال، دخیا با پیشنهاد فلورانسی‌ها مواجه و آن را پذیرفت و برای اولین بار حضور در سری آ را تجربه کرد.

او تا به اینجا شش بازی برای فیورنتینا انجام داده و با اینکه در چهار دیدار سری آ چهار گل دریافت کرده و تنها در یک دیدار برابر امپولی موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شده اما در بازی مقابل آث میلان چنان حیرت‌انگیز و استثنایی از دروازه فلورانسی‌ها حفاظت کرد که یک روز بعد از بازی، اکثر رسانه‌های ورزشی و فوتبالی جهان، در تمجید و تحسین او مطالب بسیار زیادی نوشتند و از او تعاریف مختلفی به عمل آوردند.

مهار دو پنالتی از تئو هرناندز و تامی آبراهام، 7 واکنش‌ موفق و اثر گذاری باورنکردنی بر روی گل برتری فیورنتینا با ارسال یک پاس بلند و قطری، از جمله مواردی بود که سبب شد تا او با دریافت نمره 9/3 از وب‌سایت معتبر تحلیلی فوت موب، بهترین بازیکن زمین برابر میلان لقب بگیرد.

2092851

او در حالی در همین دیدار از شاگردان فونسکا یک گل خورد که امید گل مواجه شده سنگربان لاروخا با حملات میلان، عدد 3/24 را در آمارها نشان می‌داد. این یعنی تیم میلان بر اساس امید گل خود، حداقل باید سه گل به ثمر می‌رساند اما درخشش دروازه‌بانی به نام دخئا، مانع تحقق این امر شد.

دخیا مرد روزها و لحظات سخت است و اتفاقا بازدهی و عملکرد مثبت او در دیدار‌های حساس و موقعیت‌های سرنوشت‌ساز بیشتر به چشم می‌آید. شاید اگر او در دوران تاریک پسا فرگی، درون قاب فلزی شیاطین سرخ حضور نداشت، چه بسا که ممکن بود نتایج ضعیف به طرزی عجیب به نتایج فاجعه باری تبديل شوند!

دخیا همواره جزء بازیکنان در خدمت تیم بوده و به حواشی هم علاقه‌ای نداشته و همین ویژگی‌های شخصیتی او، از او یک گلر کاربلد ساخته است؛ گلری که همیشه سکوت کرده و با نمایش‌هایی عالی به مثابه شاهکار او در مصاف با میلان، پاسخ منتقدان را به خوبی داده است.

هواداران منچستر یونایتد وفاداری و تلاش تحسين برانگیز او را در دوران بعد از فرگوسن، با چشمان خود تماشا و با گوشت و پوست خود آن را احساس کردند و حالا او دوباره به صحنه نمایش و یکه تازی خود برگشته؛ گویی که انگار او از گور بازگشته و برای پس گرفتن جایگاه سابقش، زنده شده است!

معین احمدوند

دیدگاه‌ها