کد خبر : 2075423 | 17 مهر 1403 ساعت 14:55 | 24.6K بازدید | 36 دیدگاه

مورایس همه را شوکه کرد؛

مسیر قهرمانی سپاهان برعکس سرخابی‌ها و تراکتور!

در اتفاقی عجیب و نادر باشگاه سپاهان درخواست کرده که مصاف این تیم برابر نساجی در فشردگی مسابقاتی ملی و باشگاهی یک روز زودتر برگزار شود. این موضوع ابهامات و نگرانی‌های زیادی پیرامون این تیم ایجاد کرده است.

مسیر قهرمانی سپاهان برعکس سرخابی‌ها و تراکتور!

به گزارش "ورزش‌سه"، خبر عجیب روز گذشته اینطور روی سایت رسمی سازمان لیگ منتشر شد: «دیدار دو تیم سپاهان و نساجی مازندران از هفته هشتم با توجه به درخواست باشگاه سپاهان و موافقت باشگاه نساجی به منظور فرصت بیشتر جهت آماده‌سازی سپاهان برای دیدار لیگ قهرمانان آسیا برابر شارجه امارات به جای روز جمعه ۲۷ مهرماه در ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار می‌گردد.» 

این در حالی بود که به طور همزمان سازمان لیگ خبر از تعویق بازی پرسپولیس و ملوان بندرانزلی داده تا سرخپوشان تا پایان هفته هشتم دو بازی معوقه داشته باشند. 

در این شرایط ابهامی که برای هواداران سپاهان ایجاد شده اینکه چرا باشگاه سپاهان با توجه به داشتن 8 ملی پوش (6 بازیکن در تیم ملی ایران و دو ملی‌پوش در تاجیکستان و موریتانی) درخواست کرده که بازی برابر نساجی یک روز زودتر برگزار شود و به همین دلیل هواداران اصفهانی نگران نتیجه این مسابقه سرنوشت‌ساز در کورس قهرمانی هستند.

2092295
سپاهان با وجود داشتن 8 ملی پوش که حتی ممکن است برخی از آنها به دلیل سفرهای طولانی در مصاف با نساجی در دسترس نباشند، تصمیم گرفته یک روز زودتر در لیگ برتر بازی کند!

در زیر به دلایلی پرداخته‌ایم که سبب شده مورایس این تصمیم پرریسک را اتخاذ کند:

*قانون 72 ساعت و 96 ساعت فیفا
براساس این قانون 72 ساعت پس از آخرین بازی تیم ملی باید اولین بازی تیم‌ها برنامه‌ریزی شود و مسابقه بعدی باید با فاصله 96 ساعتی در تقویم گنجانده شود تا بازیکنان و سایر اعضای تیم فرصت استراحت مناسبی داشته باشند. طبق برنامه پرسپولیس باید روز پنج‌شنبه (26 مهرماه) در انزلی به مصاف ملوان می‌رفت و بلافاصله آماده دیدار روز دوشنبه (30 مهرماه) برابر السد در قطر می‌شد که در مسابقه اول قانون 72 ساعت رعایت نمی‌شد و به همین دلیل آنها درخواست لغو بازی را دادند و این درخواست با موافقت مواجه شد.

در سوی دیگر سپاهان و دو نماینده دیگر آسیایی ایران قرار دارند. طبق برنامه سپاهان باید روز جمعه (27 مهرماه) در اصفهان به مصاف نساجی می‌رفت و سپس آماده دیدار برابر الشارجه می‌شد که روز سه‌شنبه (یک آبان ماه) برنامه‌ریزی شده است. با این تقویم هم قانون 72 ساعت استراحت برای مسابقه اول و هم قانون 96 ساعت استراحت برای مسابقه دوم رعایت می‌شد و به همین دلیل حتی در صورت درخواست برای لغو مسابقه هم درخواست‌شان با موافقت مواجه نمی‌شد.

2092300

همچنین شنیده می‌شود استقلال و تراکتور درخواست لغو بازی برابر یکدیگر در روز جمعه را داشتند که به دلایل اشاره شده در بالا و استراحت قانونی در نظر گرفته شده (3 روز و 4 روز برای بازی اول و بازی دوم)، درخواست آنها با موافقت سازمان لیگ مواجه نشده است.

با این حال مدیران باشگاه اصفهانی در اقدامی قابل توجه با صلاحدید مورایس تصمیم غیرمنتظره‌ای اتخاذ کرده‌اند و خواهان برگزاری بازی یک روز زودتر در تاریخ پنج‌شنبه (26 مهرماه) شده است!  

*اهمیت بازی برابر شارجه در امارات 
از تصمیم مورایس مشخص است که نتیجه این مسابقه برای سرمربی پرتغالی از نتیجه دیدار برابر نساجی اهمیت بیشتری دارد و او حتی حاضر شده برای رسیدن به این مقصود خود در بازی هفته هشتم لیگ برتر ریسک کند و تیمش را در حالی به میدان بفرستد که فقط یک روز ملی‌پوشانش را در اختیار داشته باشد. در این شرایط مورایس می‌تواند پس از مصاف با نساجی مازندران 4 روز تمرین برگزار کند که دو تمرین قابلیت برگزاری به صورت فشرده و سنگین را دارد، که به مورایس و سایر اعضای کادر فنی فرصت بسیار خوبی می‌دهد تا روی نقاط ضعف و قوت شارجه و راه‌های ضربه زدن به این تیم کار کنند.

2092301

*در اختیار داشتن دو تیم کامل و استفاده از سیستم چرخشی 
سپاهان در حالی آخرین مصاف برابر استقلال خوزستان را با پیروزی یک بر صفر پشت سر گذاشت که مورایس تیمش را با 5 تغییر غیرمنتظره نسبت به پیروزی پرگل در فولادشهر مقابل استقلال تاجیکستان به میدان فرستاد و حتی نیما میرزازاد جلوتر از پیام نیازمند در چهارچوب قرار گرفت تا کادر فنی طلایی پوشان نشان بدهد به تمامی بازیکنان تیم در فصل فشرده‌ای که دو سه ماهی از آن گذشته و چند ماه دیگر از آن باقی مانده و باید برای موفقیت در سه جام رقابت کرد، اعتماد کامل دارد. 

استفاده از سیستم چرخشی روشی است که مورایس در 10 بازی ابتدایی این فصل اجرا کرده و به نظر می‌رسد این اقدام با آگاهی صورت گرفته تا تیمش را آماده روزهای سخت و فشرده‌ای کند که در راهند. 

سپاهان در پست‌های مختلف از جمله خط دروازه، دفاع میانی، دفاع راست و چپ، هافبک میانی و سه بازیکن هجومی نفرات قابل اتکایی در دسترس دارد که باعث شده مورایس هراسی برای استفاده از سیستم چرخشی نداشته باشد.

2092302

*ترس از تکرار اتفاقات سال گذشته 
سال گذشته نیز سپاهان برنامه فشرده‌ای داشت و برخی مسابقات این تیم به همین دلیل لغو و به زمان دیگری موکول شدند. اما چالش جایی بود که سازمان لیگ درست در زمانی مورایس و شاگردانش را مجبور به حضور و برگزاری بازی‌های معوقه کرد که آنها در اوج بحران بودند و از فرمی که در 12،13 هفته ابتدایی مسابقات داشتند به کلی دور شده باشند. در واقع مورایس این هراس را هم دارد که ممکن است بار دیگر بازی‌های معوقه در یک بازه فشرده برنامه‌ریزی شود که تیمش شرایط خوبی نداشته باشد. این چالشی است که ممکن است گریبان پرسپولیس را هم بگیرد. آنها دو بازی معوقه در پیش دارند که در آینده فشردگی کار آنها را بیشتر می‌کند.

2092303

*قرار داشتن در شرایط مسابقه 
فارغ از اینکه سپاهان قدرت لغو بازی برابر نساجی را داشت یا نداشت، به نظر می‌رسد ترجیح مورایس برای موفقیت در مسابقات قرار گرفتن در کوران بازی‌ها است. مسابقات نمایندگان فوتبال ایران در آسیا طی سال‌های اخیر بارها برای برگزاری بازی‌های آسیایی با تعویق همراه شده که نتیجه خوبی در پی نداشته است.

مجموع این شرایط سبب شده تا مورایس مسیر متفاوتی را برای موفقیت در فصل پیش رو با استفاده از تجربیاتی که به دست آورده در پیش بگیرد. او البته امیدوار است هواداران سپاهان حتی در صورت شکست مقابل نساجی در فولادشهر وضعیت و شرایط خاص تیم او را درک کنند و به خودش و بازیکنانش پیش از مصاف حساس و سرنوشت‌ساز در امارات مقابل شارجه فشار بیشتری وارد نکنند.

دیدگاه‌ها