کد خبر : 2074723 | 14 مهر 1403 ساعت 22:48 | 104.7K بازدید | 6 دیدگاه

از گل آفساید تا پنالتی بحث برانگیز

کارشناسی سه صحنه مشکوک هوادار - استقلال

سه صحنه دیدار هوادار - استقلال مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته است.

کارشناسی سه صحنه مشکوک هوادار - استقلال

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌های هوادار و استقلال در چارچوب هفته هفتم مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه شهدای شهرقدس مقابل یکدیگر قرار گرفتند؛ دیداری که قضاوت آن بر عهده سید رضا مهدوی بود و با برتری دو بر یک آبی‌پوشان به پایان رسید.

در دقیقه ۳ این مسابقه رامین رضائیان روی پاس در عمق بلانکو صاحب توپ شد و توانست دروازه هوادار را باز کند که این گل به دلیل آفساید مردود اعلام شد. دو دقیقه بعد نیز یک صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه استقلال رخ داد که داور پس از بازبینی صحنه دستور به ادامه بازی داد.

همچنین در دقایق پایانی مسابقه، محمد ستاری در محوطه جریمه استقلال و به وسیله سید حسین حسینی سرنگون شد و این‌ بار داور پس از بازبینی، یک خطای پنالتی به سود هوادار اعلام کرد تا تک گل تیم میزبان از روی نقطه پنالتی به ثمر برسد.

نظر کارشناسان داوری درباره این صحنه‌ها را در ادلمه می‌خوانید:

📌 گل رامین رضائیان (آفساید- دقیقه ۳)

ویدئو: 355031

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه و با توجه با زاویه دوربین بنظر می‌رسد تصمیم تیم داوری در اعلام آفساید و مردود کردن گل درست بود.
نکته حائز اهمیت اینکه در بازی‌هایی که از سیستم VAR استفاده می‌شود، آفساید توسط سیستم نرم‌افزاری آنالیز می‌شود و به کمک داوران تاکید می‌شود در صحنه‌هایی مشکوک به آفساید، صبر کنند تا تکلیف توپ مشخص شود و پس از آن سیستم کمک داور ویدئویی صحنه را آنالیز و تصمیم لازم (اعلام آفساید یا ادامه بازی) اتخاذ می‌شود.
✅ ابراهیم میرزابیگی: دوربین روی خط آفساید نیست و به سختی می‌شود تشخیص داد، اما به نظر می‌رسد تصمیم کمک داور درست بود.
✅ تورج حق‌وردی: آفساید به درستی اعلام شد.
⚪️بابک وسیله‌بر: زمان لمس توپ توسط همدسته مهاجم در موقعیتی قرار دارد که تشخیص آن از این زاویه واقعا سخت است، با اینکه به ظاهر در آفساید قرار دارد، اما منصفانه نیست. نظر قطعی زمانی که دوربین در خط آفساید قرار دارد می‌توان ابراز کرد.


📌 برخورد توپ به بازیکن استقلال (مشکوک به هند پنالتی- دقیقه ۵)

ویدئو: 355034

✅ محمدحسین ترابیان: از این زاویه دوربین صحنه قابل ارزیابی و آنالیز نمی‌باشد. با این زاویه، احترام به تصمیم داور.
⚪️ ابراهیم میرزابیگی: از این زاویه چیزی مشخص نیست و حتی داور وسط هم نتوانست تشخیص بدهد که چه اتفاقی رخ داد. کارشناسی این صحنه غیرممکن است و هیچکس نمی‌تواند بگوید هند رخ داد یا خیر.
⚪️ تورج حق‌وردی: با این زاویه دوربین اصلا مشخص نیست که توپ با دست برخورد داشته یا نه.
⚪️ بابک وسیله‌بر: این صحنه از این زاویه قابل تشخیص نیست، اگر زاویه دید دیگری باشد می‌توان نظر قطعی داد.


📌 برخورد سیدحسین حسینی و محمد ستاری (پنالتی- دقیقه‌5+90)

ویدئو: 355058

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه دروازبان تیم استقلال در محاسبات خود برای گرفتن توپ اشتباه می‌کند و پس از رها شدن توپ از دستش، با بی‌احتیاطی برروی بازیکن مهاجم میپرد و باعث سرنگونی مهاجم می‌شود. با ورود VAR و بازبینی صحنه توسط داور، داور به درستی اعلام ضربه پنالتی می‌کند.
✅ ابراهیم میرزابیگی: دروازه‌بان پس از اینکه توپ را رها می‌کند، با بی‌احتیاطی بازیکن حریف را بغل می‌کند و مانع حرکت او می‌شود، بنابراین خطای پنالتی به درستی اعلام شد.

✅ تورج حق‌وردی: تصمیم داور در اعلام پنالتی صحیح بود، چون گلر روی مهاجم خراب شد‌.
✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه دروازه‌بان در مهار توپ موفق نیست، اما سقوط عادی ندارد و در زمان پائین آمدن با دو دست تعادل مهاجم را به هم می‌زند، بنابر این اعلام ضربه پنالتی بدون جریمه شخصی درست است.

بروزرسانی می‌شود...

دیدگاه‌ها