کد خبر : 2074306 | 13 مهر 1403 ساعت 15:31 | 22.1K بازدید | 6 دیدگاه

این حکم بازار نقل و انتقلات را متحول می‌کند

دادگاه عالی اروپا بالاخره رأی پرونده جنجالی شکایت لاسانا دیارا، هافبک سابق آرسنال و چلسی، از فیفا را به سود این بازیکن صادر کرد.

این حکم بازار نقل و انتقلات را متحول می‌کند

به گزارش "ورزش سه"، جنگ قانونی طولانی مدت لاسانا دیارا و فیفا بالاخره در حالی به پایان رسید که دادگاه عالی اروپا رای خودش را به سود این بازیکن صادر کرد. تیم حقوقی دیارا بعضی از قوانین فیفا را پس از فسخ قرارداد او با باشگاه روسی لوکوموتیو موسکو در سال ۲۰۱۴ به چالش جدی کشیده بودند.

آنها مدعی شده بودند که بعضی از قوانین تعیین شده از سوی مدیران فیفا باعث شده است که آزادی انتقال این بازیکن محدود شود و در عین حال قوانین رقابتی را نقض کند و به همین دلیل خواهان دریافت غرامت از فیفا به دلیل مشکلات به وجود آمده بودند.

هیئت قضایی این دادگاه می‌گوید که فیفا با خودداری از صدور آی‌تی‌سی برای انتقال این بازیکن به باشگاه بلژیکی شارلوا در سال ۲۰۱۵ نشان داد که قوانینش مانع از انتقال آزاد بازیکنان حرفه‌ای است که دوست دارند فعالیت‌شان را به واسطه کار برای باشگاهی جدید گسترش دهند و پیشرفت کنند.

سخنگوی فیفا در این باره گفت: «فیفا خوشحال است که قانونی بودن اصول کلیدی سیستم نقل و انتقالات در رای امروز بار دیگر مورد تایید قرار گرفت. این حکم تنها دو پاراگراف از دو بند قوانین فیفا درباره شرایط و نقل و انتقالات بازیکنان را زیر سوال برد که دادگاه کشوری حالا باید آن را مورد بررسی قرار دهد.»

2090339

دیارا که سابقه بازی برای تیم ملی فرانسه را هم در کارنامه دارد از زمانی که قراردادش در سال ۲۰۱۴ با باشگاه لوکوموتیو مسکو فسخ شد درگیر پرونده‌های حقوقی و قانونی بسیاری است. لوکوموتیو پس از درگیری او با سرمربی این تیم تصمیم گرفت که این بازیکن را متهم کند که حاضر نشده است در تمرینات حضور پیدا کند یا دستمزدش را کاهش دهد و به همین دلیل سه سال پیش از پایان مهلت قراردادش او را اخراج کرد.

فیفا در سال ۲۰۱۶ با تایید دادگاه عالی ورزش اعلام کرد که دیارا قرادادش را نقض کرده و باید ۱۰ میلیون یورو غرامت به لوکوموتیو پرداخت کند و او را به مدت ۱۵ ماه از حضور در زمین محروم کرد. آنها همچنین حاضر نشدند که آی‌تی‌سی او برای حضور در ترکیب شارلوا را صادر کنند و او نتوانست به این باشگاه هم ملحق شود.

وکلای این بازیکن این رای را زیر سوال بردند و این دادگاه حالا این رای را صادر کرده است که فیفا نباید از سیستم صدور آی‌تی‌سی برای ممانعت از نقل و انتقالات بازیکنان و انتخاب جایی که دوست دارند در آن کار کنند استفاده کند چون این برخلاف قوانین در نظر گرفته شده در اروپاست.

دیدگاه‌ها