کد خبر : 2074197 | 13 مهر 1403 ساعت 03:50 | 5K بازدید | 6 دیدگاه

یک خاطره از بازی جوانمردانه به سود همزبانان

موفقیت تاریخی افغانستان مدیون شمسایی و ایران!

شگفتی‌سازی افغانستان در سال 2024 حیرت‌آور بود. قدم‌‌های بلند از صعود به جام ملت‌های آسیا، راهیابی به جام جهانی و پرواز به مرحله حذفی آوردگاه بزرگ و همه این‌ها به یک نتیجه گره خورده بود. ایران چهار و کویت صفر!

موفقیت تاریخی افغانستان مدیون شمسایی و ایران!

به گزارش "ورزش سه"، در سال 2024 برای کشور همسایه اتفاقات بزرگ، تاریخی و فراموش نشدنی‌ای رقم خورد. رنسانس در فوتسال افغانستان با رهبری مربی‌ای ایرانی به اسم مجید مرتضایی تا ابد در ذهن مردم این کشور ماندگار خواهد شد. میراث طلایی که از مدیر آن‌ها تا کادر فنی و بازیکنانش در یک سال گذشته برای افغانستان برجای گذاشتند. اینکه گروه خستگی ناپذیر بی‌وقفه در تلاش بودند و اردوهای آماده سازی منظم و برنامه‌ریزی فوق‌العاده‌ای را برای تحقق بخشیدن به آرزوهایشان تدارک دیدند، یک طرف قصه باورنکردنی آن‌هاست و از طرفی دیگر با سفری در تونل زمان به این حقیقت می‌توان پِی برد که اگر تیم ملی فوتسال و وحید شمسایی با دو گل اختلاف کمتر برابر کویت به پیروزی دست می‌یافتند، هرگز نیمی از شگفتی سازی افغانستان رخ نمی‌داد و رویای حضور در میعادگاه بهترین‌ها برای آن‌ها از بین رفته بود.

در جام ملت‌های آسیا 2024، در دوئل پایانی، تیم ملی افغانستان به مصاف بحرین مرموز در بحث تاکتیکی رفت و ایران برابر کویتی که به تازگی با محمد ناظم الشریعه، مربی سابق تیم ملی، قطع همکاری کرده بود، صف‌آرایی می‌کرد. جدول تا پیش از نبردهای حساس، صدرنشینی مطلق ایران، جایگاه دوم کویت با چهار امتیاز و شانس صعود افغانستان با یک امتیاز را نشان می‌داد و بحرین بدون ذره‌ای شانس برای هدف کویت مقابل افغانستان به میدان می‌رفت.

2090112

*جدول پیش بازی‌های سوم گروهی؛

ایران شش امتیاز 

کویت چهار امتیاز (تفاضل یک)

افغانستان یک امتیاز (تفاضل منفی دو)

بحرین صفر امتیاز

در پرده اول، تفاضل گل نقش تعیین کننده‌ای در صعود تیم دوم به دور حذفی را داشت. افغانستان باید بی‌رحمانه دروازه بحرین را به آتش می‌کشید و ایران نیز بی‌ترحم مقابل کویت به پیروزی می‌رسید. وقتی که سوت پایان مسابقات گروه چهار را کشیدند، افغانستان با سختی بحرین را با نتیجه سه بر دو مغلوب کرده بود و ایران با چهار گل کویت را در هم کوبید. با نتایجی که رقم خورده بود، ایران با 9 امتیاز به‌عنوان تیم نخست و افغانستان با چهار امتیاز و تفاضل گل بهتر به مرحله یک چهار نهایی راه یافته بودند.

2090113

همه این‌ها یعنی اگر تیم ملی فوتسال ایران با اختلافی کمتر از سه گل در رویارویی با کویت به برتری دست پیدا می‌کرد، تیم ملی افغانستان شانس صعود از گروه را از کف می‌داد و رویای جام جهانی به کابوس تبدیل می‌شد. مردان مرتضایی در مسابقات بعدی خود پس از شکست مقابل تاجیکستان و با توجه به سهمیه بیشتر قاره کهن در جام جهانی ازبکستان، در پلی آف عراق و سپس قرقیزستان را شکست داد تا جواز اولین حضورشان در جام جهانی 2024 را رزرو کنند.

*جدول پس از بازی‌های سوم گروهی؛

ایران 9 امتیاز 

افغانستان 4 امتیاز (تفاضل منفی یک)

کویت چهار امتیاز (تفاضل منفی سه)

بحرین صفر امتیاز

این سال موفقیت آمیز در ابتدا آمیخته به یک نتیجه بود. ایران چهار و کویت صفر !

دیدگاه‌ها