کد خبر : 2074094 | 12 مهر 1403 ساعت 10:02 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

پارالمپیک پاریس

تاثیر غیبت زهرا نعمتی بر عملکرد کمانداران

کسب دو مدال نقره و یک برنز در حالی برای تیم ملی تیروکمان در پارالمپیک پاریس رقم خورد که غیبت زهرا نعمتی، قهرمان ۳ دوره بازی‌های پارالمپیک در پاریس، تاثیر زیادی بر روی عملکرد تیم از نظر جایگاه مدالی داشت.

تاثیر غیبت زهرا نعمتی بر عملکرد کمانداران

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از ایسنا، تیراندازی با کمان ایران در حالی در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک با ۶ کماندار شرکت کرد که غیبت زهرا نعمتی قهرمان ۳ دوره از بازی‌های پارالمپیک در این دوره تاثیر چشمگیری بر عملکرد تیم پاراتیروکمان داشت و تنها به کسب دو مدال نقره و یک برنز بسنده کرد.

تیم ملی ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس شش سهمیه (چهار مرد، دو زن) در دو بخش کامپوند و ریکرو داشت که در بخش ریکرو غلامرضا رحیمی، سمیه رحیمی و محمدرضا عرب‌عامری و در بخش کامپوند علی‌سینا منشازاده، هادی نوری و فاطمه همتی نمایندگان ایران بودند که هدایت تیم ایران را میلاد وزیری (سرمربی)، مجید احمدی و زهرا شمس (مربیان) برعهده داشتند.

پاراتیراندازی با کمان ایران در پنج دوره حضور خود در بازی‌های پارالمپیک به چهار مدال طلا، سه مدال نقره و دو مدال برنز دست یافته بود که بهترین عملکرد آن در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو بود که دستاوردش کسب دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز بود.

نخستین مدال طلای تاریخ زنان ایران در پاراتیروکمان توسط زهرا نعمتی در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن کسب شد. این در حالی بود که در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن هیچ مدالی نصیب تیم پاراتیروکمان نشده بود.

اوج موفقیت کمانداران ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو بود که تیم ایران ۷ نماینده در این بازی‌ها داشت که دستاورد آن کسب دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز برای کاروان ایران بود. همچنین در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو تیم ایران با ۶ ورزشکار شرکت کرده بود که دستاورد آن کسب یک مدال طلا و یک نقره بود.

پرافتخارترین ورزشکار پاراتیروکمان در پنج دوره حضور این رشته در بازی‌های پارالمپیک زهرا نعمتی بود که موفق به کسب سه مدال طلا در ریکرو انفرادی زنان شده بود.

او در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک در پاریس حضور نداشت و غیبت او در این دوره از بازی‌های پارالمپیک سبب شد تا تیم ایران تنها به کسب دو مدال نقره توسط فاطمه همتی در کامپوند انفرادی و هادی نوری و همتی در میکس کامپوند و یک مدال برنز توسط محمدرضا عرب عامری در ریکرو انفرادی بسنده کند و از کسب مدال طلا ناکام بماند.

این نتیجه در حالی رقم خورد که میلاد وزیری قبل از اعزام تیم به پارالمپیک پاریس به ایسنا گفته بود که بعد از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین، ورزشکاران پاراتیروکمان نه اردویی داشتند و نه در تورنمنت برون مرزی حضور پیدا کردند و اولین اردو از فروردین امسال شروع شد.

وی همچنین یکی از مشکلات کمانداران را نداشتن فضای تمرینی عنوان کرده بود و تاکید داشت: به خاطر نداشتن فضای تمرینی هر بار تمرینات خود را برای آماده سازی ورزشکاران در جاهای مختلف برگزار می‌کنیم. البته از زمانی که از فدراسیون تیروکمان جدا شدیم، فدراسیون جانبازان و توانیابان و کمیته ملی پارالمپیک حمایت خوبی از ورزشکاران داشتنند و هر امکاناتی که لازم داشتیم را در اختیار ما گذاشتند.

اگرچه عملکرد تیم ملی پاراتیروکمان در پارالمپیک پاریس نسبت به پارالمپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ از نظر مدالی افت پیدا کرده است، اما سرمربی تیم پاراتیراندازی با کمان از عملکرد تیم ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس ابراز رضایت می‌کند و معتقد است: پس از سه دوره که زهرا نعمتی طلا می‌گرفت ملی‌پوشان ایران این بار و در غیاب او تا فینال هم پیش رفتند، اما از ایستادن بر سکوی قهرمانی بازماندند. البته عملکرد بسیار خوب فاطمه همتی و کسب دو نقره در کامپوند انفرادی و همچنین میکس می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای پاراتیروکمان باشد.

دیدگاه‌ها