کد خبر : 2074090 | 12 مهر 1403 ساعت 09:52 | 3.6K بازدید | 1 دیدگاه

قربانی فدراسیون شدم

افشاگری پانزوان از ماجرای حذف ۶ وزنه‌بردار

سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان گفت: در نامه‎‌ای که فدراسیون وزنه‌برداری برای من ارسال کرد به هیچ عنوان بازه زمانی ۱۴ روز قید نشده بود و حتی ۲۰ روز قبل از مسابقه به من اطلاع دادند.

افشاگری پانزوان از ماجرای حذف ۶ وزنه‌بردار

به گزارش ”ورزش سه” و به نقل از مهر، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در دو بخش بانوان و مردان از ۲۹ شهریورماه به میزبانی برگزار شد و در آستانه این مسابقات ۶ وزنه‌بردار ایران به دلیل عدم رعایت بازه زمانی تست دوپینگ از حضور در این مسابقات منع شدند؛ حذف این ۶ وزنه‌بردار شوک بدی به تیم ملی جوانان وارد کرد.

شاگردان پانزوان ابتدا قرار بود با ۱۰ وزنه‌بردار در مسابقات جهانی حضور پیدا کنند اما به دلیل حذف این ۶ وزنه‌بردار تیم با ۴ ملی‌پوش به این مسابقات راه پیدا کرد که نتیجه‌ای بهتر از یازدهمی هم کسب نکرد. پس از این اتفاقات جلسه کمیته فنی برگزار شد و در نهایت سید هادی پانزوان سرمربی تیم جوانان وزنه‌برداری از سمت خود استعفا کرد.

تصمیم به رفتن بهتر از ماندن است

هادی پانزوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره برگزاری جلسه کمیته فنی و استعفای او از سمت خود گفت: جایی که فرد احساس کند حضورش مثمر ثمر نیست و فدراسیون علاقه‌ای به همکاری ندارد، تصمیم به نبودن خیلی بهتر از ماندن است. من احساس کردم فدراسیون قصد ادامه همکاری با من را نداشت از این بابت اجباری هم ندارم. تنها برای کمک آمده بودم و تا جایی که در توانم بود این کار انجام دادم. تیم نوجوانان در آسیا قهرمان شد؛ در رده جوانان قهرمان شدیم. در تیم‌های پایه کار شده و این انصاف نیست که نتیجه یک مسابقه را به تمامی رقابت‌ها تعمیم دهند.

من سرمربی بودم و مسئولیت همه چیز را می‌پذیرم

سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان گفت: قطعاً اگر آن ۶ وزنه‌بردار حذف شده در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتند تیم ما عنوان قهرمانی را به دست می‌آورد. سال آینده تیم قدرتمندتر می‌شد. به هر حال ما کاشتیم و حالا وقت آن رسیده که دیگران استفاده کنند.

پانزوان بااشاره به حذف ۶ وزنه‌بردار حذف شده در این مسابقات خاطرنشان کرد: از این ۶ وزنه‌برداری که به دلیل عدم رعایت بازه زمانی تست دوپینگ حذف شدند، تنها چهار وزنه‌بردار در اختیار من بودند. من سرمربی تیم ملی بودم و مسئولیت قبول می‌کنم و از همه عذرخواهی می‌کنم، به خاطر این موضوع هم استعفا کردم.

 

فدراسیون به دنبال قربانی کردن یک نفر بود

وی گفت: من سرمربی تیم بودم و همه مسئولیت‌ها به گردن من است، ولی اینکه به دنبال قربانی کردن شخص هستند اصلاً درست نیست. من مگر اولین بار است که هدایت یک تیم را برعهده می‌گیرم؟ یا مگر اولین بار است که درخواست تست دوپینگ داشتم؟ تاکنون هم وزنه‌برداران زیادی پرورش دادم و به جامعه وزنه‌برداری تحویل دادم. همین الان ۴ وزنه‌بردار از رده جوانان در ترکیب تیم ملی بزرگسالان هستند. این وزنه‌برداران را چه کسی ساخته است؟ از رده پایه به تیم ملی رسیدند.

مسئولیت فرار دختر وزنه‌بردار و رفتن کیانوش را هم برعهده می‌گیرم!

پانزوان تأکید کرد: من با فدراسیون یک رنگ جلو آمدم، مسئولیت ۴ نفری که به دلیل عدم رعایت بازه زمانی تست دوپینگ، این مسابقات را از دست دادند را برعهده می‌گیرم چون آن‌ها در اختیار من بودند؛ آن دو نفر دیگر هم من قبول می‌کنم.مسئولیت کیانوش رستمی هم که به کوزوو رفته را هم من قبول می‌کنم، دختر وزنه‌بردار ایران هم که از هتل فرار کرد مسئولیتش بر گردن من؛ هر اتفاق بدی که در فدراسیون رخ داده به گردن من بیندازند. حتی اگر در آینده چندین مسابقه رفتند و نتیجه نگرفتند باز هم به گردن من بیندازند. هر اتفاق خوبی هم که در این فدراسیون رخ داد به پای آقایان بنویسند.

در جلسه کمیته فنی حرف‌های نامناسب مطرح شد

سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان اظهارداشت: در جلسه کمیته فنی با من صحبت فنی نشد. حتی من به رئیس فدراسیون وزنه‌برداری گفتم در جلسه کمیته فنی با من صحبت‌های خاله زنکی مطرح می‌کنی. من در رده نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان را به دست آوردم. حالا با این کارنامه در جلسه کمیته فنی آقایان به من می‌گفتند در فلان جا، فلان صحبت را مطرح کردم. حتی به رئیس فدراسیون گفتم این جلسه کمیته فنی است و باید در مورد مسائل فنی صحبت کنیم ولی به دنبال مچ گرفتن هستید!

 

در نامه ارسالی فدراسیون بازه زمانی ۱۴ روز قید نشده بود

پانزوان در پاسخ به این سوال که نقش کمیته پزشکی و ضد دوپینگ در ماجرا حذف این ۶ وزنه‌بردار کجا بود، گفت: در نامه‌ای که برای من ارسال شد به هیچ عنوان قید نشده بود که بازه زمانی ۱۴ روز باید در تست دوپینگ رعایت شود، من طبق همان نامه که بازه زمانی هم در آن قید نشده بود، براساس همان کارم را انجام داده‌ام. نامه‌ای که فدراسیون برای من ارسال کرده به صراحت نوشته انجام دو نوبت آزمایش توسط نادو و اصلاً در نامه قید نشده که باید این دو نوبت آزمایش به فاصله ۱۴ روز گرفته می‌شد. برای من چه فرقی داشت که وزنه‌بردار من ۱۲ روز بعد از تست اول یا ۱۴ روز بعد از تست اول دوباره تست می‌داد؟

چرا نامه را ۲۰ روز قبل از مسابقه به من ارسال کردند؟

سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان تأکید کرد: نکته‌ای که هنوز برای من مبهم است اینکه چرا نامه‌ای که از سال گذشته برای فدراسیون ارسال شد بیست روز مانده به مسابقات به دست من می‌رسد؟ این چه دلیلی داشت؟ مگر چنین چیزی ممکن است؟ مگر فدراسیون بی در و پیکر است که باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ یک سال قبل نامه به فدراسیون ارسال شده چرا باید بیست روز مانده به مسابقه در اختیار سرمربی قرار بگیرد!

نامه در اختیار برخی افراد بود اما دیر به ما اطلاع‌رسانی کردند

وی گفت: برخی وزنه‌برداران امتحان داشتند و برخی دیگر هم آسیب دیده بودند و من باید همه این افراد را دوباره کنار هم جمع می‌کردم. ضمن اینکه در نامه هم قید نشده بود که هر دو تست دوپینگ باید در فاصله ۱۴ روز از یکدیگر گرفته شود. در نامه ارسالی تنها قید شده بود در دو نوبت تست دوپینگ توسط نادو انجام شود و اصلاً به بازه زمانی دو هفته اشاره نشده بود. دو نوبت تست دوپینگ هم یعنی اینکه ورزشکار من امروز تست بدهد و فردا هم دوباره تست بدهد. من طبق نامه‌ای که فدراسیون برای من ارسال کرده کارم را درست انجام دادم.

سرمربی مستعفی وزنه‌برداری جوانان در پاسخ به این سوال که چرا نامه فدراسیون اینقدر دیر به شما اطلاع رسانی شده بود، گفت: من واقعاً نمی‌دانم چه جوابی بدهم چون قطعاً برخی افراد آن را قبول نمی‌کنند، ولی آن چیزی که می‌دانم این بوده که این نامه در اختیار برخی افراد بوده اما به ما اطلاع ندادند. مگر می‌شود نامه‌ای از امور بین‌الملل بیاید و خبر نداشته باشند؟

پانزوان گفت: هر نامه‌ای که فدراسیون به من ارسال می‌کند به صورت مستند در گوشی همراهم ذخیره می‌کنم. از برج ۱۲ سال گذشته و همچنین برج دو و سه برای فدراسیون جهت گرفتن تست دوپینگ نامه زدم. آن‌ها در برج چهار برای گرفتن تست آمدند، من کارم را درست انجام دادم و هیچ اهمال کاری صورت نگرفته است. مردم نامه‌ای که فدراسیون برای من ارسال کرده را ببینند؛ باز هم می‌گویم مسئولیت بر گردن منِ سرمربی است اما متن نامه ارسال شده توسط فدراسیون وزنه‌برداری را مردم خودشان بخوانند و آن وقت قضاوت کنند. چرا فدراسیون درست اطلاع رسانی نکرد؟ برای من چه فرقی داشت که ورزشکار من بعد از ۱۲ روز دوباره تست بدهد یا ۱۴ روز. من اگر هر حرفی بزنم آدم بد داستان می‌شود و دیگر مسئولان ورزش هم کاری با رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ندارند. اما واقعیت همین است که می‌بینید. 

مگر مسئول بین‌الملل می‌تواند مستقیم به من نامه بزند؟

پانزوان تأکید کرد: فدراسیون وزنه‌برداری به دنبال مقصر است و در این موضوع من و مسئول بین‌الملل قربانی شدیم. مگر مسئول بین‌الملل می‌تواند به من مربی نامه بزند؟ انوشیروانی چه رئیس فدراسیونی است که پروتکل‌های اداری را نمی‌شناسد؟ چرا من باید برای اینکه وضعیت تست دوپینگ بچه‌ها پیگیری کنم و ولی آقایان هیچ اطلاع رسانی به من نکردند؟ در نامه‌ای هم که برای من ارسال کردند چرا قید نشده که فدراسیون جهانی به آن‌ها اعلام کرده بوده که تست وزنه‌برداران باید در دو بازه زمانی ۱۴ روز گرفته شود.

فدراسیون خودزنی کرد که من کنار بروم

پانزوان تأکید کرد: اگر فدراسیون تمایل به ادامه همکاری با من ندارد چرا بهانه واهی می‌آورد؟ مگر من به زور آمده‌ام؟ یک روز به من گفتند هدایت تیم جوانان را برعهده بگیریم یک روز هم این مسئولیت را از من بگیرید دیگر این کارها چه معنایی دارد؟ متأسفانه فدراسیون خودزنی کرد که من کنار بروم. آخر این چه کاری است؟ باز هم من می‌گویم مسئولیت این اشتباه با من بوده البته تنها ۴ وزنه‌بردار در اختیار من بوده نه ۶ نفر. اگر هم کسی آن دو نفر را گردن نمی‌گیرد من مسئولیت آن دو نفر را هم قبول می‌کنم. هر اتفاق بدی که رخ داده گردن من و هر اتفاق خوب را پای مسئولان فعلی فدراسیون بنویسند تا خیالشان راحت شود.

وی گفت: آن چیزی که من در برابر فدراسیون نشینان باید بگویم همین است و باید به زبان خودشان صحبت کنم. افرادی که در آن جلسه حضور داشتند آیا به لحاظ فنی در برابر من حرفی برای گفتن داشتند؟ من یک سال تیم را تحویل گرفتم، همان تیم را در آسیا و جهان به عنوان قهرمانی رساندم و پنج وزنه‌بردار همان تیم رکورد زدند. آن زمان همین آقایان کجا بودند؟ چرا هیچکدام یک خسته نباشید به ما نگفتند؟

یک نفر به خاطر حواشی فدراسیون وزنه‌برداری باید قربانی می‌شد

پانزوان تأکید کرد: حالا امروز که این اتفاق رخ داده همه مدعی شدند؟ مگر من سرمربی امروز و دیروز هستم؛ حداقل ۱۸ سال است که مربی هستم. از من چنین خطایی بعید است و به همین راحتی گاف نمی‌دهم. من تا به حال در مسابقات زیادی حضور داشتم و وزنه‌بردار ساختم. قطعاً چنین اشتباهی نمی‌کنم. این طور که آقایان می‌گویند درست نیست. بابت این اتفاقات تلخ باید یک نفر قربانی می‌شد که قرعه به نام من افتاد.

وی گفت: ای کاش تصمیماتی که گرفته می‌شد سازنده بود، اما در همین جلسه کمیته فنی تصمیماتی مصوب شد که از قبل بدتر است. هر کسی که بعد از من هدایت تیم جوانان را برعهده می‌گیرد موفق باشد اما امید دارم وزنه‌بردارانی که ساختیم حفظ شود و حداقل نفرات دیگری هم اضافه کنند. اگر می‌توانند این کار را انجام دهند اگر نه تیمی که دو سال من برای آن زحمت کشیدم را به نام خودشان نزنند.

دیدگاه‌ها