کد خبر : 2073303 | 09 مهر 1403 ساعت 08:11 | 44K بازدید | 86 دیدگاه

از فولاد تا استقلال: دژاوو در لیگ نخبگان

نکو را هزار امید است، هر هزار امشب!

السد - استقلال، مسابقه‌ای در حاشیه یک دوره طولانی کشمکش میان سرمربی و مدیریت باشگاه ایرانی است.

نکو را هزار امید است، هر هزار امشب!

به گزارش "ورزش سه"، پس از گذشت نزدیک به یک سال و نیم، جواد نکونام دوباره برای مسابقات آسیایی به قطر سفر کرده، درحالی‌که مانند مرتبه قبلی شرایطی بغرنج بر او و تیمش حکمفرماست.

بولت پرسپولیسنکونام - فولاد

در دوران لیگ برتر فوتبال ایران، هیچ مربی‌ای مثل جواد نکونام با تیم فولاد ارتباطی خاص نداشته است. او در دو دوره و سه سال سرمربی فولاد بوده و با این تیم قهرمان جام حذفی و سوپرجام شده و سهمیه آسیایی گرفته است. این اتفاق در دورانی رخ داد که مدیریت وقت فولاد (سعید آذری و حمید گرشاسبی) پشت سرمربی‌ جوان‌شان بودند. اما پس از جدایی حمیدرضا گرشاسبی از سمت مدیرعاملی فولاد، حمیدرضا رادکیا از مدیران بلند پایه شرکت به‌عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه انتخاب شد تا فصل تازه‌ای از حضور نکونام در فولاد رقم بخورد.

او که به جز گرشاسبی با افرادی مثل حبیب رضایی و سعید آذری نیز در این باشگاه محبوب خوزستانی کار کرده بود، به مرور به مرز قطع همکاری و مشکلات شدید با مدیر جدید رسید. چهره‌ای که قبلا و بعدا هیچ اثری از او در فوتبال دیده نشد.

1803863

در واقع مشکلات از اینجا آغاز شد که شرکت فولاد که برای تیم آسیایی جواد نکونام در ابتدای فصل سنگ تمام گذاشته بود در نیم فصل سیاست دیگری را در پیش گرفت و ترجیح داد تا تیمی اقتصادی‌تر روانه مسابقات کند و این تصمیم توی کت نکونام که همراهی کامل مدیران قبلی را داشت نمی‌رفت.

نکونام که روند بازیکن‌گیری تیمش را مختل شده می‌دید در شب بازی با پرسپولیس اردوی تیم را به نشانه اعتراض ترک کرد، اما با وساطت مدیران بالا رده شرکت به تیم برگشت. دیداری که تیمش با تک گل روبرتو تورس موفق شد قرمزهای پایتخت را شکست دهد. او که قول همکاری بیشتر برای ادامه راه را از مدیران گرفته بود از تصمیمش برای استعفا پس از این مسابقه عقب کشید به این امید که مشکلات تیمش کم و کمتر شود، اما این چنین نشد.

در فاصله چند روز مانده به سفر قرمزهای اهوازی به قطر برای انجام مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، به نکونام اعلام شد که حق ندارد چند چهره نزدیک به خود را به دوحه ببرد. بهانه جویی عجیبی که پس از آغاز مجادلات بر سر پسورد اینستاگرام باشگاه و دخالت در اموری که قبل‌تر به نکونام سپرده شده بود، فضای همکاری را تیره کرد.

در چند ساعت تا پرواز، جواد نکونام تاکید کرد بر اینکه یا تمام تیم با هم می‌روند یا من هم نخواهم رفت و این قاطعیت باعث شد تا مدیران از تصمیمشان کوتاه بیایند و تیم فولاد بدون غایب راهی دوحه شود.

1803864

چند روز بعد نکونام در کنفرانس خبری پیش از بازی تیمش مقابل الفیصلی عربستان از انگیزه تیمش برای تاریخ‌سازی در مسابقات آسیایی گفت و اعلام کرد که همه اعضای تیمش باید برای 200 دقیقه مسابقه تمرکز و آمادگی ذهنی داشته باشند. 

فولاد در آن دیدار با تک گل ساسان انصاری به پیروزی رسید تا به مرحله بعد و جمع 4 تیم برتر غرب آسیا به همراه الهلال، الدحیل و الشباب برود، اما این پیروزی شروع ماجراهای عجیب بود.

درست دقایقی بعد از پیروزی شیرین فولاد، شوکه کننده‌ترین خبر نه تنها به گوش هواداران فولاد، بلکه به گوش کلیه فوتبال‌دوستان ایرانی رسید. جواد نکونام آن‌طور که خودش اعلام کرده بود به‌علت وجود مشکلات حل نشدنی از سمتش در فولاد استعفا داد. او در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با الفیصلی گفت: من آدم حرفه‌ای هستم و زندگی و وقتم را برای فوتبال و فولاد می‌گذارم، اینجا شاید درست نباشد، اما این آخرین بازی من برای فولاد خوزستان بود. دیگر روی نیمکت فولاد نخواهم بود. شرایط سختی در یک ماه گذشته برای من به وجود آمد و تصمیم گرفتم دیگر مربی‌گری نکنم. خودم، خانواده‌ام، شخصیتم و احترام برای بازیکنانم را از هر چیزی بیشتر دوست دارم. این آخرین باری بود که من روی نیمکت فولاد نشستم و بازی بعدی مقابل هر تیمی باشد روی نیمکت نیستم. من با افتخاراتی که به دست آوردم، ۲ بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا و ۲ جام برای تیمم است که باعث می‌شود بازیکنانم لایق احترام بیشتری باشند. به خاطر اینکه این احترام در یک ماه گذشته رعایت نشد این آخرین بازی من روی نیمکت فولاد بود. در بازی بعد من روی نیمکت نیستم.

2088409

فولادی‌ها در تلاش بودند تا سرمربی خود را از این تصمیم منصرف کنند، اما نکونام از تصمیمش کوتاه نیامد. با وجودی که چهره‌های شناخته شده زیادی در تماس با نکو قصد داشتند رای او را بزنند. او در نهایت دوحه را ترک کرد و به تهران آمد تا جنجالی عجیب پیرامون این تصمیم او شکل بگیرد و ناگهان جبهه‌ای از هواداران مقابل این سرمربی محبوب بایستند.

در مقابل باشگاه فولاد در بیانیه‌ای نوشت: با توجه به فشارهای وارد شده طی این مدت به هواداران فهیم فولاد و مردم شریف استان قهرمان خوزستان به‌دلیل استعفای ناگهانی جواد نکونام پس از برتری مقابل تیم دسته اولی الفیصلی عربستان و در آستانه یکی از حساس‌ترین دیدارهای تاریخ باشگاه فولاد و همچنین تلاش هیئت مدیره در جهت حفظ آرامش تیم در خلال این رقابت‌ها، نهایتاً جلسه‌ای به منظور بررسی شرایط همکاری برگزار گردید که با توجه به بیان خواسته‌های غیر منطقی از سوی ایشان در فصل آتی رقابت‌ها، مخالفت شدید هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان را به همراه داشت.

لازم به توضیح است که به‌دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های لیگ برتر و برآورده نشدن خواسته‌های باشگاه، صرفاً سیاست صبر و سکوت هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان به خاطر جلوگیری از بروز هرگونه اخلال و حاشیه پیرامون حضور تیم بزرگسالان باشگاه به‌عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی بوده که متأسفانه برخلاف انتظارت قبلی و امید به اینکه با گرفتن نتیجه در اولین بازی تیم به ریل موفقیت بازگردد، شاهد اوج گرفتن رفتارهای غیر حرفه‌ای با شانه خالی کردن از بار مسئولیت هدایت فنی تیم و ترک شبانه اردوی تیم بدون هماهنگی در یکی از بزنگاه‌های حساس تاریخ باشگاه فولاد ایران و درخواست‌های غیرمنطقی با هدف امتیازگیری بودیم.

بیانیه‌ای که باشگاه فولاد در آن به قصد تخریب چهره نکونام با اعلام دسته اولی خواندن الفیصلی پیروزی تاریخی‌اش را زیر سوال برد و موجب ناراحتی شدید بازیکنان و هوادارانش شد و اینگونه مشکلات بین سرمربی و مدیران باشگاه بیش از پیش عیان شد. فولاد پس از این اتفاقات در دیدار با الهلال نمایش خوبی داشت و با شکست 1-0 از دور مسابقات کنار رفت تا پس از حضور حمید رجبی در دو مسابقه علیرضا منصوریان جای نکونام را بگیرد.

2088401

بولت استقلالنکونام - استقلال

چه عجیب که این بار انتظار می‌رفت پس از اختلاف نظرهای این فصل و از بین رفتن تمرکز تیمی در باشگاه استقلال جواد نکونام که نامه خداحافظی خود را نیز منتشر کرده بود به قطر نرود. او که پس از دیدار با پرسپولیس و باخت تیمش با استعفا خود دست مسئولان را برای انتخاب جانشنین باز گذاشت با مخالفت مدیران به جای لجبازی، به کارش برگشت و امروز در نشست مطبوعاتی تیمش پیش از دیدار مقابل السد حاضر شد و با روحیه از پیشینه برنده استقلال در آسیا صحبت کرد و بازیکنانش را به یک نمایش خوب و جانانه ترغیب کرد.

شکی نیست که مسابقه امروز مقابل السد می‌تواند آخرین حضور جواد نکونام روی نیمکت استقلال باشد؛ مربی‌ای که با آرزوهای بزرگ و با همان سبک و سیاق همیشگی در باشگاه محبوب کودکی‌هایش را باز کرد و روی نمیکتی نشست که ستاره‌ها و پرافتخارانی که در تاریخ فوتبال ایران نام‌شان به یادگار مانده، روی آن تکیه زده‌اند.

2088410

برای کاپیتان سابق تیم ملی و یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران اما شرایط آنطور که انتظار داشت پیش نرفته و شاید فقط یک معجزه بتواند او را روی نیمکت حفظ کند. البته استقلال خود دستخوش تغییرات مدیریتی سطح بالا خواهد بود و شاید همین موضوع و البته حضور در کوران رقابت‌های لیگ، ویزای نکونام در جزیره آبی‌ها را تمدید کند. هر چه که هست پایان زودهنگان در استقلال، غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ترین چیزی بود که می‌شد برای جواد تصور کرد، آن هم پس از فصلی که با ۶۷ امتیاز، پرامتیازترین نائب قهرمانی تاریخ رقابت‌های لیگ را رقم زد و قهرمانی را در شرایطی به پرسپولیس واگذار کرد که با وجود تنش‌های بسیار در طول فصل تیم او نیز شایسته آن به نظر می‌رسید.

2088411

امروز مسابقه برابر السد برای نکونام حکم یک راه نجات یا اعاده حیثیت را خواهد داشت؛ مشروعیتی که او پس از شکست در دربی نزد هواداران تا حدی از دست داد و البته میدان بزرگ امروز شاید حداقل بخشی از آن را به وی برگرداند.

نکونام حالا امیدوار است با یک برد شیرین دوحه را ترک کند تا اگر پس از این مسابقه، قرار بر جدایی باشد با خاطره‌ای خوب از آبی‌ها جدا شود و شاید در موقعیتی دیگر باز گردد و ماموریت نیمه تمامش را در وقتی دیگر کامل کند و یا اگر دیدار السد تولد دوباره یک رویا باشد، با قدرت برای ساخت این رویا دوباره شروع کند.

دیدگاه‌ها