کد خبر : 2073076 | 08 مهر 1403 ساعت 11:39 | 62.7K بازدید | 63 دیدگاه

دیدار با اسپانیایی نام آشنا در دوحه

فلیکس، مردی که می‌خواست جانشین کی‌روش باشد!

کمتر مربی‌ای به اندازه فلیکس سانچز چشم انتظار همکاری با فوتبال ایران در رده ملی بوده است.

فلیکس، مردی که می‌خواست جانشین کی‌روش باشد!

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی سابق تیم ملی قطر، قهرمان سابق آسیا یک ماه پس از پیروزی شگفت‌انگیز قطر در جام ملت‌های ۲۰۱۹ در اسپانیا از طریق یکی از دوستان نزدیکش فدراسیون فوتبال ایران را از تمایل خود برای هدایت تیم ملی ایران باخبر کرد. سانچز که برای استراحت به زادگاهش کاتولونیا سفر کرده بود، پیغام خود را برای تیم ملی ایران که تازه با کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی قطع همکاری کرده بود، رساند.

سانچز که از تیم‌های پایه بارسلونا به فوتبال قطر اضافه شد و پس از تصدی پروژه نسل جدید فوتبال قطر، هدایت تیم ملی این کشور را به دست آورده بود در جام ملت‌های آسیا با کسب نتایج فوق‌العاده و باورنکردنی تیمش را قهرمان مسابقات کرده و در آن زمان جذاب‌ترین سرمربی قاره آسیا به نظر می‌رسید. او با علاقه زیاد به توسعه و کار با بازیکنان جوان فوتبال ایران را صاحب پتانسیلی ویژه برای موفقیت و تکرار قهرمانی می‌دانست و حتی حاضر بود به‌خاطر این پروژه هدایت تیم ملی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ را کنار بگذارد.

در آن زمان فدراسیون فوتبال اما مسیر دیگری را طی می‌کرد. آنها به دنبال پایان کار با کارلوس کی‌روش در پی استخدام یک مربی اسم و رسم‌دار بودند که پس از مذاکره با خولین لوپتگی اسپانیایی در نهایت با مارک ویلموتس بلژیکی به توافق رسیدند. مربی‌ای که قراردادش تبدیل به یک رسوایی بزرگ در بالاترین سطح مدیریت ورزشی ایران شد و خسارت‌های فراوانی را بر جای گذاشت. در این زمان سانچز دوباره به تیم ملی قطر برگشت و این تیم را برای جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌کرد؛ مسابقاتی که در نهایت با فرجام ناخوشایند برای او و تیمش به پایان رسید چرا که تیم قطر در حد رقابت با هم‌گروهانی مثل اکوادور و هلند نبود.

2087936
مذاکرات ایران با فلیکس سانچز به نتیجه نرسید تا او سرمربی اکوادور بشود.

این مربی پس از جام جهانی از سمت خود در تیم ملی قطر کنار رفت و جالب اینکه جای خود را به کارلوس کی‌روش سرمربی ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ داد که خود در آن رقابت‌ها نتایج خوبی نگرفته بود. سانچز هم که همچنان به حضور در فوتبال ایران امیدوار بود این بار از طریق یک ایجنت پرتغالی مذاکرات خود را با فدراسیون فوتبال ایران آغاز کرد.

درست در زمانی که حضور کی‌روش در فوتبال قطر قطعی شده و ایران خود را خود را آماده استخدام سرمربی جدید در اسفند ماه ۲ سال پیش می‌کرد، دو عضو بلندپایه فدراسیون به قطر رفتند تا با سانچز برای هدایت تیم ملی ایران مذاکره کنند. پیشنهاد آنها به سرمربی سابق تیم ملی قطر یک قرارداد شش ماهه و در صورت موفقیت و قهرمانی در جام ملت‌ها ادامه قرارداد تا پایان دوره مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و سپس تمدید قرارداد با او در صورت تمایل طرفین بود. سانچز آن زمان پیشنهاد تیم ملی اکوادور را در جیب داشت و به نمایندگان ایران یادآوری کرد که حضورش در ایران تنها به واسطه پتانسیلی است که از فوتبال ایران سراغ دارد و انگیزه‌های مالی برایش مطرح نیست اما برای به نتیجه رساندن پروژه‌اش به زمان نیاز دارد و قرارداد ۶ ماهه برای حضور در جام ملت‌های آسیا برای او در حکم یک شوخی است. بنابراین پس از دو دور مذاکره سانچز از میز مشترکش با ایران بلند شد و به اسپانیا برگشت تا دو روز بعد به عنوان سرمربی تیم ملی اکوادور معرفی بشود. تیمی که با این سرمربی اسپانیایی نتایج خوبی گرفت و در شرایطی که با منفی ۲ امتیاز رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را در منطقه آمریکای جنوبی آغاز کرده بود، با هدایت سانچز بالاتر از برزیل قرار گرفت.

2087934
تیم سانچز که با سه برد و سه باخت از ۶ بازی وضعیت مستحکمی نداشته باید برابر استقلال قرار بگیرد که در پی فراموش کردن دربی است.

اما این مربی اسپانیایی پس از شکست یک بر صفر مقابل آرژانتین در یک بازی نزدیک از سمت خود کناره‌گیری کرد تا ناظران را به شگفتی فرو ببرد‌‌. مقصد او خاورمیانه، به قصد بازگشت به فوتبال قطر برای هدایت تیم السد بود. اتفاقی که چند ماه بعد رخ داد و حالا فلیکس سانچز پس از تجربه تیم ملی قطر امروز در نقش سرمربی پرافتخارترین تیم تاریخ قطر آنها را در جام‌های مختلف هدایت می‌کند.

فردا مسابقه السد-استقلال در لیگ نخبگان زمانی برای تجدید دیدار با سرمربی‌ای است که فوتبال ایران را به دلیل رقابت منطقه‌ای خوب می‌شناسد. او که جام ملت آسیا ۲۰۲۳ را زیر نظر داشته شاید تصور نمی‌کرده که قطر در بازی نهایی ایران را شکست بدهد اما این اتفاق رخ داد تا قطر برای بار دوم به قهرمانی آسیا برسد. اتفاقی که با حضور یک مربی اسپانیایی دیگر (مارکز لوپز) رخ داد.

سانچز مقابل یکی از دو تیم پر هوادار ایران و مربی‌ای قرار می‌گیرد که مثل خود او بخش مهم دوران فوتبالی‌اش را در اسپانیا پشت سر گذاشته است. جواد نکونام که نمی‌دانیم سرنوشتش در استقلال چه خواهد بود اما یقیناً بازی خوب او مقابل سرمربی مشهور السد، آخرین ریسمانی است که او را در تیم مورد علاقه‌اش حفظ خواهد کرد.

آخرین رویارویی ما با سانچز به دیدار دوستانه ایران و قطر پیش از جام ملت آسیا ۲۰۱۹ برمی‌گردد و حالا صفحه جدیدی در حال ورق خوردن است آن هم برای مربی‌ای که آنچنان در مقطع باشگاهی شناخته شده نیست و دوره توفیق او بیشتر به عنوان سرمربی تیم‌های ملی رقم خورده است.

السد قطر با هدایت این سرمربی اسپانیایی در ۶ هفته ابتدایی لیگ ستارگان سه پیروزی و سه شکست را تجربه کرده و با ۹ امتیاز در رتبه پنجم قرار گرفته است. آنها همچنین در اولین بازی لیگ نخبگان برابر العین به تساوی رسیدند و یک امتیاز به دست آوردند. شاگردان سانچز در آخرین بازی خود در لیگ قطر با نتیجه چهار بر دو الغرافه را شکست دادند تا با روحیه بهتری آماده بازی با استقلال بشوند.

دیدگاه‌ها