کد خبر : 2072751 | 07 مهر 1403 ساعت 08:30 | 11.5K بازدید | 1 دیدگاه

یک مصدومیت همه چیز را تغییر داد

ابراستعداد ورزش جهان با گریه تمام کرد!

دریک رز، پدیده بزرگ سابق NBA، رسما صحنه بسکتبال را ترک کرد. صعود تند او با یک فرود تدریجی دنبال شد.

ابراستعداد ورزش جهان با گریه تمام کرد!

به گزارش "ورزش سه"، با نگاهی به گذشته، طرفداران این پوینت گارد یک سوال خاص از خود می‌پرسند: اگر اعجوبه سابق بسکتبال در 28 آوریل 2012 رباط صلیبی‌اش پاره نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

ستاره مشهور بسکتبال NBA که مدتی قبل از ممفیس گریزلیز جدا شده بود، به شکل رسمی‌ خداحافظی خودش از بسکتبال را اعلام کرد. رز 35 ساله که عنوان جوان‌ترین MVP تاریخ (در سال 2011) را در کارنامه دارد، 16 فصل در NBA بازی کرد. از رز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های تاریخ لیگ نام برده می‌شود، ستاره‌ای که به خاطر مصدومیت زانو، هرگز به حداکثر پتانسیل خودش نرسید. 

دوران دریک رز در مسیر سریع به معنای واقعی کلمه آغاز شد: رز قبل از اینکه با شیکاگو بولز به‌عنوان اولین بازیکن در درفت NBA در تابستان 2008 قرارداد امضا کند، با سرعت 40 مایل در ساعت رانندگی می‌کرد و متوقف شد. خوشبختانه برای جوان 19 ساله آن زمان، قاضی فقط رز را زیر نظر شش ماهه قرار داد.

این استعداد بسکتبال توانست اولین حضور خود در NBA را در زادگاهش در فصل 2008/09 جشن بگیرد. رز در 80 بازی از 82 بازی وارد زمین شد و در بیشتر بازی‌ها خوش درخشید. بر این اساس او در پایان فصل به‌عنوان بازیکن برتر تازه کار (روکی) سال انتخاب شد.

حتی اسطوره مجیک جانسون در آن زمان از مهارت‌های رز شگفت زده می‌شد: «چنین بازیکنی فقط هر 20 سال یک بار وارد لیگ می‌شود.»

2087277

جوان ترین MVP تاریخ

تنها دو سال بعد، رز بزرگترین موفقیت دوران حرفه‌ای خود را جشن گرفت: در سن 22 سالگی، در سال 2011 به‌عنوان باارزش‌ترین بازیکن NBA انتخاب شد. تا به امروز هیچ بازیکن جوان‌تری وجود ندارد که به این موفقیت دست یافته باشد.

حتی برخی از کارشناسان این استعداد را با میانگین 25 امتیاز در هر بازی به‌عنوان جانشین قانونی مایکل جردن اعلام کردند.

دواین وید، اسطوره NBA، روز پنجشنبه در صفحه ایکس خود نوشت: «او یکی از پرانرژی‌ترین بازیکنانی بود که ورزش تا به حال دیده است.»

اما پس از آن شکست بزرگ: در پلی آف فصل 2011/2012، رز رباط صلیبی زانوی چپ خود را پاره کرد. سپس رز تصمیم گرفت که تمام فصل بعد را کنار بگذارد.

2087244

اقدامات توانبخشی گسترده باعث انتقاد شد

از آنجایی که گفته می‌شود پزشکان در طول فصل به او چراغ سبز نشان دادند، رز مجبور شد انتقادات زیادی را تحمل کند. این آمریکایی دوری طولانی مدت خود را با اقدامات توانبخشی گسترده توضیح داد.

فقط چند ماه پس از بازگشت، منیسک را پاره کرد، اما این بار در زانوی راستش. برای اولین بار، کارشناسان شک داشتند که آیا بدن رز می‌تواند استرس‌های NBA را تحمل کند یا خیر.

با این وجود، رز از مصدومیت خود رهایی یافت و در سال 2014 بازگشت تا برای دومین بار پس از سال 2010 با تیم ملی آمریکا قهرمان جهان شود.

در دو فصل بعد، رز توانست برای اولین بار بیش از 50 بازی برای شیکاگو بولز انجام دهد. اما او دیگر به بهترین فرم خود نرسید. در فصل 2015/2016، رز تنها 16.4 امتیاز در هر بازی کسب کرد.

در نتیجه، بولز صبر خود را با اعجوبه سابق خود از دست داد و رز را به نیویورک نیکس داد.

پرنده سرگردان NBA

اما پوینت گارد دیگر نتوانست آمار فوق‌العاده خود را ثبت کند و به پرنده‌ای سرگردان در NBA تبدیل شد. تنها پس از یک سال، رز از نیویورک خداحافظی کرد.

ایستگاه بعدی در دوران حرفه‌ای او، کلیولند کاوالیرز برد، جایی که او با فوق ستاره لبرون جیمز بازی کرد. پس از تنها 16 بازی در فصل 2017/2018، رز دوباره تیم خود را تغییر داد و در آخرین مهلت انتقالات به یوتا جاز رسید. اما این انتقال هم به شکست منجر شد.

2087278

بازگشت به فرم قبلی بدون عواقب نیست

فصل بعد، MVP سابق به تیم بعدی، مینه سوتا تیمبرولوز نقل مکان کرد. با این حال، او در اولین فصل خود فقط 9 بازی در آنجا انجام داد. اما رز در فصل دوم خود در مینه سوتا، حداقل برای مدت کوتاهی فرم قدیمی‌ خود را پیدا کرد. در مقابل یوتا جاز، از بین تمام تیم‌هایی که او را در فصل قبل آزاد کرده بودند، در یک بازی 50 امتیاز کسب کرد: رکورد!

به نظر می‌رسید که رز دوباره می‌تواند خود را به فرم فیزیکی برتر برساند و در برخی مقاطع حتی فراتر از آن. اما همانطور که قبلاً قبلاً اتفاق افتاده بود، آسیب‌دیدگی یک بار دیگر او را از مسیر خارج کرد. این بار مصدومیت از ناحیه مچ پا و آرنج او بود که بار دیگر باعث شد فصل او پیش از موعد به پایان برسد.

برای فصل 2019/2020، رز به دیترویت پیستونز بازگشت. او حداکثر در آن مقطع نقش نیمکت نشینی را به طور کامل پذیرفت. او از 38 بازی تنها 4 بازی را به‌عنوان استارتر انجام داد. اما او همچنان در طول حضورش ویژگی‌های خود را نشان داد.

رز در آخرین بخش زندگی حرفه‌ای خود بارها نامزد دریافت "جایزه ششمین مرد سال" در نظر گرفته شد. این جایزه بهترین بازیکن نیمکت نشین NBA است.

پایان کار

برای فصل 2021، رز به نیویورک نیکس برگشت. در آنجا او توانست برای اولین بار در شش سال یک بازی پلی آف انجام دهد. با این حال، مصدومیت دیگری در مچ پای راست او باعث شد تا MVP سابق دوباره از میدان دور شود.

رز برای آخرین بازی‌های دوران حرفه ای خود در NBA به ممفیس بازگشت. او در شهر دانشگاهی خود 24 بازی برای ممفیس گریزلیز انجام داد. در سپتامبر 2024، گریزلیز به خواسته رز عمل کرد و قرارداد این بازیکن 35 ساله را فسخ کرد.

2087246

خداحافظی رز

رز روز پنجشنبه به شکلی بسیار خاص اعلام بازنشستگی کرد. او در هر شهری که در NBA بازی کرده بود آگهی‌های روزنامه‌های بزرگ منتشر کرد و از هوادارانش تشکر کرد: «می‌دانم که همه چیزم را برای بسکتبال دادم، بنابراین به این تصمیم اطمینان دارم.»

2087245

با شنیدن نام رز، بسیاری از طرفداران همچنان این سوال را از خود می‌پرسند: "اگر آن مصدومیت اتفاقی نمی‌افتاد؟"

دیدگاه‌ها