کد خبر : 2071028 | 30 شهریور 1403 ساعت 20:54 | 178.1K بازدید | 136 دیدگاه

وقتی که وی ای آر به مضحکه تبدیل شد؛

کارشناسی داوری جنجالی نساجی - استقلال

دیدار تیم‌های نساجی و استقلال با چند صحنه مشکوک و پرماجرای داوری همراه بود.

کارشناسی داوری جنجالی نساجی - استقلال

به گزارش "ورزش سه"، دیدار تیم‌های نساجی و استقلال در حالی با تساوی دو بر دو به پایان رسید که این دیدار تحت‌تاثیر قضاوت علی صفایی و کمک‌هایش و البته نقش کمک داور ویدیویی قرار داشت و به یکی از پرصحنه‌ترین و البته جنجالی‌ترین داوری‌های چند وقت اخیر فوتبال ایران تبدیل شد.

در این بازی 7 صحنه هم داوری وجود داشت. ابتدا در موقعیت مطلوب بازیکنان استقلال اعلام آفساید زودهنگام و مشکوک از سوی کمک داور باعث اعتراض استقلالی‌ها شد و آنها اعتقاد داشتند که در این صحنه باید او اجازه حرکت را می‌داد و با توجه به حضور وی ای آر دیرتر پرچم می‌زد. پیش از آن هم در محوطه جریمه نساجی بود، جایی که ضربه رامین رضاییان به زعم آبی‌ها با دست مدافع نساجی برخورد کرده است. با این حال وی ای آر سرانجام در آخرین دقایق نیمه اول اثر خود را گذاشت و باعث شد تا تکل بازیکن استقلال پنالتی گرفته شود.

اما این پایان کار نبود و در نیمه دوم نیز سه صحنه داوری به وجود آمد. در دقیقه 58 فرار محمدحسین اسلامی بعد از برخورد با مدافع نساجی به صحنه مشکوک در محوطه جریمه تبدیل شد که بار دیگر بازبینی صحنه منجر به اعلام پنالتی شد. در دقیقه 75 بار دیگر وی ای آر بود که به کمک تیم داوری آمد و این بار درحالی‌که یعقوب سخندان گل استقلال را آفساید گرفته بود، وی ای آر اعلام کرد که این گل به درستی وارد دروازه حریف شده است.

در دقایق پایانی بازی هم دو صحنه دیگر پدید آمد. این بار یک صحنه مشکوک به پنالتی در دقیقه 79 در محوطه جریمه نساجی رقم خورد که داور این صحنه را پنالتی نگرفت. درحالی‌که 11 دقیقه وقت اضافه رو به پایان بود، در آخرین لحظات خطای روزبه چشمی که با کارت زرد داور همراه شده بود، بار دیگر با درخواست بازبینی از سوی وی ای آر همراه شد و تماشای صحنه علی صفایی را مجاب کرد تا کارت زرد را به قرمز تبدیل و روزبه چشمی را در میان اعتراض شدید، از زمین اخراج و از دربی محروم کند.

در همین خصوص کارشناسان داوری نظرات خود را ابراز کردند که دیدگاه آنها را در ادامه می‌خوانید:

📌 مشکوک به پنالتی استقلال (دقیقه 12)

ویدئو: 353484

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در ابتدا دستِ مدافع باز می‌باشد اما قبل از برخورد دستِ خود را بسته و‌ در حالت طبیعی قرار می‌دهد، لذا این برخورد تخلف هند نیست. ادامه بازی تصمیم صحیحی بود که اتخاذ شد.
✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه زمانی که مهاجم توپ را ارسال می‌کند، بازیکن مدافع در حال جمع کردن دستش هست، حتی اگر توپ به دست بازیکن مدافع هم بخورد، با توجه به اینکه در حالت غیر طبیعی نبود، هند اتفاق نیفتاده است. ادامه بازی تصمیم صحیح داور است.
⚪️ بابک وسیله بر: از این زاویه قابل تشخیص نیست با اینکه مدافع زمانی‌که توپ به سمتش فرستاده می‌شود دست خود را به نشانه ممانعت از برخورد به عقب می‌برد، اما این برای ادامه بازی کافی نیست باید از زاویه دیگر مشاهده و نظر قطعی را اعلام کرد .


📌 اعلام آفساید گل استقلال (دقیقه 14)

ویدئو: ویدئو: 353483

❌ محمدرضا ابوالفضلی: برای تشخیص دقیق‌تر در این صحنه نیاز به دوربین خط آفساید می‌باشد چرا که از این زاویه و در پاسِ اول، با توجه به استقرار مدافعِ شماره ۴ نساجی، به نظر آفساید را پُر کرده..!! از طرفی زمانِ بالا رفتن پرچم کمک‌داور کاملا مشخص نیست که قبل از به ثمر رسیدنِ گل بوده یا بعد از آن؟ آفسایدِ توپِ سانتر شده و ارسالی دوم که منجر به گل شد نیز مشخص نیست. اما از آنجائی که طیق تصاویر، داور منتظر بررسی سالم‌بودن‌ گل از طرف اتاق VAR نبود، اینطور برآورد می‌شود که کمک‌داور در اعلام آفساید عجله کرده و پرچم خود را بالا برده است و با توجه به گل شدن این موقعیت، کمک‌داور نمی‌بایستی تا مشخص شدن نتیجه نهایی موقعیتِ توپ، اعلام نظر می‌نمود. مگر اینکه تصویر بهتری داشته باشیم.
❌ محمدحسین ترابیان: با توجه به زاویه دوربین، صحنه به طور قطع قابل ارزیابی نیست. در این بازی‌ها که VAR وجود دارد، صحنه‌های آفساید از طریق کمک داور ویدئویی آنالیز می‌شود و بهتر بود کمک داور در اعلام آفساید عجله نمی‌کرد.
❌ مهدی عالیقدر: اين صحنه نياز به هيچ كارشناسي ندارد،اينقدر واضح است كه باچشمان بسته هم مي‌شود گفت اعلام آفسايد از سوي كمك داور اشتباه است.
⚪️ بابک وسیله بر: از این زاویه فیلمبرداری و عدم وضوح خط آفساید و زننده توپ، نمی‌توان نظر قطعی داد.


📌 پنالتی به سود نساجی (دقیقه 41)

ویدئو: 353488

✅ محمدرضا ابوالفضلی: علی‌رغم جایگیری خوبِ داور مدافع با بی‌احتیاطی و بدون‌ اینکه به توپ ضربه بزند، مهاجم را سرنگون می‌کند که داوران VAR داور را برای بازبینی صحنه به درستی فراخواندند. لذا پنالتی اعلام شده کاملا صحیح می‌باشد.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه مدافع درون محوطه جریمه پای بازیکن مهاجم را درو کرد و پنالتی صحیح بود.

❌ بابک وسیله بر: از این زاویه‌ای که ما می‌بینیم خطایی مشاهده نمی‌شود، جهت اعلام نظر قطعی نیاز به دیدن این صحنه از زوایای دیگر و باکیفیت است.


📌 پنالتی به سود استقلال (دقیقه 58)

ویدئو: 353493

❌ حمیدرضا ابوالفضلی: بهترین تصویر، زاویه پشتِ دروازه استقلال است. در این صحنه مدافع، پای خود را روی زمین قرار می‌دهد و این پای مهاجم است که به مدافع برخورد نموده و در ادامه سرنگون‌ می‌شود. از قسمت بالاتنه نیز خطایی رُخ نداد و این برخورد یک جدال طبیعی فوتبال بود.
متأسفانه داوران اتاق VAR دچار آنالیز اشتباه شده و آقای صفایی در آن شرایط را، برای بازبینی نزد مانیتور فراخواندند که ایشان‌ نیز علی‌رغم دیدنِ دوباره صحنه، در اعلام‌ پنالتی اشتباه عمل نمود. ادامه بازی بهترین‌ تصمیم می‌توانست قلمداد شود.
❌ محمدحسین ترابیان: از این زاویه دوربین، در این صحنه یک برخورد طبیعی بین مدافع و مهاجم رخ داده و هیچ خطایی مدافع مرتکب نمی‌شود. در این صحه بهترین تصمیم اعلام ضربه دروازه بود. مگر اینکه کمک داوران ویدئویی از زوایای دیگر خطایی را تشخیص داده باشند که بعید بنظر می‌رسد.
بابک وسیله بر: برخورد معمول فوتبالی بوده و ادامه بازی بهترین تصمیم برای این صحنه می‌باشد.


📌 گل دوم استقلال (دقیقه 75)

ویدئو: 353498

✅ محمدرضا ابوالفضلی: کمک‌داور در اعلام آفساید عجله کرد چرا که اصلا خطای آفسایدی رُخ نداده بود (استنباط ایشان دخالت در بازی حریف بود). وجود VAR در این صحنه توانست به درستی در پذیرش گل عمل نموده و این اشتباه را تصحیح‌ نماید.
✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه کمک‌داور دوم در ارزیابی صحنه آفساید اشتباه کرد و اعلام آفساید نمود. کمک داور ویدئویی به درستی ورود کرد و گل را سالم اعلام نمود .
بابک وسیله بر: خطایی از این زاویه مشاهده نمی‌شود بنابراین ادامه بازی درست و گل سالم به ثمر رسیده است .


📌 مشکوک به پنالتی استقلال (دقیقه 79)

ویدئو: 353502

✅ محمدرضا ابوالفضلی: با این زاویه و‌ تصویری که مشاهده می‌کنیم به نظر توپ برخوردی با دستِ مدافع نداشت، لذا با توجه به جایگیری داور ادامه بازی تصمیم درستی بود. بهتر است داوران اتاق VAR با توجه به شرایط بازی، دقیق‌تر صحنه‌ها را آنالیز نموده و فشار را از روی داور مسابقه کاهش دهند و برای صحنه‌هایی‌ که مدرک کافی برای اثبات آن ندارند داور برای بازبینی فرا نخوانده و زمان بازی را تلف نکنند.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه توپ ارسالی به سر مدافع برخورد می‌کند و هندی نیست.

✅ بابک وسیله بر: در این صحنه با این کیفیت و زاویه فیلمبرداری خطایی دیده نمی‌شود و ادامه بازی صحیح است .


📌 اخراج روزبه چشمی (دقیقه 12+90)

ویدئو: 353506

✅ محمدرضا ابوالفضلی: موقعیت آشکار گلزنیِ مهاجم؛ با توجه به استقرار سایر مدافعین و دارا بودن سایر موارد، کارت قرمز به درستی داده شد.

✅ محمدحسین ترابیان: مدافع با خطای گرفتن پا موقعیت آشکار گلزنی را در بیرون محوطه از حریف گرفت. اخراج صحیح بود.

❌ بابک وسیله بر: مدافع مرتکب خطای گرفتن شده که تمامی فاکتورهای جلوگیری از حمله موثر محرز است، بنابراین اعلام ضربه آزاد مستقیم با جریمه شخصی اخطار درست می‌باشد.

تکمیل می‌شود...

دیدگاه‌ها