کد خبر : 2070850 | 30 شهریور 1403 ساعت 08:45 | 6.4K بازدید | 22 دیدگاه

از لوشامپیونه، سری آ، لیگ برتر، بوندسلیگا و لالیگا آمده‌اند

چهل و هشت خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران

بازیکنان خارجی این فصل لیگ از نظر کیفی و کمی نسبت به نفرات استخدام شده در فصول قبلی قابل مقایسه نیستند.

چهل و هشت خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، لیگ بیست‌وچهارم فوتبال ایران چهارمین هفته خود را پشت سر گذاشته است و تا این لحظه فوتبال‌دوستان شاید هنوز فوتبال باکیفیت و دلپذیری تماشا نکرده باشند اما مشخصا با ورود و افزایش تعداد خارجی‌های باکیفیت، فوتبال ایران وضعیت خاصی پیدا کرده. در واقع تمام اهالی فوتبال برای هماهنگ شدن بیشتر تیم‌ها لحظه‌شماری می‌کنند تا شاید به این واسطه بتوانند فوتبالی زیبا را تماشا کنند. در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر و تا این لحظه ۴۸ بازیکن خارجی در تیم‌های ایرانی حضور دارند که در واقع تعداد آنها معادل با 9.5% بازیکنان شاغل در فوتبال ایران هستند. از این تعداد بازیکن، برزیلی‌ها با ۱۲ بازیکن مختلف بیشترین تعداد را دارند و کشورهای ازبکستان (۳)، گابن (۲)، گرجستان (۲)، فرانسه (۲)، عراق (۲)، آلبانی (۲)، کرواسی (۲) و سنگال (۲)، بیشتر از یک بازیکن در این فصل نماینده دارند.

همچنین لازم به ذکر است که بیشترین تعداد بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران، در پست‌های مهاجم نوک ۱۱ بازیکن، دفاع وسط و هافبک مرکزی ۸ بازیکن حضور دارند که البته چهار تیم ملوان، هوادار، شمس آذر و آلومینیوم بازیکن غیر ایرانی ندارند و همچنین چادرملو اردکان (۶ بازیکن) بیشترین تعداد خارجی‌ها را دارد. اکنون قصد داریم تا نگاهی کامل و جامع نسبت به ۴۸ بازیکن خارجی شاغل در لیگ برتر داشته باشیم.

* الکسی گوندوز - دروازه‌بان - پرسپولیس
سنگربان الجزایری که سابقه بازی در سنت اتین فرانسه را دارد و از سال 2020 در تیم‌های الجزایر حضور داشته، اکنون جانشین بیرانوند شده است. گوندوز کار سختی در پیش داشت و پر کردن جای خالی گلر شماره یک تیم قهرمان چند سال اخیر فوتبال ایران، ماموریت دشواری است اما در طی دیدار‌های اخیر پرسپولیس در آسیا و لیگ توانسته با مهارتش، در قلب‌ هواداران این تیم صاحب جایگاه شود و خیال آنها را از این پست راحت کند.  

2069318

* اوتکیر یوسوپوف - دروازه‌بان - فولاد
دروازه‌بان شماره ۱ تیم ملی ازبکستان با کنار زدن کنت، مورد توجه یحیی گل‌محمدی قرار گرفت و حالا نگهبان چهارچوب فلزی این تیم است. یوسوپوف که ۳۳ سال سن دارد تمام دوران بازیگری‌اش را در ازبکستان گذرانده و حالا یکی از سه چهره ازبکستانی فوتبال ایران است.

2071566

* ادسون - دروازه‎‌بان - چادرملو اردکان
این گلر برزیلی که حالا 32 ساله شده، بیشتر دوران فوتبالش در تیم‌های سری B برزیل گذشته و اکنون در یک چالش جدید به ایران آمده است.

2083573

* لوان پولی - دروازه‌بان - نساجی مازندران
بقای نساجی در لیگ برتر وابسته به دستان او بود و پولی که بعد از مصدومیت علیرضا رضایی به تیم اضافه شد، با عملکرد بی‌نظیر خود از یک فاجعه برای نماینده استان مازندران جلوگیری کرد.

2083574

* تونی باتیستا - دروازه‌بان - خیبر خرم‌آباد
دیگر دروازه‌بان خارجی فوتبال ایران هم برزیلی است. او ۳۱ ساله است و پیش از اینکه سال گذشته به عربستان برود تمام کریرش در پرتغال و برزیل گذشته بود اما می‌خواهد یک تجربه جدید داشته باشد و برای خیبر بازی کند.

2072186

* رافائل سیلوا - مدافع - استقلال تهران
درست در روزهایی که استقلال شکست ناپذیر فرهاد مجیدی، با یک جنجال بزرگ روبرو شده بود و دو دفاع مرکزی تیمش را به دلیل سربازی از دست داده بود، سیلوا به ایران آمد و این بازیکن با توجه به تجربه بالا و همچنین دیگر توانایی‌هایش خیلی زود خودش را در فوتبال ایران ثابت کرد. سیلوا به عنوان مدافع مرکزی استقلال در شرایطی که نکونام در تفکرات تاکتیکی خود نیاز به بازیکنی دارد که ویژگی‌های مدنظرش را داشته باشد، می‌تواند به تجربه‌اش تکیه کند.

2072471

* گئورگی گولسیانی - مدافع - پرسپولیس
تنها نماینده لیگ برتر در مسابقات یورو 2024، قراردادش را با پرسپولیس تمدید کرد و لیگ بیست و چهارم را هم در ایران می‌گذارند. مدافع گرجستانی چندین سال است که در فوتبال ایران حضور دارد ولی قطعا خودش هم می‌داند که حضور در پرسپولیس و نشان دادن کیفیتش در این تیم، چه تاثیر ویژه‌ای در فوتبالش داشته است.

2059854

* موسی کولیبالی - مدافع - فولاد خوزستان 
از مدت زمان حضور کولیبالی در فوتبال ایران ۱۰ سال می‌گذرد و این بازیکن به احتمال فراوان در پایان لیگ بیست و چهارم تعداد بازی‌های خودش در لیگ را به عدد ۲۸۰ برساند.

2083576

* کوین بولی - مدافع - خیبر خرم‌آباد
رضا مهاجری خیلی زود او را در ترکیب ثابت خود قرار داد و این بازیکن ساحل عاجی که عمویش باسیله بولی بازیکن سابق مارسی است، اگرچه به مانند او در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی نکرده اما در مهم‌ترین تیم‌های رومانی حضور داشته است.

2083577

* دیمیتریوس چاتزیسایاس - مدافع - استقلال خوزستان
او با پائوک در لیگ اروپا بازی کرده بود و بوژوویچ که در گذشته با این بازیکن کار کرده بود، با نظر مستقیمش او را به خوزستان آورده است.

2083587

* عثمان اندونگ - مدافع - گل‌گهر سیرجان 
مدافع مرکزی و سنگالی استقلال خوزستان، در فصل جدید تصمیم گرفت در فوتبال ایران بماند و در ۲۴ سالگی‌اش، به عنوان یک بازیکن خارجی در لیگ بیست و چهارم برای تارتار به میدان خواهد رفت.

2068642

* ویکتور ماتئوس - مدافع - چادرملو اردکان
او نیز در سری B برزیل بازی می‌کرد ولی این بازیکن 24 ساله در چالشی جدید به ایران آمده است.

2083592

* ایوب العملود - مدافع - پرسپولیس
این مدافع مراکشی هم که جانشین اسماعیلی‌فر شده، پس از نزدیک به 10 سال بازی در مراکش حالا به ایران آمده و سرخ‌پوش شده است. ایوب اکنون مصدوم شده و هواداران از همین موضوع بسیار نگران هستند.

2071446

* گریگول چابرادزه - مدافع - ذوب‌آهن اصفهان
مدافع ۲۸ ساله ذوبی‌ها که غیر از گرجستان در تیم دیگری بازی نکرده بود حالا یک فصل دیگر همراه با تیم ربیعی خواهد بود.

2083598

* کوفی شولز - مدافع - مس رفسنجان
او محصول آکادمی هرتابرلین است و تمام دوران بازیگری این بازیکن 35 ساله در لیگ‌های آلمان، اتریش، سوئیس و یونان حضور داشته است اما اکنون سر از مس رفسنجان درآورده است.

2083469

* وحدت هنانوف - مدافع - سپاهان اصفهان
با شروع درخشش تیم استقلال تاجیکستان، باشگاه‌های ایرانی سراغ جذب بازیکنان این تیم رفتند و هنانوف خیلی زود با نظر مثبت یحیی گل‌محمدی روبه‌رو شد تا پرسپولیسی شود. او اگرچه عضو ثابتی از ترکیب این تیم نبود اما به عنوان یک بازیکن نسبتا قابل قبول در این تیم جایگاه خوبی داشت و حالا قرار است در تیم سپاهان لیگ بیست و چهارم را ادامه دهد.

2059884

* والاس آلمیدا - هافبک - چادرملو اردکان
این بازیکن 23 ساله در هیچ تیم بزرگسالانی بازی نکرده بود و عضو تیم زیر 23 ساله فلومیننزه بود که اکنون در اوج جوانی شاگرد اخباری شده است.

2083601

* ایگور پوستونیسکی - هافبک - تراکتور تبریز
یک هافبک مرکزی توانا که به خوبی در مرکز زمین حملات رقبا را کنترل می‌کند و او خیلی زود موفق شده کیفیتش را به هواداران فوتبال ایران ثابت کند. او که سابقه بازی در تیم‌های مختلف لیگ کرواسی از جمله واراژادین و گوریسا را دارد بسیار درخشان ظاهر شده و با حضورش در ترکیب تراکتور به هافبک‌های این تیم که در فاز تهاجمی بسیار توانا هستند، آزادی عمل داده و وضعیت ایده‌آلی برای آنها به وجود آورده تا سرخ‌ها با این شرایط، امیدوار به قهرمانی در مسابقات باشند.

2070991

* استیون انزونزی - هافبک - سپاهان اصفهان 
او در تیم سال ۲۰۱۸ فرانسه حضور داشت و اولین بازیکن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است که سابقه قهرمانی در جام جهانی را در کارنامه دارد. هواداران سپاهان مشتاق تماشای زوج دابو و انزونزی در مرکز زمین هستند. استیون در تیم‌های رم و سویا بازی کرده و اگر چه کیفیت دوران جوانی‌اش را ندارد اما قطعا تجربه و مهارت این بازیکن در فوتبال ایران او را تبدیل به یک بازیکن متفاوت می‌کند.

2072838

* آنتونی آکومو - هافبک - خیبر خرم‌آباد
این بازیکن کنیایی در تیم‌های سرشناسی بازی نکرده و پیش از انتقالش به خیبر، مدتی در یکی از تیم‌های ژاپنی بازی می‌کرد.

2081911

* برایان دابو - هافبک - سپاهان اصفهان
این بازیکن که فصل گذشته در ترکیب ژوزه مورایس برای سپاهان عملکرد خوبی به اجرا گذاشت و در بین هواداران یک بازیکن محبوب محسوب می‌شود، اکنون یک فصل دیگر را هم در نصف جهان سپری خواهد کرد.

2059887

* مومل عبدالرضا - هافبک - استقلال خوزستان
مؤمل فوتبال حرفه‌ای را از سال ۲۰۱۸ با عضویت در الزورا آغاز کرده و سپس در تیم فوتبال البغداد عراق نیز تا پیش از پیوستن به الطلبه بازی کرده است.

2083603

* ریکاردو آلوز - هافبک - تراکتور تبریز
هواداران تراکتور به معنای واقعی کلمه دلبسته او شدند. هافبک پرتغالی که در مرکز زمین با خلاقیت بالای خود تاثیر به‌سزایی در موفقیت‌های چند فصل اخیر تراکتور داشته و حالا در ترکیب پرستاره تی‌تی‌ها، مقداری از وظایف دفاعیش کم شده تا صرفاً مشغول ساخت موقعیت و ثبت پاس گل باشد.

2017887

* سباستین اسپاهیو - هافبک - مس رفسنجان
اسپاهیو هنوز هم به تیم ملی آلبانی دعوت می‌شود و البته او که پیش از این در لیگ آلبانی بازی می‌کرد، به نظر می‌رسد در تفکرات تاکتیکی محرم نویدکیا وضعیت قابل توجهی داشته باشد.

2083604

* جلال‌الدین ماشاریپوف - هافبک - استقلال تهران
هافبک تهاجمی تیم ملی ازبکستان که در ۸ سال اخیر، یکی از خاص‌ترین بازیکنان این کشور محسوب می‌شد، هنوز کیفیت بالای خودش را که هواداران استقلال در قبل دیده بودند برای این تیم با توجه به مسائل تاکتیکی به نمایش نگذاشته اما آنقدر بازیکن میدان دیده و با تجربه‌ای هست که در هر شرایطی باز هم کیفیتش را به عرصه نمایش بگذارد.
ماشاریپوف که توانایی بازی در چندین پست مختلف دارد، هنوز در پست مطلوبش برای استقلال بازی نکرده و شاید اگر کادرفنی آبی‌ها، درباره شرح وظایف او تجدیدنظر کنند، این اتفاق نیز میسر شود.

2082194

* دیدیه اندونگ - هافبک - استقلال تهران
بازیکن ۳۰ ساله و گابنی اما با تجربه حضور در تیم‌های مشهوری چون ساندرلند، واتفورد و دیژون که حالا به عنوان شاگرد نکونام قرار است برای آبی‌ها توپ بزند. اندونگ اگرچه هنوز بازی زیادی در استقلال انجام نداده اما استایل و همچنین مهارت‌های انفرادی‌اش نشان می‌دهد که تیم نکونام یک مهره اثرگذار در مرکز زمین دارد که می‌تواند تبدیل به برگ برنده آنها شود.

2071939

* ساویو روبرتو - هافبک - استقلال خوزستان
یکی از مهم‌ترین چهره‌های فصل گذشته در جریان قهرمانی پرسپولیس بازیکنان استقلال خوزستان است که با اخراجش در شب عجیب تاریخ فوتبال ایران، شاید در کامبک سرخ‌ها بی‌تاثیر نبود. ساویو در شش ماه اخیر کیفیت و مهارت‌هایش را به نمایش گذاشته تا هواداران فوتبال ایران او را از خارجی‌های با کیفیت چند سال اخیر بدانند.

2026369

* الکساندر مرکل - هافبک - نساجی مازندران
مرکل روزی به عنوان یک استعداد آلمانی وارد تیم آث میلان شد اما با آغاز زمستان میلان، او هم از این تیم جدا شد و ماجراجویی خودش را در کشورهای مختلفی آغاز کرد و در نهایت هم تصمیم گرفت تابعیتش را به یک بازیکن قزاقستانی تغییر دهد.

2080486

* گائل کاکوتا - هافبک - استقلال تهران 
این بازیکن کنگویی که در جوانان فرانسه نیز بازی کرده روزگاری از استعدادهای آینده‌دار باشگاه چلسی محسوب می‌شد اما او تحت تاثیر تصمیمات مدیران این باشگاه، در مدت زمان حضورش اغلب به تیم‌های دیگر قرض داده می‌شد و برای همین سابقه بازی در باشگاه‌های سویا، لاتزیو و لاکرونیا را هم دارد. کاکوتا در دوران بازیگری‌اش مصدومیت‌های زیادی داشته و شاید تنها مسئله نگران کننده در بابت این هافبک خوش تکنیک همین مسئله باشد.

2073617

* اوستون اورونوف - وینگر - پرسپولیس
وینگر ازبکستانی سرخ‌ها حالا در جمع آنها مانده و کماکان فرم بی‌نظیر خود را در ترکیب گاریدو به نمایش گذاشته است. اورونوف به سادگی در دوئل‌ها پیروز می‌شود، در کمال خونسردی دریبل می‌زند و با ضرب پای خوبی که دارد در لحظاتی که بازی گره می‌خورد تبدیل به مرد نجات‌بخش سرخ‌ها می‌شود.

2083541

* منتظر محمد - وینگر - نساجی مازندران 
کاپیتان تیم جوانان عراق به یکی از پدیده‌های فوتبال خاورمیانه که فصل گذشته تحت نظر محرم نویدکیا در مس رفسنجان فرم خوبی از خود نشان داد و اکنون در نساجی بازی خواهد کرد.

2057877

* گیلرمو پیرا - وینگر - چادرملو اردکان
پیرا هنوز بازی نکرده ولی او که به مانند دیگر برزیلی‌های این تیم، فقط در سری B برزیل بازی کرده است، باید دید می‌تواند کیفیتش را به نمایش بگذارد.

2083672

* تیوی بیفوما - وینگر - استقلال خوزستان
بیفوما توسط پوچتینو کشف شد و در تیم جوانان فرانسه با ستارگان فوتبال این کشور از جمله واران، لاپورت، دینیه، آرئولا، آنتونی مارسیال و لاکازت هم‌بازی بوده است. بیفوما برای استقلال خوزستان ۲ گل به ثمر رسانده و مهارت‌های فنی‌اش باعث شده تا یکی از مهم‌ترین بازیکنان خارجی لیگ در این فصل باشد که کارشناسان و هواداران او را دنبال می‌کنند.

2080504

* متئوس سانتوس سوارس - وینگر - چادرملو اردکان
این بازیکن 26 ساله که متولد سائوپائولو است امیدوار است در اولین تجربه خارج از برزیل بتواند فرم خوبی به نمایش بگذارد.

2083673

* گوستاوو واگنین - وینگر - گل‌گهر سیرجان
وینگر برزیلی که ۲ فصل در تراکتور حضور داشت، حالا فصل جدید شاگرد تارتار است و در گل‌گهر سیرجان قرار است بازی کند. واگنین با توجه به عملکردی که در فوتبال ایران داشته از بازیکنان خارجی با کیفیت لیگ محسوب می‌شود.

2065510

* کوین یامگا - وینگر - نساجی مازندران
وینگر سابق استقلال حالا به عنوان عضو جدید تیم نساجی مازندران در لیگ بیست و چهارم قرار است برای قائمشهری‌ها بازی کند. یامگا پس از اتفاق تلخی که در جریان تمرینات استقلال تجربه کرد، وضعیت کاملا متفاوتی دارد و امیدوار هستیم دوباره او را در مستطیل سبز ببینیم. مصدومیت یامگا شاید موجب شود تا او دیگر کیفیت گذشته‌اش را تکرار نکند اما قطعا برای استقلالی‌ها و بخش عمده‌ای از فوتبال‌دوستان ایرانی یک بازیکن محبوب باشد.  

2079499

* لوکاس ژوائو - مهاجم - پرسپولیس
او روزگاری در فوتبال انگلستان برای بلکبرن، ردینگ و شفیلد ونزدی بازی کرده بود و اکنون به عنوان مهاجم پرسپولیس در تمرینات این تیم حاضر است. ژوائو در دیدار مقابل الاهلی برای دقایقی وارد زمین شد که البته در این مدت نتوانست خودش را نشان دهد ولی انتظار می‌رود با بالا رفتن میزان هماهنگی او و سرخ‌ها، می‌تواند تبدیل به یک مهاجم ایده‌آل برای تیم گاریدو شود.

2081028

* اوا وانکوای - مهاجم - مس رفسنجان
سومین بازیکن خارجی مس رفسنجان، بازیکنی است که در این فصل از لیگ چین، وضعیت خوبی داشت اما پس از مشکلات مالی این تیم تصمیم به جدایی گرفت.

2073401

* علا الدالی - مهاجم - چادرملو اردکان
مهاجم سوری چادرملو اردکان در طی این سال‌های اخیر، بیشتر در لیگ‌های قطر، سوریه، کویت و عراق بازی کرده ولی این بازیکن 27 ساله، در تیم ملی کشورش 17 بازی انجام داده و وضعیت خوبی دارد.

2083606

* کاینا نونیز - مهاجم - استقلال خوزستان
این مهاجم برزیلی و 27 ساله خیلی زود در ترکیب استقلال خوزستان جا افتاد و موفق شد یک پاس گل ثبت کند. با این حال او اگر چه اصالتی برزیلی دارد اما متولد پرتغال است و حتی سال‌های اولیه فوتبالش در این کشور گذشته. او سال قبل در لیگ کره‌جنوبی بازی می‌کرد اما با نظر سرمربی خارجی خوزستان این انتقال را قبول کرد.

2079853

* تومیسلاو اشترکالی - مهاجم - تراکتور تبریز
اسکوچیچ به محض ورود به باشگاه تراکتور، در خط حمله تفکرات خودش را پیاده کرد و برای این موضوع جذب اشترکالی ۲۸ ساله را در اولویت قرار داد. تومیسلاو در بازی‌های تراکتور خودش را با گلزنی نشان داده و حداقل هواداران این تیم می‌دانند که با او می‌توانند موقعیت‌های زیادی را تبدیل به گل کنند.

2083170

* بولی سامبو - مهاجم - گل‌گهر سیرجان
مهاجم سنگالی گل‌گهر، در سال ۲۰۲۲ به تیم ملی سنگال دعوت شد و ۳ بازی برای این تیم انجام داد. در طی این مدت او حالا به عنوان یک بازیکن خارجی با کیفیت، از تیم قونیه اسپور به سیرجان آمده است.

2079345

* سوکول چیکالشی - مهاجم - تراکتور تبریز
او ۳۴ ساله است و در دوران بازیگریش، بیشتر در لیگ آلبانی، کرواسی و ترکیه بازی کرده اما نکته مهمی که او را می‌تواند تبدیل به یک بازیکن توانمند در ایران بکند، قدرت تمام‌کنندگی بالای اوست.

2074199

* گوستاوو بلانکو - مهاجم - استقلال تهران
مهاجم آرژانتینی استقلالی‌ها با نظر مستقیم جواد نکونام در لیگ بیست و سوم، به این تیم پیوست و در وضعیتی که آبی‌ها یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ترکیبشان نداشتن مهاجم نوک با کیفیت است، یکی از گزینه‌های تاکتیکی نکونام محسوب می‌شود. بلانکو قد بلندی دارد که برای برنامه و نقشه‌های تاکتیکی کادرفنی استقلال یک پارامتر مهم محسوب می‌شود و همچنین قدرت بازی خوانی او در هنگام توپ‌گیری پشت به دروازه به این تیم کمک ویژه‌ای می‌کند.

2073572

* ابوبکار کامارا - مهاجم - سپاهان اصفهان
این مهاجم اصالتاً فرانسوی که برای تیم ملی موریتانی بازی می‌کند، از الجزیره امارات به این تیم آمده اما کامارا ۳ فصل عضو تیم فولام بود و رقیب الکساندر میتروویچ مهاجم صربستانی سابق این تیم محسوب می‌شد. کامارا قبل از امارات، در فوتبال یونان حضور داشته و مورایس نیز در آن مدت به عنوان سرمربی مشغول فعالیت بود که این مسئله سبب می‌شود تا مرد پرتغالی نسبت به بازیکن تیمش شناخت خوبی داشته باشد.

2080460

* مو عیسی - مهاجم - نساجی مازندران 
۳۰ سال سن دارد و اصالتی سودانی دارد. جالب است که بدانید او به غیر از تیم‌های انگلیسی در هیچ کشور دیگری بازی نکرده بود اما حالا قرار است برای نساجی بازی کند!

2083610

* اریک بایناما - مهاجم - گل‌گهر سیرجان 
هنوز پرونده انتقال او به گل‌گهر یکی از مهمترین پرونده‌های انضباطی فوتبال ایران محسوب می‌شود. این بازیکن ۲۸ ساله هنوز به تیم ملی گابن دعوت می‌شود و اگرچه در گل‌گهر انتظار می‌رود به عنوان یک بازیکن نیمکت‌نشین و تعویضی در ترکیب حضور داشته باشد اما مشخصا یک بازیکن مهم برای تیم تارتار است.

2027215

* شیمبا - مهاجم - فولاد خوزستان 
این مهاجم برزیلی را دیگر می‌توانیم یک بازیکن ایرانی بدانیم چرا که حالا در آستانه ۴۰ سالگی، برای دوازدهمین فصل متوالی قرار است در لیگ برتر بازی کند.

2081853

دیدگاه‌ها