کد خبر : 2069850 | 26 شهریور 1403 ساعت 11:40 | 123.1K بازدید | 275 دیدگاه

امشب فیرمینو، محرز و تونی را از نزدیک می‌بینیم

وزن کشی الاهلی - پرسپولیس: نخبگان و نخبه‌تران!

الاهلی در رقابت‌های لیگ عربستان شرایط خوبی ندارد. پرسپولیس با اسلحه دوندگی به مصاف حریف پرستاره خود خواهد رفت.

وزن کشی الاهلی - پرسپولیس: نخبگان و نخبه‌تران!

به گزارش “ورزش سه”، الاهلی یک نام مهم و تاثیرگذار در خاطره جمعی هواداران پرسپولیس است. نام تیمی که در دیداری تاریخی و به یادماندنی برابر قرمزها شکست خورد تا تیم تحت هدایت برانکو برای اولین‌بار طعم صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کند. حالا پنج سال بعد از آن روزها، پرسپولیس با اسکوادی که همچنان روح تیم سابق را در خود حفظ کرده، اولین بازی لیگ نخبگان را برابر همین تیم سبزپوش جده برگزار خواهد کرد.

پرسپولیس و الاهلی، تقابل قهرمان ایران و تیمی هستند که عموما پشت سر الهلال و النصر و الاتحاد بوده و حتی سقوط به دسته اول را هم تجربه کرده اما حالا به واسطه سرمایه‌گذاری عظیم دولتی در ورزش، به یکی از پرمهره‌ترین‌ تیم‌های آسیا تبدیل شده است؛ تا جایی که در حاشیه آخرین تمرین سرخپوشان، افشین پیروانی (به درستی) آنها را پرستاره‌تر از النصر قلمداد می‌کند.

روی نیمکت الاهلی که چند سال پیش سرمربی پرسپولیس (برانکو) را از آنها ربود، یک چهره جوان و ۳۶ ساله حضور دارد. ماتیاس یاسله آلمانی که بعد از موفقیت در سالزبورگ، موردتوجه عربستانی‌ها قرار گرفت و به پروژه سعودی پیوست. او حدود ۲۰ سال جوان‌تر از سرمربی پرسپولیس و البته بسیار کم تجربه‌تر از اوست اما با اتکا به ستاره‌های نامدار، برای پرسپولیس رجز می‌خواند و سه امتیاز را در مشت خود می‌بیند.

*خط دروازه: جدال گلرهای آفریقایی
الکسیس گندوز و ادوارد مندی، دو دروازه‌بانی که احتمال دارد در جام آفریقا رودرروی هم قرار بگیرند، امروز مامور بسته‌ نگه داشتن دروازه خود خواهند بود. گندوز که این فصل به پرسپولیس پیوسته، سابقه طولانی حضور در فرانسه و الجزایر را پشت سر خود دارد و نامی مهم در کشور خود محسوب می‌شود اما ادوارد مندی، دروازه‌بانی پرآوازه‌تر و البته گران‌تر از اوست. مندی بعد از ۱۰۵ بازی در چلسی و مستقیما از آبی‌های لندنی به الاهلی پیوسته و فصل گذشته در ۱۵ از ۳۳ بازی دروازه خود را بسته نگه داشت.

2081797

*خط دفاعی: دیوار بین‌المللی تهران - جده
برای پرسپولیس: ایوب العملود، میلاد محمدی، گئورگی گولسیانی و حسین کنعانی
برای الاهلی: علی مجراشی، راجرز ایبانز، مریح دمیرال (و محمد الحوریجی)

نکته جالب این است که هر دو تیم ۵۰ درصد ترکیب دفاعی خود را به بازیکنان خارجی سپرده‌اند. دمیرال و ایبانز دو مدافه شاغل در سری آ بودند که به لیگ حرفه‌ای سعودی پیوستند. دمیرال بعد از حضور در ترکیب یوونتوس و آتالانتا پیشنهاد الاهلی را پذیرفت و ایبانز برزیلی هم پس از ۱۴۹ بازی در آاس رم به این تیم ملحق شد. البته پرسپولیس هم دو مدافع ملی را در زوج دفاعی خود دارد.

علی مجراشی مدافع ۲۴ ساله سمت راست تیمش را قرق کرده و با میلاد محمدی دوئل خواهد داشت اما در جناح چپ از بین محمد الهجیری جوان و عبدالله خلید ۳۰ ساله، یکی بازی خواهند کرد.

2081798

*خط میانی: سه نام بزرگ پشت مهاجم میلیون دلاری
برای پرسپولیس: ریگی، عالیشاه، صادقی، اورونوف، احمدزاده
برای الاهلی: زیاد الجهانی، فرانک کیسیه، ریاض محرز، روبرتو فیرمینو (و گابریل ویگا)

الاهلی در این فصل همواره با دو هافبک دفاعی به میدان رفته است، فرانک کیسیه هافبک سابق بارسلونا و میلان، یک هافبک ۲۰ ساله عربستانی را در کنار خود می‌پروراند و حالا آنها باید نفرات تکنیکی پرسپولیس را نیز کنترل کنند. اما کمی جلوتر، فیرمینو و محرز، دو هم‌بازی سابق در لیگ جزیره، علیه پرسپولیس متحد خواهند شد. جالب اینکه محرز و گندوز اخیرا در فیفادی سپتامبر هم‌تیمی بودند.

تنها نقطه ابهام الاهلی جایی است که سرمربی آلمانی باید از بین فیراس البوریکان وینگر سرشناس عربستانی و گابریل ویگا، وینگر جوان اسپانیایی یکی را در سمت چپ قرار دهد. جالب اینکه ویگا از لالیگا به عربستان پیوسته و سابقه عضویت در تیم ملی جوانان اسپانیا را هم دارد و قبول پیشنهاد الاهلی در ۲۲ سالگی از سوی او، عجیب و جالب توجه است.

2081800
2081801

*خط حمله: مهاجم انگلیس علیه پرسپولیس
برای پرسپولیس: علی علیپور
برای الاهلی: ایوان تونی

دو خرید تابستانی پرسپولیس و الاهلی با شماره مضربی از ۹ پشت پیراهن، رودرروی مندی و گندوز قرار خواهند گرفت. جالب اینکه هر دو مهاجم ۲۸ ساله هستند و فصل گذشته هم در اروپا حضور داشتند، البته ایوان تونی در انگلیس و علی علیپور در لیگ پرتغال.

تونی با سابقه ۷۲ گل در ۱۴۱ بازی با برنتفورد، مهاجم ملی انگلیسی‌ها محسوب می‌شود که سه فصل در لیگ برتر به میدان رفت و بسیاری انتظار داشتند انتقالی بزرگ در کشورش را تجربه کند اما ترجیح داد به پیشنهاد بزرگ عربستان پاسخ آری بدهد.

2081799

در مجموع این بازی تقابل تیم پرستاره الاهلی و مدافع عنوان قهرمانی ایران خواهد بود. الاهلی حداکثر ۴ بازیکن عربستانی را در ترکیب خود خواهد داشت و پرسپولیس هم با اتکا به چند بازیکن ملی و ۴ ستاره خارجی، به امید پیروزی در این بازی وارد زمین جده خواهد شد.

اما شاید بد نباشد که هواداران پرسپولیس پیش از هرگونه پرتوقعی، ارزش دو تیم در ترانسفرمارکت را محکی برای سنجش قدرت آنها کنند: ۱۷۸ میلیون دلار، ۱۷ میلیون دلار. البته که شکست اعداد مقابل اراده، همبستگی و هماهنگی هم بسیار مشاهده شده است.

دیدگاه‌ها