کد خبر : 2069300 | 24 شهریور 1403 ساعت 14:08 | 6.2K بازدید | 9 دیدگاه

ویلموتس چه ربطی به سقف قرارداد دارد؟

فریدونی: از اول این قانون را نباید می‌گذاشتند

مدیرعامل سابق ذوب آهن توضیحاتی درباره قانون سقف قرارداد در ایران و کشورهای دیگر دنیا و ساز و کار این قانون ارائه کرده است.

فریدونی: از اول این قانون را نباید می‌گذاشتند

به گزارش "ورزش‌ سه"، مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره قانون سقف قراردادها اظهار داشت: من بارها گفته‌ام که این قانون سقف بودجه از ابتدا کار اشتباهی بود. از همان سال پیش تا الان بارها اصلاحیه خورده و تعبیر و تفسیر شده است. به نظر من قانونی که ثبات نداشته باشد، قابل تفسیر باشد و قابلیت چانه‌زنی داشته باشد، از هرج و مرج و بی‌قانونی بدتر است.

وی با بیان اینکه این قانون قانون سقف قراردادهاست نه قانون سقف بودجه، افزود: بودجه یعنی سند هزینه و درآمد طی یک دوره مالی که معمولا یک سال است. اما این‌ها اصلاً کاری به هیچ‌ چیز دیگری ندارند و صرفاً این سقف و محدودیت را برای قراردادهای بازیکنان و مربیان در نظر می‌گیرند. اسم این قانون، سقف بودجه نیست بلکه سقف مجموع قراردادهاست، زیرا بودجه هزینه‌ها و درآمدهای دیگری را هم شامل می‌شود. این قانون به درآمدها که اصلا کاری ندارد و از هزینه‌ها هم فقط روی قراردادها متمرکز است.

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن درباره تجربه جهانی این موضوع تصریح کرد: در اروپا و کشورهای دیگر قانونی تحت عنوان فایننشیال فیرپلی (Financial fair play) وجود داشت که اولاً واژه فیرپلی (Fair play) را از این عنوان حذف کردند تا شبهه و تصور برابری و مساوات و غیره پیش نیاید و آن را به فایننشیال ساستینبیلیتی (Financial sustainability) تغییر دادند. به طور کلی این قانون می‌گوید باشگاه به میزان درآمدهایی که دارد، می‌تواند هزینه کند.

2080780

وی در توضیح این قانون ادامه داد: این قانون قیدی دارد که بیان می‌کند باشگاه از میزان درآمدها، تنها 70 درصد را می‌تواند خرج قرارداد بازیکنان و مربیان کند و مابقی این درآمدها باید در محل‌های دیگر صرف و خرج شود. همچنین قید دیگری که در ایران نادیده گرفته‌ می‌شود این است که در اروپا یک دوره سه ساله به باشگاه‌ها داده می‌شود و باز هم علاوه بر آن استثنا هم قائل شده‌اند. به این صورت که در دوره سه ساله باشگاه می‌تواند 30 میلیون یورو کسری منابع داشته باشند و اگر بعد از سه سال این کسری جبران نشد، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد. این میزان در لیگ برتر انگلیس سالی 35 میلیون پوند و در سه سال 105 میلیون پوند است و یکی از دلایلی که باشگاه اورتون را جریمه کردند این بود که به جای 105 میلیون، 124 میلیون پوند کسری داشت.

فریدونی با مقایسه این قانون با قانون سقف قراردادها در ایران خاطرنشان کرد: چنین قوانینی در سطح دنیا وجود دارد اما در ایران یک قانون ناقص و من‌درآوردی به نام سقف بودجه وضع کرده‌اند که قابلیت اجرا هم ندارد و تنها در نام با آن قانون اروپا مشابهت‌هایی دارد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر فدراسیون فوتبال مبنی بر افزایش سقف بودجه نمایندگان آسیایی ایران عنوان کرد: این تبصره اخیر اگرچه در اصل کار، کار درستی است اما دارای اشکال است. ایراد آن‌ هم این است که بخشی از این درآمدها هرچند که هنوز کسب نشده اما تقریباً قطعی است و در بازی‌های مرحله گروهی کسب می‌شود اما بخش دیگر آن یعنی از صعود از مرحله گروهی تا مرحله فینال کاملاً احتمالی است پس این درآمدهایی که روی سقف بودجه این تیم‌ها اضافه کرده‌اند تنها یک پیش‌بینی است و عملاً درآمدی محقق نشده است. علاوه بر آن همان درآمد احتمالی هم به خاطر مسائل مربوط به تحریم‌ها به این سادگی قابل دریافت شدن نیست و نمی‌توان آن را دریافت کرد.

وی افزود: اگر قرار است قانونی تصویب و اجرا شود، نباید معطل یک درویش و یک پرسپولیس و یک باشگاه بماند. همه‌جا همین‌طور است. مثلاً در لیگ برتر انگلیس برای تصویب یک قانون، اگر از 20 تیم 14 تیم به این قانون رأی بدهند، بقیه تیم‌ها چه راضی باشند چه ناراضی، آن قانون تصویب خواهد شد اما اینجا فدراسیون سه ماه منتظر بود تا درویش رضایت بدهد و فدراسیون هم بگوید که هر چهار تیم آسیایی به اتفاق موافق این قضیه بودند اما بعد از سه ماه دیدند درویش کوتاه نمی‌آید، خودشان دست به کار شدند. حالا هم درویش می‌خواسته به آقای تاج حمله کند و امتیاز بگیرد وگرنه اصلا ماجرای ویلموتس به این قصیه چه ارتباطی دارد؟

دیدگاه‌ها