کد خبر : 2069243 | 24 شهریور 1403 ساعت 11:28 | 21.7K بازدید | 76 دیدگاه

اینجا لالیگا نیست که بازی را نگه دارند؛

رفعتی: آقای مازیار! توقف نه، سر پنالتی دعوا کردی

ناظر مسابقه سپاهان - ملوان نسبت به برخی ادعاهای مطرح شده درباره فوت یک هوادار روی سکوهای ورزشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

رفعتی: آقای مازیار! توقف نه، سر پنالتی دعوا کردی

به گزارش "ورزش سه"، شروع دوباره مسابقات لیگ برتر متاسفانه با اتفاق تلخ جان باختن یکی از هواداران قدیمی ملوان همراه بود. این هوادار که برای تماشای بازی تیمش مقابل سپاهان به ورزشگاه فولادشهر رفته بود در اواسط نیمه اول دچار حمله قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

مازیار زارع، سرمربی ملوان، پس از پایان بازی در این باره مدعی شد در لحظه که حال آن هوادار بد شده، مسئولان بازی نه تنها درخواستش برای توقف بازی را رد کرده‌اند بلکه به او گفته‌اند حال هوادار ملوان خوب است. بخشی از صحبت‌های مازیار زارع را بخوانید:
«وقتی متوجه شدم چه اتفاقی افتاده، از مسئولان خواهش کردم بازی را متوقف کنند. خیلی پافشاری می‌کردند به من بقبولانند که آن فرد حالش خوب است و کاملا به‌هوش است. می‌گفتند مردم دارند الکی جو می‌دهند و هیچ اتفاقی نیفتاده. اگر زودتر فهمیده بودم هوادارمان فوت شده، تیم را بیرون می‌کشیدم. فوتبال چه ارزشی دارد که وقتی جان یک انسان به خطر افتاده ما درگیر بازی باشیم؟»

پس از آن داوود رفعتی ناظر مسابقه سپاهان - ملوان در گفت‌وگویی تلویزیونی ماجرا را اینطور روایت کرد:
«تا دقیقه 25 بازی هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و دو دستگاه آمبولانس در ورزشگاه بود. در آن لحظات دیدم سکوی هواداران منتسب به ملوان به هم ریخته است. بلافاصله خودم را به آن قسمت رساندم و دیدم که اورژانس هم رفت بالا. بدون اینکه با من هماهنگ بشود یا نشود خود تکنسین اورژانس رفت بالا و کمتر از دو دقیقه بعد دو هوادار را پایین آوردند. یک نفر را با برانکارد بردند و یک نفر دیگر توسط پزشک ورزشگاه احیا شد.
شخصی که فوت کرده یک مرتبه داخل آمبولانس احیا می‌شود. فاصله زمانی بیمارستان تا ورزشگاه دو یا سه دقیقه است و ایشان بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود. تا جایی که من اطلاع دارم تا دقیقه 72 بازی هم زنده بوده است.»

ناظر بازی در واکنش به اظهارات سرمربی ملوان نیز گفت:
«دیده بودیم که روز روشن دروغ بگویند، ولی ندیده بودیم که شب تاریک هم دروغ بگویند. دقیقه 60 مربی همین تیمی که اسم بردید (ملوان) بر سر اینکه داور باید پنالتی بگیرد یا نگیرد داشت بحث می‌کرد و اصلا صحبتی از تعطیلی مسابقه نبود. وظیفه من این است که بازی را مدیریت کنم. به من بگویید که بر اساس کدام قوانین باید آمبولانس را در اختیار تماشاگران بگذارم؟ آن هم آمبولانسی که فقط مخصوص تیم و بازیکنان است. اگر همان لحظه دو بازیکن سر به سر می‌شدند و سکته مغزی می‌کردند چه کسی باید جواب می‌داد؟ من تخلف کردم و آمبولانس را در اختیار آن تماشاچی عزیز قرار دادم.»

ویدئو: 352863

پس از این توضیحات بود که با اصرار مجری برنامه به لزوم توقف بازی در آن لحظه، بحثی جدی بین او و داود رفعتی شکل گرفت. دیالوگ‌هایی که در این باره رد و بدل شد را در ادامه می‌خوانید:

- آن اتفاق دقیقا در چه دقیقه ای رخ داد؟
در دقیقه 25 بود و من هم بازی را به خاطر متشنج شدن سکوهای ملوان 6 دقیقه متوقف کردم.

- پس برای هوادار نگه نداشتید؟
بر اساس کدام قانون باید بازی را به خاطر یک هوادار متوقف می‌کردم؟

- این‌هایی که در لالیگا در چنین مواردی بازی را نگه می‌دارند بر اساس کدام قانون عمل می‌کنند؟
ببینید مسابقات لالیگا زیر نظر فدراسیون فوتبال اسپانیا و یوفا اداره می‌شود. چنین قانونی در آیین‌نامه ما نیامده است.

- نباید چنین قانونی در آیین‌نامه باشد که جان انسان‌ها مهم است؟
من باید چه کاری انجام می‌دادم؟

- باید بازی را نگه می‌داشتید تا جان آن فرد تعیین تکلیف شود.
آن انسان در بیمارستان بوده. من باید به بیمارستان می‌رفتم و می‌پرسیدم که آن فرد فوت کرده یا خیر؟

- بازیکن داخل زمین متوجه شده که حال روحی هوادار مناسب نیست و شما باید بازی را نگه می‌داشتید.
خیر برادر من اصلا اینطور نبوده. بازیکنان بازی کرده‌اند، سر یک پنالتی که گل نشد یادشان افتاده که باید به‌خاطر هوادار بازی نمی‌کردند.

- پس مازیار زارع چطور در آن لحظه متوجه شده؟
ایشان بعد بازی فهمیدند که هوادار فوت شده. تماشاگران شلوغ کردند که یک نفر فوت کرده. بنده همان لحظه از پزشک ورزشگاه پیگیر شدم که زنگ زدند بیمارستان و به من گفتند هنوز زنده است. وقتی که من بعد از بازی متوجه شدم این فرد در بیمارستان فوت کرده، بازی را باید چه زمانی متوقف می‌کردم؟

- بعد بازی که مهم نیست. آن لحظه اتفاق باید آمبولانس در اختیار هوادار قرار می‌گرفت و بازی متوقف می‌شد.
مگر آمبولانس ندادیم؟ بازی را هم که 6 دقیقه نگه داشتیم. ظاهرا شما اطلاع درستی ندارید. دقیقه 25 این اتفاق افتاد و ما هم ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم. کجای کار ما اشتباه بوده؟ فکر می‌کنم اصلا توضیحات من را متوجه نشدید. ماجرا اینطور است که تماشاگر حالش بد می‌شود. ما که نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی برایش افتاده و من و شما هم که پزشک نیستیم. به آمبولانس منتقل می‌شود و داخل آنجا احیا می‌شود و به بیمارستان فرستاده می‌شود.

- آقای رفعتی در لالیگا یک هوادار سکته کرده و فوت هم نشده اما بازی را نگه داشتند. فوتبال چه اهمیتی دارد وقتی جان انسان در خطر است؟
لالیگا را با ما مقایسه نکنید. قوانین با هم متفاوت است و اصلا لالیگا را با خودمان مقایسه نکنید.

- همه چیز بر اساس قانون است؟ حتی وقتی جان یک انسان در خطر است؟
ما 6 دقیقه بازی را نگه داشتیم و آن تماشاگر در زمین که حضور نداشت و به بیمارستان منتقل شده بود. باید همچنان بازی را شروع نمی‌کردیم تا وضعیت آن تماشاگر در بیمارستان مشخص شود؟
سکوها به هم ریخت، بازی را نگه داشتیم، آمبولانس را در اختیار هوادار قرار دادیم، او در آمبولانس احیا و به بیمارستان منتقل شد. هر چه می‌گویم بر اساس گزارش پزشک است و حرف خودم که نیست. یکی دو مرتبه هم از پزشک کنار زمین پیگیر شدم که گفتند آن فرد زنده است.

- مازیار زارع درخواست توقف بازی را ندادند؟
اصلا چنین اتفاقی نیفتاد و هر کسی حرفی زده دروغ محض گفته است. حتی ایشان بعد بازی پیش من آمد و تشکر کرد. مدیر رسانه ملوان و مدیر این تیم وقتی گزارش بازی را می‌نوشتم آمدند و گفتند در لالیگا بازی را متوقف کرده بودند و من هم جواب دادم لالیگا به اینجا ارتباطی ندارد ضمن اینکه آن فرد در بیمارستان فوت کرده و ربطی به بازی نداشته است.

- شما دیدید که بازیکنان داخل زمین متوجه سکته هوادار روی سکوها شده‌اند؟
اصلا چنین چیزی نبوده و دروغ محض است. بازیکنان بازی را ادامه دادند، پنالتی دادند، پنالتی را زدند و خراب شد و حتی با من بر سر یک خطا داشتند بحث می‌کردند و کسی متوجه آن اتفاق نشده بود. مازیار زارع در دقیقه 60 آمد و از من پرسید که آیا هوادار فوت کرده؟ من هم از پزشک ورزشگاه جویا شدم که گفت فوت نکرده و زنده است. این هوادار در دقیقه 72 فوت کرده و ما هم بعد مسابقه متوجه فوت ایشان شدیم. لحظه‌ای که حال هوادار بد شده بود تمام امکانات در اختیار ایشان بود، بازی متوقف شد، حتی پزشک تیم ملوان هم بالای سرش رفت و بعد از احیا به بیمارستان منتقل شد.

دیدگاه‌ها