کد خبر : 2068803 | 22 شهریور 1403 ساعت 12:17 | 26.7K بازدید | 23 دیدگاه

راز جاودانگی مودریچ: هر روز این تمرین را انجام بده

ولاتکو ووچتیچ، مربی بدنساز لوکا مودریچ، می‌گوید به مدت 11 سال این بازیکن هر روز تمرینات سختی را سپری می‌کند تا آمادگی خود را حفظ کند.

راز جاودانگی مودریچ: هر روز این تمرین را انجام بده

به گزارش "ورزش سه"، پشت سر یک ورزشکار موفق خانواده و تیم حرفه‌ای او قرار دارند. لوکا مودریچ که اکنون 40 ساله است، با نحوه بازی و همچنین آمادگی جسمانی دیدنی‌اش، رئال مادرید و تیم ملی کرواسی را رهبری می‌کند و همه هواداران خود را تحت تاثیر قرار داده است.

خود مودریچ در سال‌های پایانی ورزشی‌اش بیشترین مسئولیت را برای چنین نمایش‌های بزرگی دارد، اما افرادی هم هستند که او برای رسیدن به یک هدف مشترک با آن‌ها کار می‌کند.

ولاتکو ووچتیچ، پروفسور حرکت شناسی، مربی بدنساز مودریچ از زمان آماده‌سازی برای جام جهانی برزیل با این بازیکن کروات همکاری می‌کند.

2079994

ووچتیچ درباره همکاری با لوکا مودریچ و دلایل موفقیت این بازیکن گفت: "در وهله اول پشتکار. وارد یازدهمین سال همکاری مشترک شده‌ایم. من با 20 تا 30 بازیکن فوتبال از جوان‌ترین رده‌های سنی گرفته تا لوکا مودریچ کار می‌کنم. نکته اصلی در پیش‌گیری از مصدومیت تمرینات برنامه‌ریزی شده روزانه است. لوکا هر روز صبح طبق برنامه هایی که برایش می‌فرستم کار می‌کند. ما "روز به روز" کار می‌کنیم، من هر روز نیم ساعت قبل از تمرین، برنامه روز بعد را به او می‌گویم.

و مودریچ روز بعد چه خواهد کرد؟

وارد جزئیات نمی‌شوم، این‌ها مسائل شخصی است، بازیکنان دوست ندارند علنی شود. "تخصص" من کار با کش است. من از کش‌های کوتاه و بلند استفاده می‌کنم چون ماهیچه‌های بازیکنان فوتبال و تنیس باید بلند، کشسان و قطعاً تحرک بالایی داشته باشند. آن‌ها باید بسیار متحرک باشند، مانند یوزپلنگ، چون نیاز به تغییر جهت سریع دارند. مادر همه مهارت‌های حرکتی، چابکی است. برای انجام کاری سریع و انفجاری، باید قوی و قابل ارتجاع باشید. به همین دلیل تاکید بر کار با وزنه نیست، بلکه روی کش است.

2079996

مودریچ چقدر در روز را به کار روی خودش اختصاص می‌دهد؟

حدود 30 تا 45 دقیقه تمرینات من، بعد برنامه بدنسازی، بعد هم ریکاوری. مجموع زمان تمرین مطمئناً بیش از پنج ساعت در روز است. طول عمر طولانی در یک حرفه ورزشی تنها توسط بهترین‌ها به دست می‌‌آید، برای مثال، مانند لبرون جیمز 40 ساله و یک سال جوان‌تر از او یعنی کریستیانو رونالدو. اگر به فداکاری در تمرینات و عزم برای قرار گرفتن در سطح بالا نگاه کنیم، مودریچ با آن‌ها هم رده است. مودریچ در 365 روز سال این برنامه را تکرار می‌کند. به عنوان مثال، لوکا 350 تا 360 جلسه تمرینی انفرادی در سال دارد. روزهای بسیار کمی وجود دارد که هیچ تمرینی نداشته باشد.

چگونه می توان انرژی استثنایی مودریچ و توانایی بازی در 90 دقیقه در بالاترین سطح تا به امروز را توضیح داد؟

ما در مورد آنچه که او واقعاً می‌خواهد، بسیار صحبت کرده‌ایم. هدف ما این بود که او تا 36 سالگی در سطح بالا بازی کند اما امروز مشخص است که می‌تواند تا 40 سالگی بازی کند چون هر روز بیشتر تمرین می‌کند. در رئال و تیم ملی کرواسی هم طبق برنامه من کار می‌کند. روند کار واضح است، من تمرین را برای مربی بدنسازی کرواسی یعنی لوکا میلانوویچ می‌فرستم، او سپس آن را عملی می‌کند. برای مودریچ، تمرین یک روش زندگی است.

2079997

اما هنوز هم جالب است که او چگونه در 39 سالگی فشار سنگین مسابقات را تحمل می‌کند؟

پس از 30 سالگی، بدن انسان توده عضلانی خود را از دست می‌دهد. هر چه سن شما بیشتر باشد باید بیشتر کار کنید تا مثل سال قبل یا کمی بدتر باشید و این عمدتا بعد از 35 سالگی اتفاق می‌افتد. برای تشویق بدن به رشد، بدون اینکه آن را خسته کنید، باید شدت تمرین را بیشتر کنید. اگر او بتواند این را هماهنگ کند، ورزشکار همیشه در حال پیشرفت است و خسته نیست. خوب، حالا تخمین بزنید که لوکا چقدر در آن موفق بوده است...

چرا مودریچ برای بیش از یک دهه شما را انتخاب کرده است؟

لوکا می‌داند چرا من را انتخاب کرد. من فقط می‌توانم حدس بزنم که این مسئله مربوط به ویژگی تمرینات و رویکرد است. اصرار بر انجام هر روز تمرینات حتی با فشارهای کمتر. اما من فقط یک "پازل" کوچک در پازل زندگی و حرفه موفق او هستم.

دیدگاه‌ها