کد خبر : 2067988 | 18 شهریور 1403 ساعت 21:23 | 8.7K بازدید | 4 دیدگاه

باز هم امیدواری به قریحه و غیرت بازیکنان!

آماده‌سازی هشداردهنده تیم ملی پیش از جام جهانی

تیم ملی فوتسال ایران تنها با دو صف‌آرایی تدارکاتی راهی جام جهانی 2024 خواهد شد که در مقایسه با تعداد مسابقه غول‌ها نیشدار بوده است. سایه روشن‌های این برنامه‌ریزی عجیب کدام‌ها هستند؟

آماده‌سازی هشداردهنده تیم ملی پیش از جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، ارباب فوتسال آسیا با معمولی‌‌ترین استراتژی و کمترین مسابقات دوستانه راهی جام جهانی 2024 می‌شود. دو جدال با قزاقستان در آلماتی که از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود در نتیجه یک شکست و یک تساوی را برای شاگردان وحید شمسایی پیش از جام جهانی به همراه داشت. دو دیدار دورهمی و طنزآمیز در مقایسه با حریفان تیم ملی در آوردگاه بزرگ به خودی خود نیشدار خواهد بود. با چنین شرایطی، مردان شمسایی در ازبکستان به کدام سو می‌روند و این مسیر وارونه چگونه طی شده است. در پرده اول، منتفی شدن مصاف با کرواسی نقش بسزایی در توشه خالی تیم ملی خواهد داشت اما حقیقت این است که حتی چهار دیدار دوستانه نیز برای تیم ملی کافی نبوده و نمی‌توان به شش مسابقه لیگ برتر که سیاهه منتخبش از پیش تعیین شده بودند، دل بست.

اسپانیا، برزیل و مراکش تیم‌های بزرگ دنیا، مسابقات متفاوت بزرگ و کوچک معقولانه‌ای را انجام داده‌اند و تیم‌های نوظهور از جمله افغانستان که برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را خواهد چشید، بیش از ایران در دیدارهای دوستانه به میدان رفته است.

در پرده دوم، شایعاتی حول برنامه‌ریزی فاجعه‌آورانه تیم ملی فوتسال به گوش می‌رسد که کمیته فوتسال تصمیم گرفته برای آرامش تیم ملی سکوت کند. به نظر می‌رسد تورنمنت تایلند و دیدار دوستانه ایران برابر اسپانیا در تاجیکستان به علت نزدیک بودن به تاریخ رقابت‌ها با تصمیم شمسایی رد شده است و این مربی به همان بازی با کرواسی و قزاقستان اکتفا نمود. موضع شمسایی برای پیگیری شدن شش هفته از لیگ برتر باعث شد تا خیلی از لحظات برای بازی دوستانه بر باد برود.

2078648

پرده سوم، رقابت‌های باشگاهی پس از پایان هفته ششم در تاریخ 26 مرداد با توجه به اردوی آماده‌سازی به تعطیلی فرو رفت و تا موعود اولین مسابقه تیم ملی در جام جهانی یعنی 26 شهریورماه برابر ونزوئلا، تنها 30 روز فرصت برای تکمیل قوای تیم ملی وجود داشته است. این مدت زمان برای آماده‌سازی تیم ملی و تنها با چهار بازی تدارکاتی که دو مسابقه آن به علت عدم حضور کراواسی در ایران منتفی شد، موج حملات از سوی جامعه فوتسال را در پی داشت. طبق بررسی‌های خبرنگار ما، لیست 30 نفره تیم ملی پس از پایان هفته سوم یعنی 6 مرداد ماه به فیفا اعلام شده است، زیرا اتمام مهلت از سوی فیفا مورخ 1 آگوست (11 مرداد) بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت فدراسیون فوتبال 12 مرداد اسامی ابتدایی را به فیفا معرفی کرده که به معنای پایان هفته چهارم خواهد بود. با این تفاسیر دو هفته پایانی (هفته پنجم و ششم) تاثیری در سیاهه شمسایی نداشته است و کارشناسان منطقی می‌دانند که چراغ لیگ برتر پس از پایان هفته چهارم خاموش می‌شد و تیم ملی با فرصت بیشتری به تمرینات آماده‌سازی می‌پرداخت و بازی‌های دوستانه بهتری را تدارک می‌دید. به هر حال برگزاری شش هفته از لیگ برتر طراحی وحید شمسایی بوده است

2078649

پرده چهارم، مسائل سیاسی باعث شده تا بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا از سفر به ایران سر باز بزنند و بودجه و هزینه‌های سنگین برای دوئل دوستانه در کشوری دیگر برای فدراسیون مقدور نبوده و همه این‌ها بهانه‌های داغ برای ناکامی تیم ملی پس از جام جهانی 2024 تعبیر می‌شود. با این وصف، فراموش نکرده‌ایم که تیم ملی با همان جیب‌های خالی در تورنمنت برزیل و ویتنام حضور پیدا کرد و از روسیه بزرگ در ایران پذیرایی نمود که ره‌آورد آن قهرمانی در آسیا و پوشاندن ناکامی در دوره گذشته بود که جوانگرایی مقطعی و لحظه‌ای جام قهرمانی را به سامورایی‌ها هدیه داد.

پرده پنجم، تیم ملی به زودی راهی ازبکستان می‌شود و دو مسابقه دوستانه با تیم تحول یافته قزاقستان تنها آزمون بزرگ ملی‌ پوشان بوده است و یک بازی دوستانه را پشت درب‌های بسته مقابل تایلند حریفی کوچک انجام خواهد داد. باید گفت موفقیت تیم ملی در جام جهانی به قریحه و هنر ستاره‌ها نیاز خواهد داشت و توفیق در آوردگاه بزرگ به ساق پای بازیکنان گره خورده است.

2078650

دیدگاه‌ها