کد خبر : 2067006 | 14 شهریور 1403 ساعت 16:17 | 146.6K بازدید | 177 دیدگاه

شاید در انتخابم اشتباه کرده باشم؛

قلعه‌نویی: مثل علی دایی نباشید، برخورد می‌کنم!

سرمربی تیم ملی ایران تاکید کرد مدت‌ها برای انتخاب لیست نهایی وقت گذاشته و به یک‌باره این کار را انجام نداده‌اند.

قلعه‌نویی: مثل علی دایی نباشید، برخورد می‌کنم!

به گزارش "ورزش سه"، امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از بازی ایران مقابل قرقیزستان در هفته اول مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2026 ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا (ع) عنوان کرد: خیلی خوشحالم در شهر خوب اصفهان هستم. در اینجا خاطرات بسیار خوبی داشتم و تشکر ویژه‌ای به دلیل میزبانی از تیم ملی ایران دارم.

او درباره شناخت از تیم ملی قرقیزستان و رویه ایران در مسابقه فردا اظهار کرد: تغییراتی در کادر فنی تیم حریف به وجود آمده ولی مربی جدیدشان شناخت کافی نسبت به فوتبال قرقیزستان دارد، چراکه در تیم‌های باشگاهی و رده سنی امید این کشور مربیگری کرده است. تیم سخت‌کوش و دونده‌ای هستند که لایه‌های دفاعی را به بهترین شکل دارند ولی خدا را شکر ما هم شرایط خیلی خوبی در اردو داریم و فکر می‌کنم یکی از بهترین اردوهای خودمان را پشت سر می‌گذاریم.

سرمربی تیم ملی ایران یادآور شد: همه بازیکنان انگیزه زیادی دارند، چراکه در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 هستیم و نفراتی هم که انتخاب شدند، با تمام وجود و انگیزه تلاش می‌کنند و آماده مسابقه هستند.

2076817

قلعه‌نویی با بیان اینکه تمام لیست‌های اعلام شده منتقدین خاص خود را دارد، ابراز کرد: ما سعی کردیم جوان‌گرایی را انجام بدهیم و در اردوی گذشته نیز چنین کاری را در دستور کار گذاشتیم. بازیکنان با انگیزه‌ای که پشتوانه تیم ملی در سالیان آینده هستند را اضافه کردیم ولی تغییرات باید با شیب ملایم انجام شود تا نتیجه‌گرا باشد و جوانانِ تازه وارد در باشگاه‌ها و به ویژه تیم ملی آسیب نبینند.

او ادامه داد: شما اگر تغییراتی انجام بدهید ولی نتیجه نگیرید، اول از همه جوانان ضرر می‌کنند و به همین دلیل ما سعی کردیم هم جوان‌گرایی انجام بدهیم و در کنار آن به فکر کسب نتیجه باشیم. بازی‌ها از فردا شروع می‌شود و انگیزه بالایی در تیم خودمان دیدم.

سرمربی تیم ملی ایران در واکنش به انتخاب بازیکنان برای اعلام فهرست 26 نفره اظهار کرد: ما با آنالیز کامل این لیست را اعلام کردیم. کادر و همکاران من ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا این نفرات را انتخاب کنند. اینطور نیست که 10 روز قبل از فیفادی دور هم جمع شویم و چنین تصمیمی بگیریم. قبل از اینکه لیگ برتر شروع شود، کادر فنی ما کارشان را آغاز کردند و یک لیست از بازیکنان لژیونر و داخلی تهیه شد. تمام بازی‌ها رصد می‌شود و با جلسات مختلف، بازیکنان را انتخاب می‌کنیم.

قلعه‌نویی تاکید کرد: ما هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم ولی فراموش نکنید که درهای تیم ملی بر روی همه باز است. شاید در اردوی بعدی در مرحله مقدماتی جام جهانی، تغییراتی داشته باشیم ولی با این وجود بازهم تاکید می‌کنم که سن برای من یک عدد است و هر بازیکنی آماده باشد را دعوت می‌کنم.

او ادامه داد: تغییرات ما از اردوی قبل آغاز شده و اینطور نیست که فلان بازیکن را یک‌بار دعوت کنیم و بعد او را نبینیم. ما به یک‌سری از جوانان بها بدهیم تا ان‌شاالله جایگزین‌های خوبی باشند ولی از هر نکته‌ای مهم‌تر، بازی خوب و نتیجه اهمیت دارد و پس از آن جوان‌گرایی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سرمربی تیم ملی ایران تصریح کرد: خدایی ناکرده اگر نتیجه نگیرید، همین منتقدین که می‌گویند چرا جوانان را بازی نمی‌دهید، می‌گویند که چرا جوانان را بازی دادید؛ پس ما باید کار خودمان را انجام بدهیم.

قلعه‌نویی اضافه کرد: همکاران و مشاوران بسیار خوبی داریم. ضمن اینکه ما معصوم نیستیم و اشتباهاتی داریم. باید انتقادها را بپذیریم چون آنها موجب پیشرفت ما می‌شوند. خیلی از افراد منتقد هستند و مصاحبه می‌کنند ولی از آنها مشاوره می‌گیریم. قرار نیست هر کسی ما را تایید یا تعریف کرد، از او مشورت بگیریم؛ اینطور نیست و برخی از افراد که منتقد هستند و مطلب می‌زنند هم به ما مشورت می‌دهند و کمک حال ما هستند.

2064374

او تصریح کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا ان‌شاالله با بازی‌ها و نتایج خوب، مردم را خوشحال کنیم. بازیکنان با تجربه و جوانان تیم ملی با انگیزه زیادی تلاش می‌کنند تا یک تیم قدرتمند داشته باشند و دل مردم را خوشحال کنند.

قلعه‌نویی در خصوص سیستم متفاوت سرمربیان در باشگاه‌های لیگ برتر با تیم ملی و تاثیرگذاری آن در ترکیب ایران ابراز کرد: سیستم فوتبال را بازی نمی‌کند و آن نفرات هستند که فوتبال را انجام می‌دهند. نگرش کادر فنی است تا چه مدلی در زمین حاضر شوند. از روزی که مربیگری را شروع کردم، آمار می‌گوید که نگرش من یک فوتبال تهاجمی بوده و در هر جایی حضور داشتم، آمار گلزنی بالایی در تیم‌هایم داشتم و این دوره هم همینطور بوده است. از نظر گلزنی آمار خوبی داشته و خواهیم داشت. مهم نگرش خودمان است، نه شکل بازی باشگاه‌ها.

او یادآور شد: ما سیستم شناورِ هجومی بازی می‌کنیم؛ هرچند هزینه و آسیب هم در این زمینه دادیم؛ در برخی مواقع گل‌هایی دریافت کردیم که دلیل آن، نگرش هجومی تیم بود. در بازی فردا هم همین اتفاق می‌افتد و مقابل تمام حریفان نیز به این شکل بازی می‌کنیم. من جزء مربیانی هستم که خیلی سخت نگرشم را تغییر می‌دهم و شاید هم در برخی مواقع شکست‌های سنگین داده‌ام.

سرمربی تیم ملی ایران یادآور شد: هیچ‌وقت نرفتم لایه‌های دفاعی سنگین درست کنم تا گل نخورم؛ هر جایی بودم، شکل تیمم هجومی بوده چون مردم این سبک بازی را دوست دارند. ما مقابل هنگ‌کنگ 4 گل زدیم و در آن مسابقه 6 گل رد و بدل شد. در دیدار با ازبکستان دو، سه شانس گلزنی بالا به دست آوردیم؛ با اینکه پرواز خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و رطوبت هوا بالا بود و ساعت 4 صبح رسیدیم. با این وجود بازیکنان نمایش هجومی داشتند. نگرش من، بازی هجومی است. به‌عنوان یک سرباز در خدمت تیم ملی هستم ولی به تیم‌های من در استقلال اهواز، مس کرمان، گل‌گهر و ... مراجعه کنید هم متوجه می‌شوید که هجومی بازی کردیم و آمار گلزنی بالایی داشتیم.

قلعه‌نویی ادامه داد: الان هم بازیکنان به این مهم رسیده‌اند که باید بازی هجومی و تماشاگرپسند انجام بدهند. سیستم ما طوری است که 50 درصد نفرات خط جلوی ما شناور کار می‌کنند. مثلا مهدی طارمی را آزاد گذاشتیم تا بتواند در تمام نقاط زمین حاضر باشد. در سیستم‌های مختلف ما تعریف شده که از بازیکنان چه چیزی می‌خواهند.

2042664

او تصریح کرد: در دوره مقدماتی جام جهانی 2022 اگر تیم ایران یک مساوی هم می‌داد، حذف شده بود ولی ما عملکردی ارائه دادیم که دو مسابقه آخرمان تشریفاتی شد. این مورد نشان می‌دهد که پیشرفت خوبی صورت گرفته و بازی هجومی به نمایش می‌گذاریم. ما فقط مقابل ازبکستان نتوانستیم به برتری برسیم که دلایل مختلفی داشت. ضمن اینکه در نیمه اول آن مسابقه بی‌انگیزه بودیم ولی در نیمه دوم بهتر ظاهر شدیم.

سرمربی تیم ملی ایران یادآور شد: در گذشته می‌گفتند که تیم‌های ضعیفی در تورنمنت کافا هستند که بعدا دیدید همان‌ها در جام ملت‌ها قدرتمند ظاهر شدند. در آن تورنمنت به برخی بازیکنان پیشنهاد دادم که اگر می‌خواهند، استراحت کنند ولی خودشان دوست داشتند بازی کنند. این بازیکنان عاشق مملکت، مردم و پیراهن ایران هستند و می‌خواهند به مردم خدمت کنند.

قلعه‌نویی تاکید کرد: مطمئنا از نظر انگیزشی، بازیکنی مثل علی دایی سرلوحه و الگوی این ملی‌پوشان است و با انگیزه و همه وجود به زمین می‌روند و کارشان را انجام می‌دهند؛ اگر اینطور نباشد که من برخورد می‌کنم. همه من را می‌شناسند و اگر خدایی ناکرده یک بازیکن بخواهد انگیزه لازم را نداشته باشد، برخورد می‌شود. بازیکنان ما به دنبال کمک به تیم ملی هستند و به آمار و ارقام فکر نمی‌کنند. یقینا علی دایی هم اینطور نبوده و فقط می‌خواست دل مردم را شاد کند.

او با اشاره به خاطره‌ای از علی دایی و تلاش او در تیم ملی عنوان کرد: بازی ایران و بحرین بود که آن اتفاق برای علی دایی افتاد و من اولین نفر بالای سر او رفتم. با وجود اینکه دروازه‌بان بحرین به علی دایی ضربه زد، اما این مرد 70 دقیقه با طحال پاره بازی کرد و وقتی داخل رختکن آمد، همان‌جا به زمین خورد. علی دایی نشان داده که آدم و بازیکن بزرگی بوده که مطمئنا الگوی ملی پوشانی مثل مهدی طارمی است، چراکه با همه وجود به تیم ملی خدمت و تلاش می‌کنند.

2031893

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص تصمیم برای برگزاری بازی با قرقیزستان در اصفهان که 20 روز قبل اتخاذ شد و رضایتش برای انجام این اتفاق عنوان کرد: واقعیت این است که برخی مواقع کم لطفی شد و می‌توانستیم در شرایط بهتری در جای دیگری بازی کنیم ولی واقعا جا دارد از چند نفر تشکر کنم؛ از آقای کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن و مسئولان استان اصفهان تشکر می‌کنم که در این مدت پای کار بودند و فدراسیون فوتبال هم به‌طور جهادی کار کرد تا استادیوم فولادشهر آماده شود ولی باقیات الصالحات هم شد؛ چراکه طی 20 سال اخیر استادیوم فولادشهر بازسازی نشده بود ولی در این مدت 70-60 میلیارد بودجه به این ورزشگاه اختصاص یافت و سیستم آبیاری، اسکوربورد، صندلی‌ها و ... نوسازی شد و تیم ملی موجب خیر و برکت برای این ورزشگاه بود. از آقای ربیعی و باشگاه ذوب‌آهن با مدیریت آقای نکیسا تشکر می‌کنم که محل تمرین و مسابقه آنها را گرفتیم. با این شرایط، فکر می‌کنم در مهرماه هم دوباره مزاحم دوستان در اصفهان خواهیم شد و از دوستان می‌خواهم مراقب این زمین باشند، چراکه نیاز به مراقبت جدی دارد.

قلعه‌نویی اضافه کرد: زمین چمن مثل توپ است و یک تاریخ مصرف دارد و کیفیت خود را پس از یک مدت از دست می‌دهد. باید از این زمین چمن مراقبت شود چون طبق بازدید از استادیوم آزادی، بعید می‌دانم که حالا حالاها بتواند به تیم ملی کمک کند. اصفهان و یک شهر دیگر شرایط میزبانی از تیم ملی را دارد که آن استان با تیم ملی همکاری نکرد.

او تصریح کرد: از مردم و مسئولان استان و شهر اصفهان تشکر می‌کنم که در این 20 روز استادیوم را به مسابقه ایران و قرقیزستان رساندند؛ در آن زمان، نمایندگان ای‌اف‌سی هم فکر نمی‌کردند که این ورزشگاه مهیای بازی شود ولی این اتفاق مهم صورت گرفت و امیدوارم با یک نتیجه خوب، جواب‌گوی دوستان باشیم.

سرمربی تیم ملی ایران تصریح کرد: برخی بازیکنان علاوه بر کیفیت فنی، یک وزنه برای تیم هستند. در همه جای دنیا نیز چنین موردی وجود دارد و برخی بازیکنان برای یک تیم، وزنه و بازوی کادر فنی تیم ملی هستند. ما هم از مهدی طارمی چیزی جز اینکه خودش باشد را نمی‌خواهیم. ضمن اینکه من از بازیکنم دوندگی می‌خواهم.

قلعه‌نویی ادامه داد: چهار بازیکن همیشه در تیررس من هستند و همیشه از آنها دوندگی می‌خواهم. سردار، جهانبخش، طارمی و... در این بین جای گرفته‌اند و یک جمع خوب و صمیمی در تیم حاکم است. علاوه بر اینکه یک جمع دوستانه، صمیمی و مدیریتی داریم، چارچوب‌ها نیز حفظ می‌شود. در سال 2007 هم این اتفاق افتاد و بازیکنان بزرگی در تیم ما بودند. الان هم بازیکنان بزرگی هستند ولی در یک چارچوب، جو معرفتی ساخته‌ایم تا اصول رعایت شود.

او خطاب به مهاجم تیم ملی عنوان کرد: آقا مهدی! مردم هم از شما می‌خواهند طارمی باشید. واقعا مهدی همه جوره به تیم ملی کمک می‌کند و در خدمت تیم است.

سرمربی تیم ملی ایران تاکید کرد: باید یک‌سری موارد را بپذیرید؛ در ایران همه چیز ایده‌آل نیست و نمونه آن، 20 روز کار جهادی اصفهان است، چون فلان استان به ما زمین نداد، اما در امارات می‌بینید که 7-6 بازیکن خارجی اقامت و پاسپورت را به راحتی می‌گیرند. مهم این است که ما در شرایط سخت کارمان را پیش ببریم.

2003584

قلعه‌نویی تصریح کرد: سپاهان چندین سال نتیجه نمی‌گرفت ولی روزی که من ذوب‌آهنِ دوم را تحویل دادم و سپاهان را در رده چهاردهم جدول تحویل گرفتم، ریسک بالایی کردم ولی چنین کاری را پذیرفتم. ما تصمیم گرفتیم در سختی کار را پیش ببریم. در این 20 روز خودمان بارها و بارها به این و آن زنگ زدیم و رو انداختیم تا کارها پیش برود. در صورتی که وظیفه سرمربی تیم ملی نیست یک‌سری کارها را انجام بدهد، اما در ایران این مدلی است و باید در هر شرایطی کار را پیش ببرید تا دل مردم را شاد کنید. برای آقای تاج هم آرزوی سلامتی دارم؛ ایشان و هیئت رئیسه فدراسیون هرچه در توان داشتند را گذاشتند تا این اتفاق بیفتد و در اصفهان بازی کنیم.

او اضافه کرد: فدراسیون یک نهاد غیر دولتی است و نمی‌تواند از منابع دولتی تغذیه شود ولی به هر شکل، کارها پیش رفت و ما هم این تلاش و صلابت را می‌بینیم و هرچه در توان داشتیم را گذاشتیم.

سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به شرایطی که در گذشته وجود داشت و برای او به وجود آمده، ابراز کرد: در گذشته پاداش‌ها در شب همان بازی داده می‌شد ولی الان هشت ماه است این کار انجام نشده و از سوی دیگر، چند قسط از مطالبات کادر فنی تیم ملی عقب افتاده ولی این مسائل اهمیتی ندارد.

قلعه‌نویی یادآور شد: آنقدر این مردم برای ما عزیز هستند و دغدغه اقتصادی دارند که ما به مشکلات خودمان فکر نمی‌کنیم. امیدواریم با این تغییر و تحولات هم مشکلات اقتصادی تا حدودی برطرف شود. روزنه امیدی به وجود آمده و امیدواریم سفره مردم بزرگتر شود. آقای پزشکیان در این مشکلات کار را پیش برده و ما هم در این شرایط نمی‌خواهیم بحث پاداش و قراردادها را مطرح کنیم. بارها به بازیکنان هم گفتم که خودتان را جای مردمی بگذارید که شاید 6 ماه است گوشت نخورده‌اند، اجاره خانه‌هایشان عقب افتاده یا پدری که شرمنده فرزند دانشجوی خود است. ما هم با همه مشکلات تمام توان را برای خوشحالی مردم گذاشته‌ایم و اگر نتوانستیم هم حلالیت می‌طلبیم.

دیدگاه‌ها