کد خبر : 2066761 | 13 شهریور 1403 ساعت 11:42 | 97.7K بازدید | 31 دیدگاه

ایران باید این نقطه ضعف را برطرف کند

کاکا: ای حسین طیبی باهوش!

پائولو ریکاردو فیگیرا سیلوا ملقب به «کاکا» سرمربی مطرح برزیلی تیم ملی فوتسال قزاقستان پس از دو مسابقه تدارکاتی برابر ایران گفت‌وگو ویژه‌ای را با خبرنگار ما داشته است و به نکات مهمی اشاره کرده است.

کاکا: ای حسین طیبی باهوش!

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌های ملی ایران و قزاقستان از بزرگان فوتسال دنیا در دو دیدار تدارکاتی پیش از جام جهانی 2024 در آستانه به مصاف همدیگر رفتند که حریف اروپایی در مسابقه نخست با پیروزی چشم‌گیر چهار بر یک تیم شمسایی را درهم کوبید و بازی دوم تساوی یک بر یک را به همراه داشت. در همین راستا خبرنگار "ورزش سه" مصاحبه‌ای را با کاکا سرمربی برزیلی‌الاصل تیم ملی قزاقستان داشته و با او درباره تیم وحید شمسایی هم صحبت کرده است.

پائولو ریکاردو فیگیرا سیلوا ملقب به «کاکا» که دوران بازیگری‌اش چندان پر زرق و نبوده است، در تیم‌های چون بارسلونا، لاس پالماس، زسکا مسکو و لیگ آذربایجان سابقه بازی دارد و عرصه مربیگری را پس از تابعیت گرفتن کشور آذربایجان و آویختن کفش‌هایش در تیم نفتچی آغاز کرد. پس از دو سال کار در آذربایجان به عنوان مربی، با وجود پیشنهاد ادامه همکاری با نفتچی، تصمیم گرفت هدایت باشگاه روسیه گازپروم-یوگرا را بر عهده بگیرد. وی سپس به همراه باشگاه اوگورسک قهرمان جام روسیه، جام یوفا و جام در جام شد. ماجراجویی او در روسیه و اوکراین آغاز شد و به کشور قزاقستان و رهبری تیم اول این کشور یعنی کایرات (غیرت) ادامه پیدا کرد و سرانجام سکان تیم ملی قزاقستان را در دست گرفت و موفقیت‌هایش در شکوفایی این کشور در فوتسال اروپا او را به یک مربی مطرح و تراز اول تبدیل کرد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما با کاکا، سرمربی تیم ملی فوتسال قزاقستان را خواهید خواند که به مسائل تاکتیکی، تکنیک فردی و قدرت ایران و قزاقستان پرداخته شده است.

2076347

*در مورد پروسه آماده‌سازی تیم ملی قزاقستان برای جام جهانی 2024 برایمان کمی توضیح دهید ؟ چند روز اردو آماده‌سازی داشتید و چه تعداد بازی دوستانه در برنامه مد نظر قرار دادید؟

کاکا: اردوهای آمادگی ما روز 8 آگوست آغاز شد ولی از قبل تمریناتی برای بازیکنان طراحی کرده بودیم که در زمان استراحت بعد از مسابقات لیگ از نظر بدنی با شرایط آماده وارد اردو شوند. ما 5 بازی دوستانه در برنامه داشتیم که شامل دو بازی مقابل تاجیکستان، دو بازی مقابل ایران و یک بازی مقابل آرژانتین در روز 8 سپتامبر که آخرین بازی دوستانه ما پیش از جام جهانی خواهد بود. ما تا الان دقیقاً طبق برنامه پیش رفته‌ایم و سطح آمادگی فعلی‌مان دقیقاً در این سطح برنامه‌ریزی شده و مورد انتظار در حال حاضر است.

* شما در جام‌جهانی گذشته مقابل ایران قرار گرفتید و موفق هم بودید. ارزیابی‌تان از تیم فعلی ایران چیست؟ به نظر شما ایران همچنان مدعی کسب عنوان قهرمانی می‌باشد؟ آیا این تیم نسبت به دور قبل روند صعودی داشته یا نزولی ؟

کاکا: ایران همیشه مدعی کسب قهرمانی جهان بوده و هست. بازیکنان فوق‌العاده‌ای دارد، نکته جالب توجه این است که حتی پس از تغییر نسل در چند بازیکن، ایران همچنان بازیکنان با کیفیتی دارد. تیم فعلی ایران ترکیبی از تجربه و جوانی است. البته با توجه به این که این مسابقه شروع بازی‌های دوستانه ایران بود نمی‌توانم ارزیابی دقیقی از این تیم داشته باشم که آیا نسبت به قبل روند نزولی یا صعودی داشته ولی در این که یک تیم فوق‌العاده هست و از بازیکنان خوبی بهره می‌برد، کاملا قطعیت دارم.

خبرنگار ما: بسیاری از کارشناسان داخلی معتقدند، تیم شالوده ایران صرفاً بر پایه خلاقیت فردی استوار بازیکنان است و تاکتیک تیمی خاصی برای مقابله با رقبا ندارد. آیا شما با این مسئله موافق هستید؟

کاکا: قطعاً ایران از نظر تکنیک فردی فوق‌العاده‌ای است و طبیعتاً هر تیمی که بازیکنانی با چنین ویژگی‌هایی دارد رویکردش بیشتر به سمت تاکتیک‌های انفرادی سنگینی می‌کند تا تیمی. البته به نظرم در مسابقات با تیم‌های بزرگ نیاز است که تاکتیک تیمی در دستور کار باشد و ایران باید روی این موضوع متمرکز شود. از آن جایی که ایران به تازگی پروسه آماده‌سازی را شروع کرده با گذر زمان کارهای تیمی هم در دستور کارش قرار خواهد داد و تبدیل به تیمی قدرتمند خواهد شد. همین مسئله از بازی اول ایران تا بازی دوم مقابل تیم ما، کاملاً ملموس بود. سرمربی تیم ملی ایران بعد از بازی اول توانست تاکتیک‌هایی به تیمش اضافه کند، نقاط ضعف تیمش را به خوبی شناسایی کرد و در مقایسه با بازی اول بهتر شدند. در کل ایران به تازگی کارش را آغاز کرده و هنوز 10 تا 15 روز تا شروع جام‌جهانی زمان داریم.

* آنالیز و برداشت‌های شما از این دو بازی انجام شده مقابل تیم ملی ایران چیست؟

کاکا: به نظرم در بازی اول از نقطه نظر تاکتیکی هر دو تیم خیلی قوی نبودند. شاهد یک بازی خیلی بی‌نظم بودیم به‌طوری که در بسیاری از موقعیت‌ها آمار از دادن مالکیت توپ خیلی بالا بود که این موضوع منجر به ایجاد ضدحمله‌های مکرر می‌شد. تنها زمانی که ایران توانست نسبت به ما برتری پیدا کند در لحظه استفاده از تاکتیک پاورپلی از سمت آن‌ها در دقایق انتهایی بازی بود و کاملا سایر لحظات تیم ما برتری داشت. تنها بخشی از بازی که بار تاکتیکی بیشتری داشت همین قسمت بود که البته لازم به ذکر است که ایران دارای بازیکنانی توانمند است و عملکرد دروازه‌بان ما هیگیتا در این لحظات خیلی چشمگیر بود. اما در بازی اول، قزاقستان کاملا تسلط روی بازی داشت.

از طرف دیگر، تیم ما از نظر رقابت و جنگندگی در دو بازی عملکرد خیلی خوبی داشت. البته برای ایران که نتیجه را واگذار کرده بود با گذر زمان و نزدیک شدن به دقایق انتهایی بازی بار روانی بیشتری را متحمل می‌شد و هربار که تیم ما دفاعی موفق داشت از نظر ذهنی تیم ما روحیه بیشتری می‌گرفت. البته از ابتدای بازی تیم ما با تمرکز خوبی در مقایسه با ایران از لحاظ ذهنی پا به میدان گذاشت.

2076346

* به نظرتان آیا عدم استفاده از تاکتیک پاورپلی لحظه‌ای توسط تیم ایران در جریان بازی و استفاده مکرر شما از این شیوه باعث شکست ایران شد؟

کاکا: من نمی‌توانم درباره استفاده از این تاکتیک توسط تیم ایران نظر دهم چرا که به‌ کارگیری از این شیوه به خصوصیات دروازه‌بان شما بستگی دارد. به نظرم هیچ‌یک از دو دروازه‌بان ایران توانایی بازی با پا را نداشتند و این برای تیمی در حد و اندازه ایران عجیب است. از طرفی، من شناختی از لیگ ایران هم ندارم و نمی‌دانم آیا چنین دروازه‌بانانی در ایران حضور دارند یا نه که مربی بتواند از آن‌ها در تیم ملی استفاده کند ولی در کل هر دو دروازه‌بان ایران چنین توانایی‌ را ندارند. دفاع ایران در مقابل بازی پنج‌نفره لحظه‌ای ما که توسط هیگیتا انجام می‌شد بسیار شکننده بود و سازماندهیش را به صورت کامل از دست می‌داد. در بازی‌هایی که تماشا کرده بودم این ضعف مشهود بود. البته به نظرم در مرحله گروهی تیم‌های رقیبش چنین توانمندی استفاده از پاور پلی لحظه‌ای را ندارند و ایران آسیب کمتری می‌بیند. ولی به هر حال باید این نقطه ضعف را بر طرف کند.

* بهترین بازیکن فوتسال ایران در حال حاضر کیست؟

کاکا: حسین طیبی باهوش.

*بیشتر توضیح می‌دهید؟

کاکا: خب حسین یک انسان فوق‌العاده و یک بازیکن بسیار جنگنده و تکنیکی است. اگرچه خیلی‌ها اعتقاد دارند او بازیکنی انفرادی است، ولی من اعتقاد دارم که او بازیکنی هست که همیشه برای تیم بازی می‌کند. در حقیقت چه در فاز دفاع و چه در فاز حمله یک بازیکن اثرگذار برای تیمش است. بازیکنی که در هر دو پست فلنک و راس به خوبی می‌تواند بازی کند و دارای شم گل‌زنی و شوت‌زنی بالایی است و در هر دو سمت زمین (چپ و راست) به یک میزان کارایی دارد. چرخش‌های بسیار فوق‌العاده‌ای در پست راس دارد که گل اول بازی هم به همین شکل وارد دروازه ما شد. در خط اول دفاعی خیلی خوب پرس می‌گذارد. او یک بازیکن با ذهنیت برنده است و همیشه دوست دارم او را در تیمم داشته باشم. حسین از نظر من بهترین ایرانی در فوتسال جهان است.

*به نظر می‌رسید تیم شما بعد از جام‌جهانی لیتوانی دست به تغییر نسل و جوان‌گرایی بزند که چنین اتفاقی نیفتاد، نظرتان درباره این موضوع چیست؟

کاکا: خب ما تغییرات مختصری داشتیم البته باید مد نظر داشت که نمی‌توان به یک‌باره دست به تغییر کل تیم زد. ما الان بازیکنانی مثل رشید و تورکاسم داریم که در جام‌جهانی قبلی نداشتیم. ما چهار پنج بازیکن جدید از دور قبل به تیم فعلی اضافه کردیم. ما به صورت تدریجی تغییر نسل را انجام خواهیم داد. در بازی با ایران و همچنین سایر مسابقات، به پنج بازیکن جوان میدان دادیم.

2076349

* نظرتان در مورد تیم‌های هم‌گروه‌تان چیست؟ آیا تیم خود را مدعی کسب عنوان قهرمانی می‌دانید؟

کاکا: به نظرم، تمامی بازیکنان ما نشان دادند که در سطح جهانی هستند و می‌توانند در بالاترین کیفیت رقابت کنند. همانطور که در بازی مقابل ایران که یکی از قدرت‌های جهانی است عملکرد آن‌ها را ما مقابل مشاهده کردید. به نظرم تیم ما می‌تواند جزء تیم‌های با کیفیت باشد ولی باید این نکته رو هم مد نظر داشت که تیم‌های خیلی قدرتمندتر از قزاقستان هم در مسابقات جهانی حضور دارند و البته تیم‌های نوظهوری مثل اوکراین و فرانسه هم روند رو به رشدی داشته‌اند. در کل شما مثل همیشه شاهد یک تیم سازمان‌یافته از قزاقستان خواهید بود ولی روی کاغذ شاید دور از انتظار باشد که قزاقستان را مدعی کسب جام بدانیم.

* چه تصور و باوری از گروه F جام جهانی و حریفان ایران دارید؟

کاکا: در مورد گروه ایران جدی‌ترین رقیب ایران تیم ملی فرانسه می‌باشد. در مورد ونزوئلا باید بگویم که تیم بسیار خطرناکی است و به‌خاطر دارم که در مسابقات جهانی قبلی با تیم ملی قزاقستان مقابل آن‌ها قرار گرفتیم و در یک بازی دشوار نتیجه 1-1 مساوی حاصل شد. قطعاً تیم ایران باید مراقب این رقیب خطرناک باشد. اما اعتقاد من این است که ایران پتانسیل کنار زدن آن‌ها را خواهد داشت. تیم سید چهارم تیم گواتمالا است که باید مد نظر داشت فوتسال در تمام دنیا پیشرفت داشته است. به هر حال، ایران. همانطور که مدعی قهرمانی است، شانس نخست برای صعود از گروه خود خواهد بود.

*نظرتان در مورد قهرمان جام جهانی پیش رو چیست؟

کاکا: به نظرم تیم‌ برزیل مثل همیشه مدعی اول خواهد بود. در کنارش تیم‌های اسپانیا، پرتغال، آرژانتین و خود ایران مدعی کسب جام هستند.

ابوالفضل کریم‌آبادی

دیدگاه‌ها