کد خبر : 2066161 | 10 شهریور 1403 ساعت 14:01 | 225.1K بازدید | 465 دیدگاه

دو مورد مشکوک به پنالتی اضافه شد

کارشناسی جدید چهار صحنه پرسپولیس - فولاد

جنجال‌ها و حواشی مربوط به داوری دیدار پرسپولیس و فولاد همچنان ادامه دارد.

کارشناسی جدید چهار صحنه پرسپولیس - فولاد

به گزارش "ورزش سه"، نواقص سیستم کمک داور ویدئویی در تقابل پرسپولیس - فولاد باعث شد داوری این مسابقه بیش از سایر دیدارها به جنجال و حاشیه کشیده شود و اعتراض‌های مختلفی از سوی اعضای دو تیم و حتی کارشناسان داوری نسبت به اتفاقات این بازی شکل بگیرد.

تنها چهار دقیقه از مسابقه سپری شده بود که محمدجواد محمدی روی خط محوطه جریمه سرنگون شد تا برخوردی مشکوک به پنالتی شکل بگیرد. پیام حیدری پس از این برخورد دقایقی با اتاق VAR صحبت کرد و سپس دستور به ادامه بازی داد.

۱۰ دقیقه پس از این برخورد، مسعود ریگی در میانه‌های زمین با بازیکن حریف برخورد داشت و او را سرنگون کرد؛ صحنه‌ای که با توجه به برخورد پای بازیکن پرسپولیس با گردن حریف، فولادی‌ها انتظار داشتند حیدری تصمیم به ده نفره شدن سرخپوشان بگیرد اما او باز هم پس از مشورتی با اتاق VAR و حضور در کنار زمین حاضر دستور به ادامه مسابقه داد.

اما نکته مهم اینکه داوران اتاق VAR نیز تصاویر مبهم تلویزیونی که از بعضا برخورد را از فاصله‌ای دور و زاویه‌ای نامناسب پوشش می‌دهند، در اختیار دارند و این تصاویر نیز ممکن است کمکی به گروه داوری مسابقه نکنند، به خصوص که در این دیدار حتی شرایط بازبینی همان صحنه‌های مبهم نیز برای حیدری فراهم نبود.

البته این دو صحنه تنها برخوردهای مشکوک این مسابقه نبودند. در دقیقه ۷۳، فولاد صاحب یک ضربه آزاد شد و زمان ارسال توپ توسط بازیکن فولاد، حسین کنعانی درون محوطه جریمه پیراهن کولیبالی را کشید تا صحنه‌ بحث‌برانگیز دیگری شکل بگیرد، صحنه‌ای که حتی مورد بررسی اتاق VAR نیز قرار نگرفت.

همچنین در دقایق پایانی این دیدار، عیسی آل‌کثیر که در تلاش برای به ثمر رساندن سومین گل تیمش بود، در پی برخوردی با مدافع فولاد سرنگون شد تا پرسپولیس هم مدعی شود پنالتی این تیم سوخته است.

این چهار صحنه بار دیگر مورد کارشناسی محمدرضا ابوالفضلی، کمک داور بین‌المللی‌ سابق فوتبال ایران، قرار گرفته و او با تماشای این صحنه‌ها از زوایای موجود، نظرات خود را در خصوص تصمیمات داور بیان کرده است:

📌 برخورد میلاد محمدی و محمدجواد محمدی (دقیقه ۴- مشکوک به پنالتی)

کارشناسی با «اگر» یا «احتمال»؟ داور در شرایط بسیار سختی قرار داشته و طبق تصمیماتی که در حین مسابقه اتخاذ می‌کند به اندازه کافی تحت فشار قرار دارد، حال در اینگونه صحنه‌ها و‌ نوع تصاویر، به جای اینکه بتوان استرس اضافی را از دوش داوران برداشت، به آن اضافه می‌شود! با تصاویر تلویزیونی نمی‌توان در این صحنه بطور شفاف نظر داد و قطعا داوران داخل اتاق VAR نیز مدرک قابل استنادی در تصاویر پیدا نکرده‌اند تا بتوانند داور مسابقه را برای بررسی به سمت مانیتور فرا بخوانند، اما با این زاویه جدیدی که از طریق دوربین باشگاه فولاد منتشر شده است، می‌توان گفت بازیکن مدافع با بی‌احتیاطی به پای راست مهاجم ضربه زده و وی را سرنگون‌ می‌نماید، اما اینکه خطا خارج یا داخل (روی خط) محوطه جریمه رخ داده، به طور دقیق مشخص نیست.

ویدئو: 351712

📌 برخورد مسعود ریگی و بازیکن فولاد (دقیقه ۱۵- مشکوک به اخراج)

باز هم با احتمالات! «اگر» استوک بازیکن پرسپولیس به صورت بازیکن فولاد برخورد کرده باشد با توجه به اینکه صورت، جزو نقاط بسیار حساس و آسیب‌‌پذیری محسوب می‌شود، میتوان جریمه را کارت قرمز دانست، اما تصویری که از پشت خط عرضی به نمایش داده شد، لحظه‌ای بود که برخورد صورت گرفته و تمام شده بود و بازیکن قرمز در حال جمع کردن پای خود پس از تماس بود. با این شرایط با حدس و گمان نمی‌توان به طور دقیق نظر داد. بهترین فرد در این صحنه خودِ داور است که بدون‌ کوچکترین مزاحمتی در حال رؤیت این برخورد قرار دارد، اما نکته‌ای که در این مسابقه وجود داشت عدم ارتباط و نمایش تصاویر برای داور مسابقه بود که در اینگونه موارد هنگامی که VAR به نوعی قابل بهره‌برداری نیست می‌بایستی به آگاهی کاپیتان‌های هر دو تیم برسد تا بازیکنان در جریان قرار بگیرند و از لحظه‌ای که ارتباط برقرار گردید مجددا این اطلاع‌رسانی صورت پذیرد.

ویدئو: 351715

📌 برخورد حسین کنعانی و کولیبالی (دقیقه ۷۳- مشکوک به پنالتی)

در این صحنه گرفتن پیراهن مهاجم توسط مدافع اتفاق می‌افتد. به طور کلی گرفتن، هل دادن یا کشیدن حریف نباید مدت زمان زیادی داشته باشد، اما مدت زمان کم تاثیر زیادی در عملکرد حریف نمی‌گذارد. به همین دلیل اینگونه خطاها را به هیچ وجه نباید با صحنه آهسته کارشناسی کرد، چون صحنه آهسته مدت زمان آن را زیاد نشان می‌دهد. وقتی بازیکنی در حد یکی دو ثانیه بازیکن حریف را می‌گیرد و ول می‌کند، بهترین تصمیم، ادامه بازی است. در این صحنه هم بهترین تصمیم ادامه بازی بود و خطایی اتفاق نیفتاد.

📌 برخورد مدافع فولاد و عیسی آل‌کثیر (دقیقه ۸۶- مشکوک به پنالتی)

در این صحنه مهاجم می‌خواهد توپ را از بالای سر مدافع عبور بدهد، اما توپ خیلی از او فاصله می‌گیرد و به محض اینکه دست مدافع را روی خودش حس می‌کند، خودش را به زمین می‌اندازد. گرفتن یا جلوگیری از پیشروی این بازیکن به‌قدری کوتاه بود که به نظر من بهترین تصمیم، ادامه بازی بود و خطایی رخ نداد.

دیدگاه‌ها