کد خبر : 2065633 | 08 شهریور 1403 ساعت 14:41 | 62.8K بازدید | 45 دیدگاه

نمی‌دانم چرا در ایران بازی می‌کند

مهدوی‌کیا: اورونوف باید در بهترین لیگ دنیا باشد

هادی مهدوی‌کیا می‌گوید پرسپولیس باید قرارداد اوستون اورونوف را تمدید کند.

مهدوی‌کیا: اورونوف باید در بهترین لیگ دنیا باشد

به گزارش “ورزش سه”، هادی مهدوی‌کیا، وینگر سال‌های نه چندان دور پرسپولیس، این روزها در آکادمی کیا فعالیت خود را برای پرورش استعدادهای فوتبال ایران ادامه می‌دهد اما در عین حال از نزدیک و با جزئیات لیگ برتر را هم زیر نظر دارد. او که البته از فضای رسانه‌ای دور است و کمتر مصاحبه می‌کند، در گفتگو با خبرنگار در مورد عملکرد پرسپولیس در این دو هفته صحبت کرده است.

* در مورد عملکرد گاریدو چه نظری دارید؟
خیلی سخت است که با دو هفته بخواهیم در مورد خوب بودن یا بد بودن یک سرمربی صحبت کنیم اما در مورد هفته اول که اصلا خوب نبودند و شکل تیمی چیزی نبود که این سال‌ها از پرسپولیس دیدیم. بازی دوم تراکتور در زمین خودی با این همه بازیکن، بازی یک جورهایی سمت تراکتور بود و موقعیت‌های زیادی پرست کردند اما نتیجه حاصله می‌شود گفت که بد نبود.

* دوست داشتم درباره سبک بازی و ایده گاریدو صحبت کنیم. 
چیزی که وجود دارد اگر بخواهم یک ذره کلی‌تر صحبت کنم فکر می‌کنم یک تفکر درستی در پرسپولیس با آقای برانکو شکل گرفت آقا یحیی هم آن را ادامه داد و سبک و سیاق و شکل بازی را تغییر نداد و موفقیت هم ادامه پیدا کرد. آقا یحیی با بازیکنان بهتر توانست شرایط را بهتر کند و پرسپولبس بهتر هم شد. اگر این مربی بخواهد از این تفکر فاصله بگیرد ممکن است پرسپولیس ضربه بخورد. اگر بخواهد با شیب خیلی زیاد تغییرات سیستمی ایجاد کند و شکل و فرم تیم را عوض کند، ضربه می‌خورد اما اگر آرام آرام بخواهد تفکر خود را جا بیندازد، به نظرم شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

2074191

* یعنی فکر می‌کنید دوست دارد این تفکر را تغییر بدهد؟
احساس من این است که باید صبر کنیم و ببینیم. اما اول باید برگردیم به مدیران پرسپولیس که آیا در مورد سبک بازی او تحقیق کردند یا خیر؟ پرسپولیس حدود ده سال با یک سیستم مشخص بازی کرد. موضوع من این است که پرسپولیس سبک و سیاق مشخص با سیستم بازی شبیه به هم بازی کرد. سبک بازی و مدیریت و کل کارهای تاکتیکی آقای برانکو چیزی بود که روی پرسپولیس نشست و جواب داد و بعد هم آقا یحیی همین سبک و سیاق را ادامه داد. به خاطر این مشکلی که پیش نیامد هیچ بهتر هم شد.

* بله جام‌های بیشتری هم کسب شد. 
خیلی هم بهتر شد. اوسمار هم آمد همان سبک بازی کرد و باز جوابگو بود. الان منظورم این است که اگر در مورد این سرمربی اطلاعات کافی به دست نیامده باشد، ممکن است خطرناک شود. مثلا اگر این سرمربی بگوید من ۴-۳-۳ می‌خواهم بازی کنم و وینگرها داخل نیایند و مسائل تاکتیکی خیلی متفاوت با سبک و سیاق گذشته باشد، احتمال دارد اوضاع را برای پرسپولیس تغییر دهد. 

* پس فکر می‌کنید احتمال دارد تیم نتیجه بگیرد؟
احتمال دارد اما باید زمان بگذرد ببینیم تیمش چطور بازی می‌کند و از بازیکنانش در قالب تاکتیکی چه چیزی می‌خواهد، اگر مثل قبل باشد تیم می‌تواند موفق باشد چون این تیم سال‌ها در سبک و سیاق بازی کرده و پتانسیل صد آنها در این سبک بازی شکل گرفته. اگر این سرمربی چیز متفاوتی نسبت به این ۱۰ سال بخواهد، آن وقت باید ببینیم بازیکنان چه واکنشی خواهند داشت. 

* در مورد خریدها صحبت کنیم، از جمله ایوب العملود.
او استانداردها را دارد اما بازیکن زمان می‌خواهد و باید پیش برود و به خودباوری برسد. نمی‌شود گفت او بازیکن ضعیف و بی‌کیفیتی است. کیفیت دارد اما اینکه چقدر از کیفیت او می‌شود استفاده کرد و چقدر می‌تواند تطبیق پیدا کند، سوالی است که زمان جوابش را می‌دهد.

* درباره اورونوف چطور؟
من سوالم این است که چرا اورونوف آمده ایران؟ تنها چیزی که می‌توانم بگویم همین است. این بازیکن با این کیفیت فنی در ایران چه کار می‌کند؟ او با این کیفیت باید در بهترین لیگ‌ها بازی کند. او تکنیک و سرعت دارد و ضربه به دروازه دارد. چیزی که قیمت بازیکنان را تعیین می‌کند همین است. او فوق العاده است. ما خوشحالیم که او در پرسپولیس است و امیدوارم قراردادش زودتر تمدید شود که آخر فصل افسوس نخوریم. او هواداران را به وجد می‌آورد و امیدوار می‌کند. این خیلی مهم است که بازیکنی هواداران را به وجد بیاورد. 

2061613

* درباره آکادمی کیا هم صحبت کنید. 
ما فقط متاسفانه در دو سال گذشته ورزشگاه خودمان را از دست دادیم و از برنامه‌ها عقب افتادیم. چون ما همیشه از نظر امکاناتی در شرایط ایده‌آل بودیم. این خیلی به ما آسیب زد، اما خدا را شکر استادیوم بعثت را در مزایده برنده شدیم و باید یک‌سری تغییرات بدهیم و شرایط را بهتر کنیم.

* تیم‌ها چطور هستند؟
تیم‌هایمان خوب است و الان فکر می‌کنم در حال حاضر سه بازیکن در قطر و ۱۱ بازیکن در امارات یکی در روسیه و دو تا در لهستان و ۱۰-۱۵ بازیکن در لیگ برتر داریم.

ما به مسیر و چشم‌انداز رسیدیم و امیدواریم با تغییر دیدگاه مربیان ایرانی که زیاد بازیکن جوان بازی نمی‌دهند، این روند هم تغییر کند.

* تعداد زیادی بازیکن هم در لیگ برتر دارید.
سن فوتبالی متاسفانه در ایران ۲۴ سال است اما سن جوانی که در بچه‌های ما پایین‌تر است، باعث می‌شود بیشتر دیده شوند. ما ۸-۹ سال روی این بازیکنان کار کردیم و سعی کردیم فوتبال متفاوتی به آنها یاد بدهیم. می‌توانیم نتیجه‌اش را هم ببینیم. 

* قانون جدید که دو بازیکن زیر ۲۱ سال باید روی نیمکت باشند را چطور می‌بینید؟
دو بازیکن بنشینند روی نیمکت وقتی سرمربی به او بازی نمی‌دهد چه اهمیتی دارد؟ حالا دو بازیکن جوان می‌آید بقیه چی؟ این یک موضوع کلان است و من هم نمی‌توانم به سرمربی و مدیرعامل خرده بگیرم چون آنها هم درگیر مسائل زیادی هستند. بازی دادن به جوان تاوان دارد و ممکن است بازیکن اشتباه کند و مربی ضرر کند. اما یک سال بعد ممکن است چیزی شود که خیلی فوق العاده است.

دیدگاه‌ها