کد خبر : 2064498 | 03 شهریور 1403 ساعت 13:53 | 36.3K بازدید | 202 دیدگاه

کمک داور جام جهانی انتقاد می‌کند

فقط از یک زاویه: وی‌ای‌آر در ایران ناقص است!

محمدرضا ابوالفضلی در یادداشتی نحوه سازوکار وی‌ای‌آر در بازی استقلال - ملوان را زیر سوال برد.

فقط از یک زاویه: وی‌ای‌آر در ایران ناقص است!

به گزارش “ورزش سه”، با توجه به اتفاقات کلیدی رُخ داده در مسابقه شب گذشته، ذکر این نکات قابل توجه است. با توجه به تصاویری که مشاهده میشد، نحوه بررسی و دیدن صحنه مربوط به پنالتی آنطور که باید و شاید، زیبنده داوران اتاق VAR نبود.

از طرفی چگونه تصمیم داور در برخورد‌های مهم به تأیید داوران وی‌ای‌آر می‌رسید؟ آنها از چه زاویه دیگری غیر از تصاویر تلویزیونی صحنه‌ها را دیده و تایید کردند؟ آنطور که به نظر می‌رسید تصویر و زاویه بهتری برای تشخیص دقیق‌تر وجود نداشت (که اگر بود می‌بایستی پخش می‌شد).

زمانی که دوربین و زاویه بهتری وجود نداشته باشد، تصمیم نهایی همان نظر داور بازی در زمین مسابقه، بدون تأیید از جانب اتاق VAR می‌باشد (که به نظر این اتفاق رُخ ندادم این موضوع باعث تعجب است). از طرف دیگر استفاده از وی‌ای‌آر بدون حضور دوربین‌های بهتر در نقاط کور هم نقص‌های مهمی نظیر آنچه را که در این بازی رخ داد، به وجود می‌آورد.  

2072116
تصاویر منتشره از مانیتورهای وی‌ای‌آر نشان می‌دهد دوربین‌های مستقر در ورزشگاه قزوین زوایای مختلفی را پوشش نمی‌دهند.
2072117

با این تفاسیر داوران VAR هم دچار اشتباه شده و تصمیم داور را تأیید کردند (نشان دادن علامت توسط داور). درحالیکه نباید بدون داشتن زاویه بهتر، مهر تایید به تصمیم داور می‌زدند و صحیح این بود که تصمیم را به خود داور واگذار می‌کردند.

از طرف دیگر داور بازی بدون اینکه صحنه‌ای را به VAR واگذار کند، در شرایط سخت تصمیم مهمی را در زمین مسابقه گرفته و اعلام کرد. سپس منتظر بررسی از جانب داوران اتاق VAR می‌ماند که البته همان‌طور که گفته شد، با توجه به نبود زاویه مطلوب، داوران وی‌ای‌آر هم امکان بررسی دقیق نداشته و باید تصمیم‌گیری نهایی را به داور وسط واگذار می‌کردند.

در مجموع باید گفت که ضعف در وجود زاویه‌های بهتر و واضح‌تر کاملا مشهود بود و با این شرایط شاید فوتبال ایران در بازی‌های آینده نیز با مشکلات بیشتری در این حوزه دست به گریبان شود.

2072115
محمدرضا ابوالفضلی کمک داور سابق ایران در جام جهانی 2022 کنار علیرضا فغانی او را در قضاوت یاری می‌کرد.

دیدگاه‌ها