کد خبر : 2063657 | 01 شهریور 1403 ساعت 12:07 | 25.9K بازدید | 10 دیدگاه

برایتون و هورزلر، مسیری روشن‌تر از آسمان

شروع متفاوت سرمربی 31 ساله در لیگ برتر

برایتون از هنگام آغاز ورودش به لیگ برتر همواره مسیر متفاوتی را نسبت به سایر تیم‌ها برای خود ترسیم کرده است.

شروع متفاوت سرمربی 31 ساله در لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه"، اگرچه مسیر برایتون به آنچنان موفقیت چشمگیر و حیرت‌انگیزی منتهی نمی‌شود اما آنها طی این سال‌ها، ثابت کرده‌اند که در این مسیر بسیار حرفه‌ای و فوق العاده هستند و اهداف ویژه و خاصی مدنظر دارند.

پس از جدایی روبرتو دزربی از مرغان دریایی آلببون، آبی‌ها به سراغ همان ایده‌آلیست‌های خود رفتند و سران برایتون تصمیم گرفتند که فابین هورزلر، مربی سی و یک ساله تیم سن پائولی را برای فصل جدید به خدمت بگیرند.

این مربی جوان فصل گذشته دست به کار بزرگی زد و تیم سن پائولی را پس از سیزده سال به بوندسلیگا بازگرداند. سن پائولی در فصل 2011/12 با بیست و یک باخت از سی و چهار دیدار، با بوندسلیگا خداحافظی کرد و دیگر نتوانست به سطح اول فوتبال باشگاهی آلمان حتی برای صعود و قرار گرفتن در پلی آف نزدیک شود اما فابین هورزلر غیرممکن‌ها را ممکن کرد و طلسم را شکست و نشان داد که از همین حالا مربی بسیار خوش آتیه و آینده‌داری در فصول آتی خواهد بود.

2071136

تونی بلوم، مالک برایتون، به ریسک و قمار بزرگی دچار شد و سکان هدایت تیم را به دست شخصی سپرد که از برخی بازیکنان تیم جوان‌تر است. در واقع عنوان جوان‌ترین مربی فصل پریمیر لیگ به فابین هورزلر تعلق می‌گیرد که تنها سی و یک سال سن دارد و از جیمز میلنر سی و هشت ساله و از دنی ولبک سی و سه ساله جوان‌تر و البته کوچکتر است.

برایتون در اولین قدم موفق شد با سه گل اورتون را شکست دهد. هرچند که برای قضاوت و ارائه نظر درباره عملکرد تیم‌ها بسیار زود است، اما می‌توان نکاتی از دل سبک بازی هورزلر پیدا کرد که شاید جالب و قابل توجه برای طرفداران حرفه‌ای فوتبال به نظر بیاید.

فصل گذشته، سن پائولی فابین هورزلر آنچنان میلی به ایجاد پرس‌های سنگین و با تعداد نفرات بالا نداشت و دزدان دریایی (لقب تیم سن پائولی) به نوعی استراتژی دفاعی خود را بر اساس دفاع کردن از میانه زمین (میدبلاک) چیده بودند.

2071138

ولی این مورد ذکر شده به هیچ وجه در بازی اول برایتون و هورزلر مشهود نبود. باید اینجور اذعان داشت که فلسفه و سبک و نقشه‌های تاکتیکی هورزلر فصل گذشته در بوندسلیگا 2 با هورزلر پریمر لیگ کاملاً در تناقض و تضاد است و تفاوت‌های بسیاری دارد.

هورزلر انگار خودش عقاید و باورها و ایده‌آل‌هایش را به بوته نقد گذاشته و تغییر و تحولات فاحشی رقم زده و دیگر از دفاع به سبک میدبلاک آنچنان که از شواهد و قرائن پیداست، در تیم برایتون خبری نیست و نخواهد بود.

برخلاف فصلی که به پایان رسید، فابین هورزلر دفاع به سبک میدبلاک را به پرس با شدت زیاد تغییر داده؛ چرا که نه تنها در اولین هفته، بلکه در دیدارهای دوستانه پیش فصل هم مشخص بود که برایتون هورزلر، قرار است پرس‌های سنگین با تعداد نیروهای بیشتر در یک سوم ابتدایی زمین حریف را در دستور کارش قرار دهد و این تئوری به تاکتیک بارز و اول برایتونی‌ها تبدیل شود.

2071137
جیمز میلنر مشهور از سرمربی آلمانی‌اش هفت سالی بزرگتر است!

در بازی دوستانه پیش از فصل میان توکيو وردی ژاپن و برایتون، این تاکتیک به درست‌ترین شکل ممکن توسط شاگردان هورزلر به نمایش گذاشته شد. گل سوم برایتون به این تیم ژاپنی حاصل برتری عددی قاطع در زمین حریف و اعمال پرس با هشت نفر بود که چنین پرسی در نوع خودش واقعا بی‌نظیر است. ضمن اینکه فولبک‌های هر دو سمت برایتون، در سیستم 1-3-2-4 هورزلر به طور عجیبی تمایل به «اینوِرت شدن» دارند؛ به نحوی که با آزاد شدن یکی از پیوت‌ها به هنگام حمله و پیوستن به موج حمله تیم و ماندن تنها پیوت دفاعی در کمربند وسط زمین و جایگیری جلوتر از زوج قلب خط دفاع، فولبک‌های راست و چپ به میانه زمین متمایل می‌شوند و آنها در کنار پیوت دفاعی، خط سه نفره برابر خط دفاعی شکل می‌دهند.

بازی مالکانه، ریتم و ضرباهنگ بسیار بالا و علاقه به طراحی حملات از طریق هر دو جناح، از دیگر خصوصیات سبک فوتبال هورزلر است. اگر او به همین روند خود ادامه دهد و عملکردش بر روی نیمکت برایتون شگفت‌انگیزتر از سن پائولی باشد، به احتمال غریب به وقوع گزینه‌های بعدی برای سرمربیگری هورزلر، باشگاه‌های بزرگ و درجه یک اروپایی خواهند بود نه تیم‌های کوچک و باکیفیت‌های درجه دو و سه.

2071139

هرچند که به هر روی استفاده از هر سیستمی در فوتبال محاسن و معایب خودش را دارد و نباید فراموش کرد که استفاده از چنین تاکتیکی در دراز مدت آن هم در لیگ برتر انگلیس به کیفیت بازیکنان آسیب می‌زند. صد البته که پرس‌های وحشتناک و تراکم عددی بالا در زمین حریف، ایده فوق‌العاده‌ای برای تکامل دو موضوع مهم نتيجه‌گیری و بازی تماشاگرپسند و لذت‌بخش به حساب می‌آید، ولی ممکن است از یک بازه زمانی به بعد، سبب دردسر و رقم زدن مصدومیت بازیکنان در فیزیکی‌ترین و پرترافیک‌ترین لیگ فوتبالی جهان شود.

تنها یک هفته از پریمر لیگ به اتمام رسیده و هنوز مسیر سخت و طاقت فرسایی انتظار همه تیم‌ها را می‌کشد. باید دید که با گذشت زمان، فابین هورزلر مرد جوان آلمانی نیمکت برایتون، چگونه با فشار، معضل مصدومیت و تاکتیک‌های مختلف رقبا مقابله می‌کند و چطور می‌تواند تیمش را سالم و سلامت، از میان سی و هفت بازی باقی مانده دیگر، به ساحل امنی در پایان فصل برساند.

معین احمدوند

دیدگاه‌ها