کد خبر : 2062990 | 28 مرداد 1403 ساعت 08:50 | 18.4K بازدید | 15 دیدگاه

بررسی عملکرد جانشین کلوپ؛

آرنه اشلوت، تعویض‌های بی‌رحمانه و صحبت‌های صریح

در اولین بازی لیگ برتر تحت هدایت آرنه اشلوت، لیورپول با پیروزی 2-0 مقابل ایپسویچ به میدان آمد، اما کارشناسان مشتاق بودند تا ببینند چگونه سبک بازی تیم تحت رهبری سرمربی جدید تغییر کرده است.

آرنه اشلوت، تعویض‌های بی‌رحمانه و صحبت‌های صریح

به گزارش "ورزش سه" گل‌های دیوگو ژوتا و محمد صلاح این بازی را به یک تمرین نسبتاً آسان برای لیورپول تبدیل کرد. اما نقش مهم اشلوت در این پیروزی، تعویض هوشمندانه‌ای بود که در نیمه‌اول انجام داد و به نتیجه‌بخش بودن عملکرد تیم کمک کرد.

اشلوت پس از بازی فاش کرد که رختکن لیورپول در نیمه‌اول در ورزشگاه پورتمن رود فضایی خوشایند نداشت. او که برای اولین بار در یک بازی لیگ برتر هدایت لیورپول را برعهده داشت، شاهد عملکرد ضعیف تیمش در رسیدن به سطح شدت لازم برای پیروزی در این رقابت بود، فارغ از اینکه حریف چه تیمی باشد. ایپسویچ با رویکردی شجاعانه، جسور و تهاجمی به میدان آمد و لیورپول نتوانست با این سطح از رقابت همگام شود. اشلوت از این وضعیت راضی نبود و این نارضایتی را به بازیکنانش منتقل کرد.

در نیمه‌اول، از 53 دوئلی که انجام شد، ایپسویچ موفق شد 58 درصد آنها را به نفع خود تمام کند. بخش بزرگی از این دوئل‌ها توسط لیام دلاپ، مهاجم مرکزی ایپسویچ، برنده شد که جَرل کوانسا، مدافع لیورپول، را به شدت تحت فشار قرار داده بود. اشلوت این مشکل را شناسایی کرد و بدون تأخیر کوانسا را در نیمه‌دوم با ابراهیما کوناته جایگزین کرد؛ این تعویض به دلیل مصدومیت نبود، بلکه کاملاً تاکتیکی بود.

2069618

قدرت و تأثیرگذاری مدافع فرانسوی به لیورپول کمک کرد تا با مسدود کردن جریان توپ به سمت دلاپ، کنترل بازی را مجدداً به دست آورد و زمینه را برای عملکرد بهتر در نیمه‌دوم فراهم کرد. کوناته به لیورپول کمک کرد تا درصد پیروزی در دوئل‌ها به 55 درصد افزایش یابد. لیورپول در نیمه دوم با ایجاد 15 شوت که 13 تای آنها از داخل محوطه جریمه بود، به شاخص گل‌های مورد انتظار 2.61 رسید و دو گل و سه امتیاز ارزشمند را برای اشلوت به ارمغان آورد. تاکتیک لیورپول برای بهره‌برداری از دفاع ریسکی ایپسویچ در مقابله یک به یک با لوئیس دیاز و محمد صلاح به خوبی جواب داد و نتیجه بازی را به نفع لیورپول رقم زد.

اشلوت در پایان بازی گفت: «در بین دو نیمه به آنها گفتم اگر می‌خواهید اینجا پیروز شوید، باید دوئل‌های خود را ببرید و بازی را به یک مبارزه تبدیل کنید. ابراهیما کوناته به ما کمک کرد چون فوراً دوئل‌های خود را مقابل شماره 9 حریف برد و این به ما امکان داد مالکیت توپ را به دست بگیریم - ما باید بیش از دو گل می‌زدیم.

باید به ایپسویچ آفرین بگویم، زیرا آنها در تمام نقاط زمین تهاجمی و بدون ترس بازی کردند و در نیمه اول بیشتر توپ‌های دوم و دوئل‌ها را بردند. به همین دلیل بازی در نیمه اول برابر بود. در نیمه دوم ما بیشتر دوئل‌ها را بردیم و توپ را به پشت دفاع حریف فرستادیم. وقتی تیم‌ها ریسک دفاع یک به یک را می‌پذیرند و شما بازیکنانی مثل لوئیس دیاز، محمد صلاح و دیوگو ژوتا دارید، باید از آنها استفاده کنید - و ما این کار را در نیمه دوم بهتر انجام دادیم.

2069617

یورگن کلوپ از شروع بازی در ساعت 12:30 متنفر بود و ما هم در نیمه اول طوری بازی کردیم که انگار از این زمان بیزاریم. به من گفته بودند که هیچ بازی آسانی در لیگ برتر وجود ندارد و امروز این موضوع را دیدیم. ایپسویچ در نیمه اول بازی را برای ما بسیار سخت کرد و باید انتظار چنین شرایطی را در آینده داشته باشیم.

برای اولین بار در 9 سال گذشته نبود که لیورپول خوب بازی کند. من تیمی بسیار خوب با بازیکنان برجسته را به ارث برده‌ام. اما بازیکنان باید بفهمند که عملکرد نیمه اول کافی نبود. اگر آنها در بالاترین سطح خود بازی کنند، می‌توانند واقعاً خوب باشند. خوشحال شدم که گل‌هایی که زدیم را دیدم.»

بسیاری از کارشناسان مشتاق بودند ببینند که تیم لیورپول تحت هدایت اشلوت چقدر متفاوت به نظر می‌رسد. صحبت‌هایی درباره جایگزینی فوتبال سنگین با نوعی ریتم ارکسترال‌تر مطرح شده است. با این حال، در بخش‌های زیادی از بازی، شیوه حمله لیورپول همچنان مستقیم و مشابه با سبک فوتبال کلوپ بود. فصل گذشته، لیورپول به‌طور میانگین 25.6 پاس بلند موفق در هر بازی داشت، اما در پورتمن رود این تعداد به 31 پاس رسید.

2069616

شاید این تصمیم تاکتیکی بیشتر به تلاش برای شکستن دفاع ایپسویچ مربوط می‌شد تا بازتابی واقعی از ایده‌آل‌های اشلوت، چرا که او به‌طور سنتی مربی‌ای است که بیشتر به بازی مالکانه و کنترل بازی از طریق خط میانی علاقه دارد. محمد صلاح، که در این بازی گل زد و پاس گل ژوتا را داد، درباره تغییر سبک از کلوپ به اشلوت صحبت کرد.

او در مصاحبه با TNT Sports گفت: «خیلی متفاوت است. یورگن هشت سال در تیم بود و همه چیز را به ما یاد داد، حالا یک سرمربی جدید و یک سیستم جدید داریم. این برای همه ما خیلی متفاوت است و نیاز به تطبیق داریم.

فقط باید روش بازی او را یاد بگیریم و از فوتبال لذت ببریم. نیازی نیست فشار بیشتری به او وارد کنیم، فقط باید فوتبال بازی کنیم و از بازی‌هایمان لذت ببریم. در نهایت خواهیم دید چه می‌شود.»

دیدگاه‌ها